Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 07:36:36
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35

Auteur Topic: Londen modelspoorwinkels  (gelezen 4922 keer)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
Londen modelspoorwinkels
« Gepost op: 16 November 2013, 17:17:25 »
In December ga ik vlak voor de kerst naar Londen.
Zijn er speciaalzaken die ik daar gezien moet hebben ?

Zijn die er trouwens wel ?
« Laatst bewerkt op: 17 November 2013, 12:21:46 door Bert van Gelder. Reden: Titel: taalfoutje. »

zuylen

• Offline Offline
Re: Londen modelspoor winkels
« Reactie #1 Gepost op: 16 November 2013, 17:24:54 »
Je kunt uiteraard naar Hamleys en naar Harrods Beide winkels verkopen treinen. Het zijn natuurlijk geen echte modelspoorzaken.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Sander

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 November 2013, 18:10:13 »
 ModelZone London
High Holborn 202
WC1V 7BD, Londen

Weet niet of er veel te zien is......

mvg,
 Sander
« Laatst bewerkt op: 16 November 2013, 18:12:44 door Sander Lageveen »
mvg,
 Sander

trein1964

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 November 2013, 18:35:02 »
Chris,

Zie bijgaande link, zit vast wel een leuke tussen.
Veel plezier aldaar.

http://www.ukmodelshops.co.uk/county/Greater%20London

Gr.,

Johan

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
« Reactie #4 Gepost op: 16 November 2013, 18:36:42 »
Er zijn verschillende winkels geweest ook in het centrum van Londen.Deze zijn  echter alle gesloten.Wat er over is staat hier : http://www.ukmodelshops.co.uk/county/Greater%20London Ik moet zeggen dat ik van deze winkels alleen de Ian Allan Book and Model Shop ken.Deze zit vlak bij Waterloo station.Het is echter met name een goede boekwinkel op het gebied van spoorwegen en in dit opzicht de beste die er in Londen overgebleven is.Ze hebben in een enkele kast wat modellen van Hornby en Bachmann.In het London Transport Museum aan Covent Garden hebben ze eveneens enkele modellen en wat boeken.Hierbij ligt de nadruk uiteraard op London Underground en de bussen van Londen.Voor echt goede aankopen kan je beter een tentoonstelling bezoeken van b.v. de Scalefour Society zie http://www.scalefour.org/shows/shows.html of voor spoor 0 de Gauge '0'- Guid zie http://www.gauge0guild.com/eventsnew.aspx of natuurlijk de grote nationale tentoonstelling http://www.thewarleyshow.co.uk/ in Birmingham .De interessantste modellen worden namelijk gemaakt door de "cottage industries" d.w.z. hobbyisten die in hun eigen huis of schuurtje in de tuin van alles en nog wat produceren en zelf verkopen.Die verkoop gaat overigens voor een groot deel via internet.Op de grotere beurzen zoals hierboven genoemd zijn de meesten van hen ook met een stand vertegenwoordigd.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 16 November 2013, 19:46:02 door JanHdH »

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 November 2013, 00:23:21 »
ModelZone London
High Holborn 202
WC1V 7BD, Londen

mvg,
 Sander

Bij die toko was veel te zien, maar is nu failliet.

Er is niet zo veel in centraal Londen. Inderdaad Ian Allen bij Waterloo Station is vooral een boekwinkel met een zeer basale collectie modellen. In het London Transport Museum zit ook een grote winkel. Op de begane grond vooral touristen meuk, op de 1e verdieping veel boeken en modellen. En natuurlijk 1:1 treinen, bussen en cabs. Als je meer van de modelbouw dan de modelkoop bent kan het interressant zijn om even bij de 4D Modelshop naar binnen te lopen. De winkel zit in een aantal bogen onder het spoor naar Fenchurch Street Station. Hier verkopen ze veel materialen, profieltjes en gereedschappen voor ondermeer solderen, landschaps- en maquettebouw. Een leuke combinatie in winkelend publiek van modelspoorders op leeftijd tot hippe kunst- en architectuur studenten. Ook ben ik wel eens bij die "Weels of Steel" geweest bij Bond Street. Dat is meer een stalletje in een groot pand waar ze veel kunst en antiek verkopen, maar het zijn dus allemaal oude modeltreinen, ik vond het niet echt het bezoeken waard.

