Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:23:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 17:20:01
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
  

Auteur Topic: Ervaringen Autoslaaptrein  (gelezen 12209 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2826
  • Duitsland TP III/IV
Re:Ervaringen Autoslaaptrein
« Reactie #15 Gepost op: 22 August 2012, 00:11:35 »
Laurent,

Zomaar een voorbeeld van mijn vakantie vorig jaar aan het Gardameer ( Sirmione ) ong. 1200 km.

Getankt aan het begin van de reis getankt in de woonplaats(44 liter á €1,36 = 59,84 ) en na 720 km getankt bij  Rasthof lonetal op de A7.
Wat betekend dat ik 1:16 heb gereden(43 liter á €1,50 = 64,50 ), terugreis stond de teller op 787 km(na voorgenoemde tankbeurt en gereden km's bij het Gardemeer) wat betekend 1:17/1:18. hier getankt(44 liter á €1,60 = 70,40 )
Weer getankt nabij Fulda na 782 km, ook weer 1:17 (44 liter á 1,51 = 66,44 )
Alles bijelkaar: € 261,18 dus ruim onder de € 500,-.
Prijzen zijn bij benadering en gereden met een Opel Meriva 1.7 CDTI.


Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Ervaringen Autoslaaptrein
« Reactie #16 Gepost op: 22 August 2012, 07:26:31 »
Volgens mij gaat de draad over de ervaringen met de autoslaaptrein en niet over hoe snel en voordelig we wel niet met de auto naar Pisa kunnen rijden.  Elke manier van reizen heeft zijn eigen voor en nadelen en charmes.  Dat je meer geld kwijt bent weet je van te voren en daar voor krijg je echt wel wat terug. Slapen kan ik prima in de trein en komt zelfs zo fit aan dat je de volgende dag 80 kilometer kunt fietsen... De ander lukt slapen om wat voor een reden niet.  Wil je goedkoper uit zijn dan boek je vroeg via autozug.de.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Ervaringen Autoslaaptrein
« Reactie #17 Gepost op: 23 August 2012, 14:53:00 »
Het valt me op, dat automobilisten altijd naar zich toe rekenen.
Deed ik ook, toen ik nog een auto had.
Maar een beetje auto kost 25 tot 30 cent per kilometer.
Denk niet alleen aan benzine, maar ook aan verzekering, afschrijving, onderhoud, etc.

Dan kost een retourtje Gardameer dus 2(1200km)X0,30=2400X0,30=...
€720,-!
En voor dat geld moet je zelf rijden.
En je mag onderweg niet slapen, niet als je rijdt tenminste ;)
1200 KM sturen in één nacht is niet míjn idee van een relaxte vakantie.
En dan mag je onderweg alleen sapjes en koffie, geen lekker glaasje bier of wijn, gevolgd door een mooi digestiefje...

Die autoslaaptrein is best een aardig alternatief. Kost wat meer, zeker, maar dan heb je ook wat.
En dan mag je onderweg ook nog gewoon een biertje pakken, of een mooi glas wijn bij het eten.
En daarna lekker slapen.
En wakker worden in je vakantieland.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:Ervaringen Autoslaaptrein
« Reactie #18 Gepost op: 23 August 2012, 21:10:58 »
Inderdaad. Ik heb lekker een cognacje genomen voor het slapen gaan.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3705
  • N Spoor Freak
Re:Ervaringen Autoslaaptrein
« Reactie #19 Gepost op: 24 August 2012, 18:35:40 »
Hoi,

Wij, mijn vrouw mijn dochter en ik (mijn zoontje was er toen nog niet :)) zijn in 2006 met de EETC autotrein zonder auto (kan ook) naar Bologna geweest.
Het was een heel avontuur echt heel erg leuk om te doen, een retourtje koste toen pp 220 euro inclusief avond eten en ontbijt.
Het personeel was ook erg vriendelijk, ik kreeg zelfs een extra pasta maaltijd (van een leuke jonge dame :)).
Slapen lukt best aardig maar mijn dochter en ik hebben bijna geen oog dicht gedaan ;D
Dit omdat het zo'n mooie reis is, en dan vooral als je zwitserland binnen rijd echt prachtig al die bergen en tunnels (y)

De terugreis was helaas wat minder leuk want de rijtuigen van onze trein hadden de hele dag in de felle zon gestaan en ja als er dan ook nog geen airco in die trein zit heb je al snel erg dorst en het drinken is echt niet goedkoop in die trein.
Maar als je het zo heet hebt dan heb je wel 3 euro over voor 1 blikje sinas of cola ::)

Maar voor de rest hele goede ervaring met de trein naar Italie gehad, als Italie nietzo duur had geweest was ik zo weer met de trein naar Itaie gegaan :)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re:Ervaringen Autoslaaptrein
« Reactie #20 Gepost op: 24 August 2012, 23:06:56 »
@Raymond: Fris was € 2,- in 2006 ;) Het voelde misschien duurder door de warmte?  :)

@Johan Vermij: Dakkoffer kan wel degelijk mits de totale hoogte van auto en koffer niet te hoog is. Ik heb ook gezien dat mensen de koffer in Den Bosch in de auto deden, probleem opgelost.  ;D

@Hendrik Jan: De meeste mensen rekenen alleen met de brandstof kosten en vergeten de overige kosten. De DB autoslaaptrein is goedkoper maar Düsseldorf is voor de meeste mensen verder weg dan Den Bosch.

