Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:15
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
05 September 2025, 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
05 September 2025, 22:47:06
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
05 September 2025, 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
05 September 2025, 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
05 September 2025, 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
05 September 2025, 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
05 September 2025, 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
05 September 2025, 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
05 September 2025, 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
05 September 2025, 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
05 September 2025, 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
05 September 2025, 11:43:23
  

Auteur Topic: Draaischijf en keerlus problemen,hoe deze op te lossen.  (gelezen 4702 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Draaischijf en keerlus problemen,hoe deze op te lossen.
« Reactie #15 Gepost op: 14 August 2013, 17:10:35 »
Hoi,

Toen ik mijn keerlusschakeling ging monteren (begin 2008) heb ik proefgereden met een stukje van ongeveer 20 cm als middengedeelte. Omdat ik me toentertijd, net als Sander, afvroeg of dat middenstuk niet korter kon.
De loc en de wagens (twee en vier-assers) kwamen zonder problemen door de keerlus. Maar zoals Eric aangeeft moet er dan kortsluiting optreden wanneer de wagens over de scheiding rijden. Begon me dus af te vragen waarom het bij mij dan wel werkte.
Opeens schoot me te binnen dat ik de baan in drie delen heb verdeeld en de drie delen meteen in het begin al had voorzien van een autolamp als kortsluitbeveiliging.
Dus op het moment dat de wielen van de wagens over de scheiding reden ontstond er wel een (heel kortstondige) kortsluiting, maar door de tussengeschakelde autolamp was de stroomsterkte niet hoog genoeg om de centrale uit te schakelen.

EDIT: Heb net even onder de baan gekeken (omdat ik de situatie met die autolampen na zo lange tijd niet meer zo goed voor de geest kon halen) en zag toen dat ik de keerlussen had beveiligd met een 10 Watt autolamp. Dus er kan maximaal ongeveer 680 mA lopen bij een eventuele kortsluiting. De rest van de baan hangt achter een 21 Watt lamp.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2013, 17:30:19 door Fred Eikelboom. Reden: Toevoeging. »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Draaischijf en keerlus problemen,hoe deze op te lossen.
« Reactie #16 Gepost op: 14 August 2013, 18:04:30 »
Fred,

Jouw relaas is helemaal duidelijk. Ook de theorie dat je maar een een (heel kortstondige) kortsluiting hebt. Daar zit echter meteen het gevaar :

Als je een Murphy-trein laat stoppen zal altijd een van de assen van een wagon precies op de geisoleerde onderbreking blijven staan !

Dan gaat je lamp aan en nog steeds blijft de kortsluiting bestaan ..... Je zal maar net even weg zijn om een bakkie koffie te pakken !
(.... Waar zou ik dat nou toch gelezen hebben ....)

Sander

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12277
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Draaischijf en keerlus problemen,hoe deze op te lossen.
« Reactie #17 Gepost op: 14 August 2013, 18:37:24 »
Ook staat er uitleg over de kortsluitproblemen met de draaischijf in: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Draaischijf
Hallo Fred,

Niet om te zeiken,maar als je nu kijkt naar het linkje over draaischijven dan is dat wat er nu staat toch niet kloppend meer ?
Als je een keerlus optie kan gebruiken op basis van stroom detectie dan is een module die reageert op kortsluiting toch niet meer nodig ?
Ofwel de xtreme keerlus optie is dan toch de beste versie,om je spullen heel te houden ?
Dit ondanks dat de lichtelijk gedateerde versie van de encyclopedie anders zegt  :-X
Of snap ik m nou niet meer,als t gaat om t keerlus gebeuren en een draaischijf ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Draaischijf en keerlus problemen,hoe deze op te lossen.
« Reactie #18 Gepost op: 14 August 2013, 18:41:17 »
Juist, en na dat bewuste bakkie koffie heb ik de beveiliging zodanig aangepast dat, zodra de lamp gaat branden, de spanning meteen van dat gedeelte van de baan af gaat.
Heb overigens later in 2008 de lengte van het middenstuk aangepast, omdat ik toen een paar wagens achter de loc had hangen met stroomafname, en toen ging het dus wel mis in de keerlus. De loc zorgde wel voor de juiste ompoling, maar toen de eerste wagen met stroomafname de keerlus in reed, schakelde het relais nog een keer. Gevolg: loc reed over de scheiding en veroorzaakte kortsluiting, en toen stond de zaak stil.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12277
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Draaischijf en keerlus problemen,hoe deze op te lossen.
« Reactie #19 Gepost op: 14 August 2013, 18:46:02 »
En nou ben ik je kwijt  :-[
Zal morgen nog is even mijn eigen reactie bekijken en jouw opvolgende reactie om te zien of dat ik m dan wel snap als t gaat over draaischijven en kortsluiting.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Draaischijf en keerlus problemen,hoe deze op te lossen.
« Reactie #20 Gepost op: 14 August 2013, 19:27:56 »
Hoi Floris,

Citaat: ''Niet om te zeiken''

Zeiken? Ik noem dat ''positief kritisch zijn''. :)
Heb het artikel doorgenomen en er stond inderdaad een verwarrende tekst in:"met gebruikmaking van een elektronische keerlus-module (via kortsluitdetectie of via bezetmelders)''. Heb die tekst gewijzigd in: ":"met gebruikmaking van een elektronische keerlus-module (via kortsluitdetectie)''.
Is me toentertijd niet opgevallen.