Voor zover ik weet (ik woon in Londen, maar Londen is groot ;) ) is er dus niet echt een modelspoorwinkel zoals wij dat kennen, misschien eentje ver weg tegen de M25 aan. Het meeste van de grote merken kan je on-line bestellen en laten bezorgen. Er zijn ook honderden kleinseriefabrikanten die via beurzen, online en via de telefoon verkopen.

Sven die hier actief is op het forum woont geloof ik in Uxbridge, en daar zit ook een modelspoorzaak. Misschien kan hij vertellen of dat wat is.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2013, 00:27:13 door Martijnstein »

Bert Roefs

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 November 2013, 06:09:54 »
ModelZone London
High Holborn 202
WC1V 7BD, Londen

mvg,
 Sander

Of deze er nog zit, betwijfel ik.
Wij waren in maart van dit jaar daar en toen hadden ze opheffingsuitverkoop.
Sterker nog, als ik het artikel wat je hier (http://www.independent.co.uk/news/business/news/355-jobs-facing-axe-at-toy-chain-modelzone-as-stores-shut-8706093.html) kunt lezen, goed begrijp is de modelzone-groep failliet.

Je zou trouwens ook eens bij Hamley's in Regent street kunnen kijken.

Groeten Bert

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #7 Gepost op: 17 November 2013, 09:12:47 »
Martijnstein: als jij weet dat ik hier zit, waarom hebben wij nog nooit eens afgesproken?  :)

Over Modelzone: ik ben er sinds het aangekondigde faillissement niet geweest, maar op Wikipedia staat dat alle winkels gesloten zijn. Ik werk in shopping mall Westfield in White City (Sheppard's Bush) en daar is een WHSmith (boekhandel). Ik zag van de week een aankondiging dat er een Modelzone in zou komen en nu ik de Wikipedia er op na lees, lees ik " In October 2013, WHSmith announced that it had acquired the ModelZone brand, with plans to sell products through existing WHSmith stores". Om Modelzone in die winkel te passen, kan het nooit zo groot worden als de voorgaande winkel. Dus qua treinen zal het wel startpakketten, standaard Hornby treinen in doosjes en Scaledale spul  :-X . En ongetwijfeld verf. Ik zie ze geen H0e Peco rails voeren, zoals Modelzone voorheen wel deed. Maar dat gaan we nog zien.

Waar ze ook nog treinen hebben, is Hobbycraft. Die zit echter niet in het centrum en is uitgerust zoals omschreven hierboven bij Modelzone. Niet echt de moeite waard dus en dat ze het nog hebben verbaasd me. Ik zie er nooit iemand kijken.

Ik heb verder geen andere alternatieven. De meeste mensen hier kopen het on-line of op een van de vele evenementen door het hele jaar heen. Elk weekend is er wel ergens iets.

Mijn Tamiya verf haal ik bij een modelvliegtuigwinkel, waar er overigens maar liefst twee van in mijn buurt zijn (zij wel!). Er zit nog een modelspoorwinkel in Slough, net ten westen van London. Met de auto 30 minuten van mij vandaan in een industriegebied, maar onmogelijk met het openbaar vervoer te bereiken (zoals zo vele dingen) vanuit London.

Hamley's (Regent Street) is eigenlijk de enige die de moeite waard is voor de treinen. Ze hebben er meer dan je van een warenhuis zou denken. Zelfs Franse treinen.

Als modelbouwwinkel blijft voor zover ik weet alleen de 4D Modelshop over. Het lijkt me dat je dat het meeste gaat lonen en besteed de rest van je tijd hier aan toeristische dingen. Ook wel zo leuk voor de rest van het gezelschap...

Er was trouwens al een draadje over dit onderwerp, maar uiteraard niet up to date.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 17 November 2013, 09:26:11 »
Ik heb verder geen andere alternatieven. De meeste mensen hier kopen het on-line of op een van de vele evenementen door het hele jaar heen. Elk weekend is er wel ergens iets.