Het klopt dat de rijtuigen behoorlijk warm zijn als ze aan het perron gereden worden. Op het opstelterrein in Bologna was er geen hoogspanning voor de treinen van EETC. Ongeveer een uur voor vertrek reed de rangeerlocomotief de rijtuigen naar het perron. De elektrische locomotief werd pas een kwartier voor vertrek gekoppeld en pas vanaf dat moment is er hoogspanning (airco!) beschikbaar voor de rijtuigen. Het kwam vaak genoeg voor dat de Italianen erg duidelijk geen zin in hadden en dat de locomotief 30 minuten te laat voor de trein werd gezet. Leuk voor de gasten in de trein... ::) Het restaurant heeft een generator en die kan wel ruim voor vertrek aangezet worden.

Het personeel maakte hier altijd handig gebruik van. 8) In die hitte een coupé klaarmaken voor de gasten is ook geen pretje. :-\ Hoe het op de huidige bestemmingen in Italië gaat weet ik niet, ik heb alleen Bologna meegemaakt. Het blijft Italië dus ik denk dat het nu niet veel anders zal zijn...

In Avignon sud is er enige verkoeling door de bomen aan het perron en er stond altijd wel een verkoelend windje. Helaas rijd EETC niet meer op Frankrijk door de idiote tarieven die de Fransen nu durven te vragen. :'(

Voor iedereen die nog twijfelt, gewoon een keer proberen! Zie de treinreis ook als een onderdeel van de vakantie en je gaat een stuk relaxter op vakantie. Vertraging van de trein erg? Op de weg heb je zeker nooit file? Ik heb me altijd over verbaast dat mensen hun slippers opvraten als we met kleine vertraging aangekomen waren.

Mvg,
Marc

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Ervaringen Autoslaaptrein
« Reactie #21 Gepost op: 06 August 2013, 14:28:23 »
Het is al een ouder topic, maar ik wil hier toch ook mijn bijdrage geven.

Ga er maar effe voor zitten, het is een heel verhaal.

We zijn met EETC van Den Bosch naar Koper in Slovenië gereden.
Ik had een vakantie geboekt in Rovinj, Kroatië.

Zou eerst met de auto gaan, maar ik vond de afstand te groot om in één keer te rijden, en wil er niet meer dan één dag over doen.
Vliegen wil ik niet, omdat ik een auto op mijn vakantie wil hebben. Auto huren is dan een optie, maar vind ik een gedoe.

Dus autoslaaptreinen gaan zoeken op het web.
Uitgekomen bij EETC.
Wat over de prijs gepraat met de telefoniste en er bleek een aanbieding te zijn. De auto mag gratis mee terug op de terugreis.
Even wat gerekend, en de knoop doorgehakt.
Zou duurder uit zijn met de trein, maar dat heb ik er voor over.

Wil verder geen verhaal of discussie gaan starten over de kosten, maar de belevenis neerpennen.

Ritje naar Den Bosch was voor ons 30 km.
We zijn thuis om 11:00 uur vertrokken en rond 11:30 op het station in Den Bosch.
De auto op de trein gezet. Ging soepeltjes en was leuk om te doen. De vakantie is begonnen.

Om 13:00 uur reden de rijtuigen voor en konden we onze Slaap 4 coupé in gaan richten.
Het rijtuig was een Bcvmh, de coupé was netjes.
Verse lakens op de bedden en we hadden er meteen een plekkie.
De wagons met de Auto's worden achter de slaaprijtuigen gerangeerd en om 15:00 uur wordt vertrokken.
Kleine vertraging, er was een duitse familie niet op tijd terug op het perron.
We worden door de 1757 naar Venlo getrokken om daar een locwissel te krijgen.
De DB 101 072-7 komt voor de trein. Deze machine brengt ons naar Oostenrijk.
Ondertussen racet de trein met 160 door het Duitse landschap.
Mooie uitzichten, een hele tijd langs de Rijn gereden.
Eten wordt opgediend, een "vliegtuigmaaltijd", overgoten met het langsrazende landschap.
Niets mis mee, het smaakt goed.
Rond 23:00 uur nog even met dochter naar het restauratierijtuig.
Gezellig wat gedronken en met techneut Carl van EETC over spoorse zaken gepraat.
Dochter vond het ook allemaal bere interessant.

