Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 19:20:34
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22

Auteur Topic: Zaandam-Zuid (h0, 240x70)  (gelezen 4586 keer)

Zaandam-Zuid

• Offline Offline
Zaandam-Zuid (h0, 240x70)
« Gepost op: 13 August 2013, 00:32:18 »
Hoi,

Langzamerhand moet het er toch maar 's van komen: Zaandam-Zuid in h0. Gelukkig is er helemaal geen station of emplacement in Zaandam-Zuid, dus ik heb de vrije hand. Vergeleken bij het gros van de modelbouwers hier heb ik maar een klein oppervlak tot mijn beschikking, maar het voordeel van de Zaanstreek is dat we hier alles behoorlijk op elkaar weten te proppen. De combinatie van industrie en wonen is altijd heel gewoon geweest.
De baan bestaat uit een kopstation met twee sporen voor reizigersvervoer, een goederenspoortje naar de goederenloods, een uithaalspoor/veiligheidskop  en een stukje kadespoor op een loswal.
De reizigersdienst wordt gereden met diesel: een nog aan te schaffen Blauwe Engel en een zelden op het spoor geziene combi van twee stuks 2400 met een aantal rijtuigen. Het stationsgebouw is gebaseerd op het voormalige station Oostzaan.
Het goederenemplacement ligt langs het water. Vroeger was er een dergelijk emplacement aan de Zaan bij Wormerveer. Op de loswal is - net als in Wormerveer - geen plek voor vrachtauto's.
Zaandam-Zuid ligt midden in de wijk. Aan de achterzijde liggen direct langs het spoor de achterkanten van diverse fabriekjes en werkplaatsen en de achtertuinen van woningen, voornamelijk uit de jaren 20 en 30. Parallel aan de Zaan en aan het goederenemplacement ligt de Zaanweg. Aan deze weg liggen voornamelijk woningen en wellicht een winkel.

Ik heb een en ander ingetekend op een baanontwerp, gemaakt in SCARM.

Voor het spoor gebruik ik waarschijnlijk Tillig Elite.  Inmiddels is in het ontwerp overigens het wissel dat toegang geeft tot het goederenemplacement in het ontwerp al vervangen door een gebogen wissel, waardoor de S-boog vanaf het engels wissel nu een mooie rechte lijn is geworden. Het stukje spoor linksonder moet de suggestie wekken dat het kadespoor nog verder doorloopt. Of het ook echt berijdbaar wordt, weet ik nog niet.

Graag jullie op- en aanmerkingen!

Groeten,
Peter

Deetrein

• Offline Offline
Re: Zaandam-Zuid (h0, 240x70)
« Reactie #1 Gepost op: 13 August 2013, 01:46:08 »
Ik heb slechte ervaringen met meegebogen wissels,
maar geen ervaring met Tillig rail.
Dus ik weet niet of deze ook problemen geven.

Voor de rest is het afwachten hoe de werkelijkheid wordt.
Op een tekening lijkt altijd erg veel te kunnen  :-\,
je boot is op de tekening net zo breed als een trein bijvoorbeeld.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar scenery neemt veel meer ruimte in dan je denkt  :'(.
Ben ik 'vroeger' namelijk zelf ook ingetrapt. Kijk bijvoorbeeld ook maar eens goed naar de afmetingen van je gebouwen.

Om toch positief te eindigen:  :)
Idee is leuk, zie graag het vervolg.

Succes!
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Dennis.

• Offline Offline
    • De Hoekselijn
« Reactie #2 Gepost op: 13 August 2013, 05:54:00 »
En we zijn natuurlijk reuze benieuwd hoe groot "niet veel ruimte" is.. Of wel, wat zijn de afmetingen van het geheel?

Gr. Dennis

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #3 Gepost op: 13 August 2013, 08:36:59 »
En we zijn natuurlijk reuze benieuwd hoe groot "niet veel ruimte" is.. Of wel, wat zijn de afmetingen van het geheel?

Gr. Dennis
Als ik de titel van dit draadje mag geloven dan denk ik 240x70  :P
Verder zou ik proberen het spoortje links aan de kruiswissel iets langer te maken,nu past er net een loc op maar ik neem aan dat je er toch wagens wilt kunnen uithalen/bij plaatsen aan dat goederen spoor er tegen over.
Ben ook wel benieuwd of dat het allemaal past volgens tekening,maar dat zien wel vanzelf hier wel denk ik  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Zaandam-Zuid

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 13 August 2013, 11:09:39 »
Hoi,

@Erich:
De boot is wat aan de lange kant, maar de breedte klopt wel. Het wordt waarschijnlijk deze van Aritec. Die meet 31 x 6 cm. Zoals ik al zei, heb ik voor de Zaanstreek gekozen omdat dat de mogelijkheid geeft om te "proppen", het is hier hartstikke vol.
We zullen het wel zien met het meegebogen wissel. De snelheden liggen in ieder geval laag, dus denk ik (hoop ik) dat het allemaal goed zal komen.

@Dennis:
Zoals Floris al constateerde, zijn de afmetingen 240 x 70 cm. Aan de linkerzijde komt dwars op de plaat een losse fiddle yard, van muur tot muur.