Volgens mij is dat proces in Engeland al verder voortgeschreden dan op het continent. De lage prijzen en dito marges van Britse treinen blijven niet zonder gevolgen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jan den Haan

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 17 November 2013, 10:17:34 »
De enige echt goede modelbouw winkel die min of meer in de buurt van Sven zat was de Harrow Model Shop.De site www.harrowmodelshop.co.uk is via Google nog te vinden maar bestaat niet meer.Van een Engels forum begrijp ik dat deze winkel inmiddels gesloten is.zie http://www.newrailwaymodellers.co.uk/Forums/viewtopic.php?f=19&t=18724&start=15  Zelf ben ik er 10 jaar geleden voor het laatste geweest.Het was een ouderwetse modelbouwzaak, waar de eigenaar uit allerlei kastjes en laatjes ook minder courante onderdeeltjes tevoorschijn haalde.Hun specialiteit was London Underground.Ze hadden b.v. de isolatoren voor de 3e en 4e rail en de houders voor de kabels die in grote bundels langs de sporen hangen en natuurlijk rollend materiëel.

Wanneer je eens wat anders dan Hornby etc. wil zien kan ik Roxey Mouldings aanraden.zie http://www.roxeymouldings.co.uk/ .Dit is een van de weinige kleinserie fabrikanten / cottage industries binnen de M25.Hij heeft verrassend leuke dingen (voor wie het interesseert).Hij zit in een gewoon rijtjes huis met erker van het soort waarvan er in Londen 13 in een dozijn gaan.Maak wel eerst een afspraak.Onaangekondigd aanbellen wordt niet op prijs gesteld.Hij woont in Walton-on-Thames.Daar is een station dat vanuit Waterloo station te bereiken is.Voor eventuele begeleidende dames is het nabijgelegen Hampton Court Palace wellicht een aardige afleiding.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #10 Gepost op: 17 November 2013, 12:07:33 »
Deze is zeer interrssant qua boeken.

http://www.cecilcourt.co.uk/motorbooks.php

grtz en have fun
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Londen modelspoorwinkels
« Reactie #11 Gepost op: 17 November 2013, 15:19:16 »
Jan, Roxey heeft leuke dingen, veelal van Markits, voor de zelfbouwer van aandrijvingen, maar om nou speciaal bij Dave langs te gaan als je op bezoek bent in London, zou ik nou ook weet niet aanraden. Transport museum, ritje met de tram in Wimbledon/Croydon en gewoon kerstvitrines bekijken van de grote warenhuizen.

Overigens wat ook leuk is: een 3D figuur van jezelf laten maken in Selfridges voor £15. Moet je wel van te voren even boeken. Ik weet alleen niet tot wanneer dat nog is.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jan den Haan

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 17 November 2013, 19:54:01 »
Hallo Sven,

Het is inderdaad wel een heel eind van  het toeristische centrum van  Londen verwijderd.Mijn zwager woonde er vroeger in de buurt en dan is een bezoekje wat gemakkelijker.Hij heeft best aardige modellen in 00.Maar het mooiste vind ik zelf de spoor 0 modellen.Hij heeft in die schaal erg mooie bouwsets voor een War Department 1D en 1E locomotief waarmee dus ook een NS 4300 resp. 5000 te maken zijn.Het zijn vrij prijzige bouwsets maar wel van hoge kwaliteit.Hij heeft ze niet zelf ontworpen.Deze bouwsets zijn het product van de West London Group van de Gauge '0' Guild.Verder verkoopt hij ook de modellen van Ixion.Deze vrij nieuwe firma produceert ready-to-run spoor 0 modellen van kleine locomotieven.Ik heb zo'n model bij een vriend gezien.Het rijdt erg mooi langzaam en de detaillering is erg goed.
zie http://www.roxeymouldings.co.uk/category/83/7mm-scale/0-gauge-ready-to-run-locos-by-ixion-models/ en http://www.ixionmodels.com/ .Met een prijs van 225 Pond is er sprake van een uitzonderlijk goede prijs/kwaliteits verhouding.Deze locjes zijn heel geschikt voor een klein industriespoortje.Eigenlijk zou ik zeggen dat dit een bezoek aan Dave Hammersley waard is.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 17 November 2013, 20:02:37 door JanHdH »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 17 November 2013, 22:30:54 »
Op het rmweb forum (rmweb.co.uk) staan wel een paar topics met dit als onderwerp en gebruikerservaringen, zoals deze:

http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/60396-inner-london-model-shops/

Leen.