Rond 01:00 uur naar bed en geslapen tot 08:30.
We waren in Slovenië.
Wat met meteen opviel was de lage snelheid.
De trein is amper boven 80 km/uur uitgekomen.
Je merkt meteen dat de rails in Slovenië humpy bumpy ligt.
Wissels hebben grote hoeken en het slingert stevig.
Een engelsman in een aangrenzende coupe sprak van een "rough ride".
Om 09:45 rijden we het kopstation van Koper binnen.
goed geslapen en uitgerust aangekomen in Koper.
Binnen een kwartier zijn de autowagons op het laadspoor gerangeerd en kan ik de auto eraf rijden.
Op naar Rovinj, was nog 85 km volgens de navigatie.

De autorit naar onze bestemming was dus nog geen 125 km's.

Op de terugreis nog voor een campinggenote een boeking gedaan.
Het zou zwarte zaterdag worden en ze zag erg tegen de terugreis met de auto op.
Gebeld met EETC en een mooie aanbieding gekregen voor haar.
Onze coupé's kregen een upgrade naar twee Slaapcomfortcoupé's.
Dit waren twee aangrenzende coupé's in een gereviseerd AB30 rijtuig.
Leuk voor haar en mijn kids, het zou een gezellige terugreis worden.
De coupé's waren netjes en zuiver, handdoeken en beddegoed fris gewassen.

Het was snoeiheet in Koper, ons rijtuig was heerlijk koel, prima airco in de AB30.
Blijkbaar heeft de hele trein onder spanning gestaan.
Auto op de autowagons, ging vlotjes ondanks de steile oprijhelling.
Een taurus van de Sloveense spoorwegen ervoor en om 15:00 uur vertrokken.

Terugreis was erg leuk, door het Sloveense en Oostenrijkse landschap.
Mooie vergezichten, het voelt nog steeds als vakantie.
In Lubljana komt de ÖBB 1216 025-7 (wereldrecordloc) voor de trein, en er nog wat foto's van gemaakt in Villach.
In Villach komt de DB 101 106-3 ervoor en begint de lange etappe naar Venlo.
Eten en drinken allemaal goed, ook het bezoek aan het restauratierijtuig weer oké.
Nog wat gepraat met techneut Freek van EETC, hij bleek ook een lid te zijn van dit forum en spaart ook materieel in H0.

Rond 10:00 uur in Venlo, wat vertraging opgelopen.
De 101 afkoppelen en de NS 1760 wordt voor de trein gereden.
Nog een tijdje met de meester van de 1760 gesproken.
Hij heeft nog met de 1100/1200/1300/1500 gereden, was een leuk gesprek.
De 1760 reed lekker door en heeft weer wat van de vertraging afgereden.
Op naar Den Bosch.

Je merkt duidelijk de verschillen tussen de landen wat betreft infrastructuur.
Het materieel van EETC is reeds op leeftijd, maar het voldoet prima.
We hebben in gereviseerde rijtuigen gezeten en die zijn gewoon netjes en zien er onderhouden uit.
Personeel is vriendelijke en hulpvaardig.

Het was een leuke belevenis, en ga volgend jaar zeker weer kijken of een trein van EETC ons naar de vakantiebestemming kan brengen.
 
Grtz.
Rob.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Ervaringen Autoslaaptrein
« Reactie #22 Gepost op: 06 August 2013, 17:47:16 »
Vooral het stuk bij zonsopgang bij het kerkje van Wassen is altijd mooi.

 ;D FOEI!: Het kerkje bij Wassen is ALTIJD mooi! ;) De traditionele Gotthardlijn is een aaneenschakeling van mooie vergezichten, fantastische technologie en vakmanschap... (Zal iedereen moeten missen, die door die Basistunnel gaat. Maar begrijp me niet verkeerd: óók dát is een respectabele prestatie!)

Verder om weer On Topic te komen: Vakantie begint inderdaad op het moment dat je de deur achter je dichttrekt of in die trein klimt en het is voor diverse plaatsen een ideaal alternatief voor 'zelf rijden': dat is namelijk óók niet goedkoop en ook regelmatig een behoorlijke 'aanslag' op je gezondheid...
(maar dat rekenden anderen hier ook al voor...)
Ervaring met specifiek de AutoSlaapTrein heb ik persoonlijk niet: met de auto nam ik hooguit de trein door de Lötschberg, maar ik reisde ook wel met nachttreinen/slaaptreinen: In veel gevallen IDEAAL! Eten, borreltje, comfortabel bedje en 's-morgens ben je waar je wezen moet/wilt... (En beslist fitter, dan wanneer je dat kl***-eind zélf had moeten 'sturen')

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...