Citaat: "de lichtelijk gedateerde versie van de encyclopedie"

Kun je uitleggen welke versie je daarmee bedoeld?
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12277
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Draaischijf en keerlus problemen,hoe deze op te lossen.
« Reactie #21 Gepost op: 14 August 2013, 22:08:12 »
Simpel weg,zijn er nu nog meer manieren om een probleem bij een keerlus op te lossen dan dat er in de encyclopedie staan.dat is wat ik bedoel.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Draaischijf en keerlus problemen,hoe deze op te lossen.
« Reactie #22 Gepost op: 15 August 2013, 08:28:25 »
Vindt je het aantal oplossingen daar niet voldoende  ???
Je kunt het of handmatig met schakelaars/relais oplossen of met een keerlusmodule (kortsluitmethode of de nette methode).
Wil je geen problemen dan zou ik echt voor de laatste optie kiezen met detectiestukjes. Dan heb je er geen omkijken meer naar.
Het gevaar met de schakelaarmethode is dat je gegarandeerd de schakelaars wel eens verkeerd zult hebben staan met een spetterende kortsluiting tot gevolg  ;D

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Het wiel is wat dat betreft al vaak genoeg uitgevonden.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12277
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Draaischijf en keerlus problemen,hoe deze op te lossen.
« Reactie #23 Gepost op: 15 August 2013, 10:10:27 »
Jawel Eric het zijn genoeg optie's,daar ging het ook niet om.
Het was meer om aan te geven dat de encyclopedie gedateerd lijkt te worden en dat dat miss om de zoveel tijd een beetje aangepast/aangevuld zou kunnen worden  ;)
(voor zover dat dat nu al niet gebeurt  ;) )
Het zal er danook wel op uitdraaien dat het zowel voor de draaischijf als voor het keerlus geval t.z.t. wordt opgelost met een keerlus dinges  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Draaischijf en keerlus problemen,hoe deze op te lossen.
« Reactie #24 Gepost op: 15 August 2013, 10:28:40 »
Het was meer om aan te geven dat de encyclopedie gedateerd lijkt te worden en dat dat miss om de zoveel tijd een beetje aangepast/aangevuld zou kunnen worden  ;)
(voor zover dat dat nu al niet gebeurt  ;) )

Hoi Floris,

Dat aanvullen/aanpassen ben ik regelmatig mee bezig, zie hier:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Speciaal:RecenteWijzigingen&limit=500&days=30
en daar er al meer dan voldoende keerlus-oplossingen in de encyclopedie staan, ga ik echt niet weken lang met Google zoeken of er misschien nog een ander methode is.  :)
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12277
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Draaischijf en keerlus problemen,hoe deze op te lossen.
« Reactie #25 Gepost op: 15 August 2013, 12:11:33 »
Hoi Fred,

Dat van dat updaten had ik niet opgemerkt  :-[
En je hebt groot gelijk dat je er niet dagen of meer aan verspendeert om te zien hoeveel andere varianten erbij zijn gekomen.
Het zoals je zegt en wat ik ook bedoel,wat er in de encyclopedie staat is zat en wil iemand iets anders dan komt de vraag hier op t forum of elders toch wel te voorschijn evenals een mogelijk antwoord  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Draaischijf en keerlus problemen,hoe deze op te lossen.
« Reactie #26 Gepost op: 15 August 2013, 12:41:22 »
En als jij zelf een goede bijdrage hebt mag je dat natuurlijk altijd doorgeven aan het encyclopdie team.  (y) Scheelt hen ook weer werk  ;D

Al vaerwcht ik op dit thema niet echt veel nieuws meer. Eeerder variaties op het thema of de volgende fabriaknt met een soortgelijk iets in zijn productgamma.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Draaischijf en keerlus problemen,hoe deze op te lossen.
« Reactie #27 Gepost op: 16 August 2013, 12:48:17 »
Al vaker gezegd:  wat een flauwekul allemaal. 
De terminologie "korsluitdetectie" suggereert, dat er een kortsluiting ontstaat.  Dat is ten genen dele waar.  De bij een kortsluiting horende hoge stroom ( in theorie:  oneindig hoge stroom) treedt NOOIT OF TE NIMMER op, die wordt namelijk door de electronica in een keerlusmodule voorkomen.

Praktisch bewijs hiervoor is het volgende.
De ervaring leert, dat bij elke, bijna minimale werkelijke kortsluiting (bijv. vonken op een wissel-hartstuk) de centrale meteen op kortsluiting springt.
Met een digitale keerlusmodule, die dus volgens de geleerden "kortsluiting" veroorzaakt, treedt dit nooit op, dus...............................................

De digitale keerlusmodule meet 2 dingen:  a/ de toename van de stroom  en b/  de snelheid van toename, oftewel de "flank" .
Voordat er ook maar enigszins sprake kan zijn van een hoge stroom wordt omgepoold.

Dus gewoon een goede keerlusmodule gebruiken en vooral je rail en draaischijf niet gaan vernachelen met ik weet niet hoeveel zaagsneden en aansluitingen.
Laat de theoretici maar "gelijk" hebben en doe het gewoon zoals het praktisch het betrouwbaarst en handigst is.

Maarten

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Draaischijf en keerlus problemen,hoe deze op te lossen.
« Reactie #28 Gepost op: 16 August 2013, 21:57:57 »
Maarten  (y)  (y)  (y)
Helemaal mee eens!

Marius.
Marius