Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:55:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
10 October 2025, 23:54:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door SvenW
10 October 2025, 23:50:47
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:39:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Da's Daz 2 door hervé
10 October 2025, 23:16:50
Terschellinger Spoor door FritsT
10 October 2025, 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
10 October 2025, 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
10 October 2025, 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
10 October 2025, 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
10 October 2025, 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
10 October 2025, 19:48:49
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
10 October 2025, 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
10 October 2025, 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
10 October 2025, 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
10 October 2025, 18:47:34
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 October 2025, 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
10 October 2025, 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 October 2025, 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
10 October 2025, 16:05:39
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
10 October 2025, 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
10 October 2025, 14:09:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
10 October 2025, 12:59:29
  

Auteur Topic: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen  (gelezen 2401 keer)

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Gepost op: 09 June 2007, 17:54:45 »
Hey,

Ik heb twee hippels wisselstroom uitvoering, en wil deze 2 rail digitaal maken.
De slepers zijn eraf gehaald, het draadje van de sleper naar de print moet nog verwijdert worden.
Zijn er mensen mij voor gegaan, of is het gewoon een decoder inpluggen en klaar?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 09 June 2007, 19:13:00 »
De wielen moeten t.o.v. elkaar geisoleerd worden.
En de stand van de wielen is bij b.v. Märklin anders als bij DC modellen.

hoop dat je hier wat aan hebt.
Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 09 June 2007, 19:30:04 »
Hey,

Bij mijn weten is het model van de wisselstroom hippel gelijk aan die van de gelijkstroom hippel.
Alleen op de print zit het volgens mij anders.
Maar ik moet het helemaal uitzoeken, vandaar de vraag of iemand het al eens gedaan heeft.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 09 June 2007, 19:50:51 »
De stroomafname van de linker- en rechterwielen zit nu als t goed is aan elkaar verbonden, die moet je losmaken en de sleperdraad aan een kant zetten en de massadraad aan de andere kant. Dan kun je er een decoder in prakken en gaan met die handel... even afgezien van eventuele antislipbanden, dan is de stroomafname nogal karig aan 1 kant.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 09 June 2007, 22:29:58 »
Hey,

Dat dacht ik ook floris, maar mijn multimeter denkt er toch anders over.
De wielen zitten niet aan elkaar.
Morgen zal ik het even gaan uitpluizen hoe het systeem aan elkaar zit.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 16 July 2007, 12:31:45 »
Hoe zit het met de hoogte van de wielflenzen?

@ Marcel, Heb je geen belangstelling om een originele 2 rail Hippel te ruilen tegen een 3 rail versie?
Ik heb nog een eerste versie (nieuw in ovp) groen die in detaillering en uitvoering echt niet onderdoet voor de laatst uitgebrachte groene Hippel. (die heb ik er eens naast gezet  om te vergelijken) Alleen de motor is anders. De verlichting is volgens mij zelfs beter.
Die heb ooit eens nieuw gekocht om naar 3 rail ac om te bouwen.

De groeten van Rob

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #6 Gepost op: 16 July 2007, 13:15:42 »
De echt allereerste versies wijken toch wel af van de huidige hoor. Bij de oudste versies zijn de trappetjes en handgrepen veel grover, de krukken op de wielen zijn groter en er zit een schroef zichtbaar in het dak....
Reinier

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #7 Gepost op: 17 July 2007, 17:35:07 »
Hoi,

De trappetjes en grepen zijn nog nooit gemonteerd geweest op mijn oude (nieuwe Hippel), die zitten nog mooi in een plastic zakje  ::) .
Deze Hippel kun je tenminste gewoon openschroeven ipv te moeten jongen met een tangetje om een kwetsbare radiator te verwijderen.

Ik kan mijn mening niet bijstellen, die oude Hippel vind ik zeker zo mooi als de nieuwe, alleen moet ie 3 rail digitaal worden.
De groeten van Rob