Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door Pauldg
Vandaag om 15:37:34
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jelmer
Vandaag om 15:35:39
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 15:31:54
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 15:26:50
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 15:25:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:20:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:32:38
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
  

Auteur Topic: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen  (gelezen 2440 keer)

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Gepost op: 09 June 2007, 17:54:45 »
Hey,

Ik heb twee hippels wisselstroom uitvoering, en wil deze 2 rail digitaal maken.
De slepers zijn eraf gehaald, het draadje van de sleper naar de print moet nog verwijdert worden.
Zijn er mensen mij voor gegaan, of is het gewoon een decoder inpluggen en klaar?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 09 June 2007, 19:13:00 »
De wielen moeten t.o.v. elkaar geisoleerd worden.
En de stand van de wielen is bij b.v. Märklin anders als bij DC modellen.

hoop dat je hier wat aan hebt.
Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 09 June 2007, 19:30:04 »
Hey,

Bij mijn weten is het model van de wisselstroom hippel gelijk aan die van de gelijkstroom hippel.
Alleen op de print zit het volgens mij anders.
Maar ik moet het helemaal uitzoeken, vandaar de vraag of iemand het al eens gedaan heeft.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 09 June 2007, 19:50:51 »
De stroomafname van de linker- en rechterwielen zit nu als t goed is aan elkaar verbonden, die moet je losmaken en de sleperdraad aan een kant zetten en de massadraad aan de andere kant. Dan kun je er een decoder in prakken en gaan met die handel... even afgezien van eventuele antislipbanden, dan is de stroomafname nogal karig aan 1 kant.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 09 June 2007, 22:29:58 »
Hey,

Dat dacht ik ook floris, maar mijn multimeter denkt er toch anders over.
De wielen zitten niet aan elkaar.
Morgen zal ik het even gaan uitpluizen hoe het systeem aan elkaar zit.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 16 July 2007, 12:31:45 »
Hoe zit het met de hoogte van de wielflenzen?

@ Marcel, Heb je geen belangstelling om een originele 2 rail Hippel te ruilen tegen een 3 rail versie?
Ik heb nog een eerste versie (nieuw in ovp) groen die in detaillering en uitvoering echt niet onderdoet voor de laatst uitgebrachte groene Hippel. (die heb ik er eens naast gezet  om te vergelijken) Alleen de motor is anders. De verlichting is volgens mij zelfs beter.
Die heb ooit eens nieuw gekocht om naar 3 rail ac om te bouwen.

De groeten van Rob

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #6 Gepost op: 16 July 2007, 13:15:42 »
De echt allereerste versies wijken toch wel af van de huidige hoor. Bij de oudste versies zijn de trappetjes en handgrepen veel grover, de krukken op de wielen zijn groter en er zit een schroef zichtbaar in het dak....
Reinier

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #7 Gepost op: 17 July 2007, 17:35:07 »
Hoi,

De trappetjes en grepen zijn nog nooit gemonteerd geweest op mijn oude (nieuwe Hippel), die zitten nog mooi in een plastic zakje  ::) .
Deze Hippel kun je tenminste gewoon openschroeven ipv te moeten jongen met een tangetje om een kwetsbare radiator te verwijderen.

Ik kan mijn mening niet bijstellen, die oude Hippel vind ik zeker zo mooi als de nieuwe, alleen moet ie 3 rail digitaal worden.
De groeten van Rob