@Floris:
Je hebt gelijk met dat kopspoortje. Dat moet in ieder geval een centimeter of 10 langer. Echt veel ruimte is daar niet voor, maar ik heb het nu deels opgelost door een klein stukje recht spoor tussen het wissel linksboven en de engelsman.

Groeten,
Peter

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #5 Gepost op: 13 August 2013, 11:30:59 »
Dag Peter,

Ik ben zeer gecharmeerd door je baanplan.  (y)

Met veel gevoel voor scenery, compositie en verhoudingen opgezet. Op scenery gebied geeft dit veel mogelijkheden om de sfeer en het opgepropte gevoel van de Zaanstreek uit te beelden. Heel goed.  (y)

Ondertussen hebben collega forumleden al zinnige zaken aangedragen. Als ik nog iets mag aandragen dan het volgende.
Als je de bushalte nog iets naar rechts opschuift, kun je het station ook iets naar rechts opschuiven. Daardoor krijg je ook meer ruimte voor het goederen en postgedeelte. Hierdoor zou je dan ook wellicht de aansluiting van het onderste perronspoor direct vanaf het engelse wissel kunnen laten lopen. Hierdoor kan dit perronspoor ook gebruik maken van het uithaalspoortje. Het goederen/postspoortje kan dan met een wissel in het perronspoor aansluiting krijgen. Dus de wissel die nu in het bovenste perronspoor zit om het onderste perronspoor te breiken, zakt nu één spoor naar beneden naar het onderste perronspoor. Kun je het nog volgen?  ;D

Of overal genoeg ruimte voor is bepaal ik zelf in mijn plannen door het baanplan 1 op 1 helemaal uit te tekenen op de achterkant van rollen behangpapier. De afmetingen van gebouwen knip ik uit van papier en hiermee kan ik zoveel schuiven als ik wil. Meestal blijkt inderdaad dat iets dan niet helemaal past. Maar door of te schuiven of een ander gebouw te kiezen kom ik er dan wel uit. Tegelijk krijg je dan een goed gevoel voor de verhoudingen tussen gebouwen en andere scenery. Ik vind een goede compositie van de indeling ook altijd belangrijk. En dat viel me direct op in jouw plan. Dat voelt op dat gebied direct goed.

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Zoedelaar

• Offline Offline
  • Den Zoedel; modeltramstad
« Reactie #6 Gepost op: 13 August 2013, 11:35:17 »
Alweer een draadje om te volgen........  :)

Olafs groeten uit 'Den Zoedel'!
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Luit

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 13 August 2013, 13:08:13 »
Voor hen die willen weten hoe het op een heel klein stukje in de Zaanstreek kon heeft er in RH of RM in twee delen gestaan hoe het in Wormerveer er uit zag. Kijk op Maps want tussen spoor en water is niets bijgegroeid. Het spoor liep langs het pand met die schuine hoek vanaf de Zaan naar het huidige spoor.

Zaandam-Zuid

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 August 2013, 18:22:50 »
En of het niet druk genoeg was, stond de markt er ook nog... (die komt overigens niet op mijn baan).

De foto's komen uit het archief van de gemeente Zaanstad, helaas heb ik geen rechtstreekse link (meer) naar de foto's.

In aanvulling op de post van Luit: het verbindingsspoor liep tussen de Zaanweg 84 en 86 door naar het emplacement. De loop van het spoor is nog te zien in de nieuwbouw (die voor mijn gevoel van na het opbreken van het spoor dateert) en de iets schuin geplaatste dienstwoningen (rijtje van drie met de vervuilde rode daken) . Het kadespoor lag langs het rechte stuk kade.

Groeten,
Peter

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #9 Gepost op: 13 August 2013, 18:33:31 »
Erg sfeervolle plaatjes,als je dit idee/gevoel vast kan leggen in je baan dan moet je alvast maar wat kwijl emmers gaan bestellen mocht het op een tentoonstelling/beurs terecht kome   8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Joto

• Offline Offline
    • Tollens
« Reactie #10 Gepost op: 13 August 2013, 21:47:36 »
Off-topic mode aan:

Heel herkenbaar, zelfs de zaanbrug die er nog steeds ligt, ik kom hier elke dag.

Off-topic mode uit.

Beperkte ruimte hoeft geen belemmering te zijn, less is more.
Ik vind je plannen goed onderbouwd en blijf je ontwikkelingen volgen.  (y)

M.vr.groet, John

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #11 Gepost op: 13 August 2013, 22:11:55 »
Hallo,

Ik kom hier ook even buurten.
Geweldig, weer een minibaan erbij (y). kan het alleen maar waarderen wat andere modelspoorcollega's op kleine oppv. weten te krijgen.
Tip voor de kadebouw: 4 cm stirydur voor de maaihoogte van de kade en 2 cm voor de waterspiegel. Zit je precies goed.
Je hebt dan een kant en klare ondergrond voor je baan.

Ik heb nog niet gelezen of je rond gaat rijden of het plan bij modules blijft.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Dennis.

• Offline Offline
    • De Hoekselijn
« Reactie #12 Gepost op: 14 August 2013, 11:38:12 »
O nu zie ik het ook 240x70... Lezen blijft een vak apart hè