Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 22:20:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
Vandaag om 22:11:41
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 22:10:18
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
Vandaag om 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
Vandaag om 21:14:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:12:38
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen  (gelezen 3324 keer)

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1538
    • Raamsdonk spoor 0
BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
« Gepost op: 05 January 2014, 18:44:14 »
Ik kom er niet uit, hoe nu een kopwand van een NS couperijtuig er uit moet zien. Op tekening staat geen gasleiding, wel 2 kastjes links en rechtsboven aan een kopwand, dat is waarschijnlijk van de noodrem??
Terwijl je op andere foto's van rijtuigen de handel ziet zitten waar je de lampen mee aan/uit kunt zetten.
Ik wil het rijtuig vooroorlogs NS maken, met de modernere gaslampen, waar heb geen idee of nu de gashandel/schakelaar erop zou moeten, weet iemand dat hier misschien?????

Het model:

de tekening

« Laatst bewerkt op: 05 January 2014, 23:05:53 door Bert van Gelder »
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1634
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2014, 19:15:02 »
Het was even zoeken, maar volgens mij hoort het zo te zitten;  8)

De gasleiding is niet aangebracht op de tekening, maar deze serie heeft volgens de boeken wel gasverlichting gehad.

op de kopwand (niet remhuiszijde) zitten in de bovenhoeken twee noodremkleppen. Deze worden bediend door de handels in het interieur. beide kleppen zijn met een leiding met elkaar verbonden, en in het midden gaat deze leiding naar de luchtleiding op de bufferbalk. (voor de remkleppen langs lopen de regenafvoergoten, maar die zijn bij de NS vervallen, hierdoor staan er ook kruizen door getekend)
De gasleiding loopt ongeveer ter hoogte van de maatvoeringsteksten op dezelfde kopwand, de stang om de verlichting te bedienen zit op dezelfde hoogte als de bovenzijde van de handgrepen aan de zijwand. waar deze de gasleiding kruist, zit de gasregelklep. aan de einden van deze stang zit een handgreep, en hierbij horen ook twee emaillen borden "licht" en "duister" om de stand aan te geven. 
de opstaptreden waar de kruizen door staan, hoef je ook niet aan te brengen, alleen de montageplaat op de kopwand bleef, de trede verviel bij de invoering van de bovenleiding.

Ik ken een foto waarop deze hele handel goed te zien is, en dat is het artikel over de HSM couperijtuigen uit de railhobby uit 1984.

veel plezier met de rest van de bouw.
Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1538
    • Raamsdonk spoor 0
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2014, 21:52:41 »
Ja, er zat zeker gasverlichting in, gezien de grote gastank die onder het frame zit, daarom snap ik niet dat die gasleiding niet op de tekening staat, ook de aansluitingen van de gastank zijn me niet duidelijk/kom ik niet uit.
Maar dus gewoon alle toeters en bellen erop prakken dus.... :P  (Zonder de regengoten, dat was alleen in de HSM tijd)
De trappen maak ik er ook helemaal op, is gewoon mooi.
Die zijn er pas later afgehaald, model zoals ik hem wil maken, is zo rond 1925-1935.
Zo zie je maar, alleen aan de tekening heb je niet genoeg, ook foto's "moet" je erbij zoeken....
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
« Reactie #3 Gepost op: 05 January 2014, 22:33:43 »

Misschien had men in die tijd nog een aparte "loodgieterstekening" voor al het leidingwerk (gas en lucht)?
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
« Reactie #4 Gepost op: 06 January 2014, 01:08:39 »
Andere vraag over dit rijtuig, had de 3e klasse bij de HSM nou wel of geen rode biesen?
Volgens Philotrain alleen de 1e klas, bij het spoorwegmuseum ook de 3 e klas.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1538
    • Raamsdonk spoor 0
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
« Reactie #5 Gepost op: 06 January 2014, 08:05:36 »
Het zou goed kunnen , dat een tekening niet compleet is, uiteraard zijn er nog veel meer detaill tekeningen (die ik niet heb...)

Het rijtuig dat in het spoorwegmuseum staat, klopt volgens mij inderdaad niet, daar horen geen biezen op volgens mij, ze zullen wel gedacht hebben, dat het mooi staat zo.......
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/