Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Nullem
Vandaag om 21:10:00
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 21:04:37
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Scratchbuilt
Vandaag om 20:57:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:40:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Ervaringen Autoslaaptrein  (gelezen 12210 keer)

Pauldg

• Offline Offline
Ervaringen Autoslaaptrein
« Gepost op: 30 July 2012, 21:44:20 »
Dag allemaal,

Wij (mijn gezin + auto) overwegen om volgend jaar voor de vakantie de autoslaaptrein te boeken van Den Bosch naar Livorno. Lijkt me een heerlijk vooruitzicht om geen 1600 km te hoeven rijden. Nu lees ik alleen op internet zeer uiteenlopende ervaringen. Sommige mensen zijn uiterst tevreden, anderen noemen deze dienst uiterst ranzig met als terugkerende kwalen: verouderd materieel in slechte staat van onderhoud, vertragingen en wachttijden en klachten over het personeel. Vaak wordt de suggestie gedaan om in Dusseldorf de DB autozug te nemen die schoner en goedkoper zou zijn.

Heeft er iemand recente ervaringen met deze dienst? Ik vind het moeilijk om een afweging te maken.

mvg, Paul

p.s ik schrijf het wat ongelukkig op, maar de auto heeft geen stem in deze kwestie.  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Ivo R.

• Offline Offline
  • niks
Re:Ervaringen Autoslaaptrein
« Reactie #1 Gepost op: 30 July 2012, 21:50:27 »
Geen ervaring met deze dienst, maar wel die van Dusseldorf naar Villach. Dat was allemaal heel goed geregeld (uitzondering een staking van DB personeel, dat was beetje ongelukkig....),schoon en vriendelijk personeel.

GR Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Gert1

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 30 July 2012, 21:53:24 »
p.s ik schrijf het wat ongelukkig op, maar de auto heeft geen stem in deze kwestie.  ;)

Misschien moet je je auto wél een stem geven. Die moet tenslotte twee keer over 1600 km meehobbelen op zo'n tochtige autotransportwagon!   ;)

Maar zonder dollen: Een collega van me heeft meermaals deze trein genomen en was er zeer over te spreken.
Het hangt denk ik wel af van je verwachtingen. Misschien een idee om dit jaar eens te gaan kijken als zo'n trein klaar staat voor vertrek? Je mag vast wel even binnen kijken als je uitlegt dat je overweegt om ook eens zo'n reis te gaan maken.

mvg,
Gert

André82

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 July 2012, 21:55:15 »
Gewoon op vrijdagmiddag even in station 's Hertogenbosch kijken! De trein vertrekt daar 14.12 en 16.12 als ik het goed heb!
« Laatst bewerkt op: 07 August 2012, 01:44:48 door 0101100001. Reden: Overbodige quote verwijderd. Klik s.v.p. op antwoord als je een direct antwoord geeft op het vorige bericht. »

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 July 2012, 22:02:02 »
Ik heb hem als scholier vaak zien staan in 's Hertogenbosch, maar dat is ook alweer een tijdje geleden. Ik vermoed echter dat er aan de buitenkant bar weinig is veranderd. Momenteel is de exploitatie in handen van een particulier bedrijf, wellicht was dat vroeger (de ongesplitste) NS zelf. Dat kan voor de ervaring wel wat uitmaken.  :)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 July 2012, 22:03:11 »
Ik ben ooit eens meegeweest met die trein, ook in de namiddag uit Den Bosch vertrokken. Voor Firenze moesten we overstappen in Milaan, daar kwamen we om 03:00 uur aan en moesten we wachten tot 06:00 uur.... en op dat tijdstip ben je op Milaan gauw uitgekeken!
Maar ik kan me niet herinneren klachten gehad te hebben over de treinreis zelf.

Groet Jan
PS dat was begin jaren 80 vorige eeuw ;)

Frans

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 31 July 2012, 17:23:07 »
Zeer goede ervaringen met deze treinen, Frankrijk, Italië.
Je komt uitgerust bijna op de plaats van bestemming.
Wat betreft de vertragingen, deze treinen zijn afhankelijk van
de nationale spoorwegen van de landen waar zij doorheen gaan
en deze maatschappijen laten hun eigen treinen voor gaan. Dus
soms is het wel wachten. Eenmaal ruim 4 uur lang stil gestaan
midden in de nacht ergens in Frankrijk en echt niet op een station
maar ergens in niemandsland. Da's niet leuk maar het is niet anders.
Het vervoer met de autotrein heeft wel een zeer stevig prijskaartje.
mvg Frans.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 31 July 2012, 20:50:02 »
Allemaal bedankt, ik ga er eens op kauwen. Gelukkig hoef ik niet gelijk volgende week te reserveren.

Mijn verwachtingen zijn overigens vrij realistisch (neem ik aan), maar ik verwacht wel een redelijk schone trein in goede staat van onderhoud en correct personeel. Al die dingen worden soms in twijfel getrokken, maar we moeten het maar gewoon zelf ondergaan.

Groeten,

Paul

Jerome

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 31 July 2012, 21:38:58 »
Hoi,

Zelf 8 jaar  met veel plezier gewerkt op de NS autoslaap/alpenexpress tijdens mijn studie, maar dat is  reeds 13 jaar geleden. Dat was een feest!  Wel 3 jaar geleden als passagier met de familie gegaan. Was nog steeds erg leuk, ook de kids vonden het super! En redelijk uitgeslapen, is toch heel relaxed en beter dan jakkeren over de snelweg.

Over het materieel: EETC heeft het materieel laten reviseren het is over het algemeen goed te doen. EETC heeft onlangs ook weer materieel aangeschaft.

Vertraging, tja, dat hoort er wel een beetje bij. Met name in Italië was het vaak raak.  Maar je moet gewoon de instelling hebben dat je vakantie begint zodra je vetrekt uit Den Bosch! Dan maakt wat vertraging echt niet uit. Ik heb me altijd verbaasd dat mensen zich zo druk maakten om wat vertraging, je ben niet op weg naar je werk,chill!

Indien je kiest om met de autoslaap (of alpenexpress) te gaan heb ik hier wat tips:

-Boek een compartiment (bv lig 4) en koop de plaatsen af zodat je met je eigen gezin je eigen coupe hebt. De Lig 6 rijtuigen maken meer herrie en hebben geen Airco (voordeel is wel dat de ramen open kunnen)
-Neem eigen slaapzakken mee of lakenzakken. De dekens worden namelijk niet/weinig gewassen  :-X. De lakenzak/dekbedhoes kan je dan om de deken doen zodat je een soort dekbed hebt. De aanwezeige lakenzakken zijn niet handig, gebruik deze als "matrashoes"
-Neem wat drinken (en knabbelen mee). Met name door de airco krijg je snel een droge keel. 
-Maak een (oude) handoek nat  en leg het op het rooster van de Airco zodat dat de lucht niet zo droog is.

En als laatste: geniet van de reis! Vooral het stuk bij zonsopgang bij het kerkje van Wassen is altijd mooi.

Laat maar weten als je nog vragen hebt

Greetz, Jeroen

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 31 July 2012, 22:10:38 »
Dat zijn de praktische tips Jeroen! Dank.  (y)

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 21 August 2012, 21:12:46 »
Als kind ben ik in de jaren zestig en zeventig met mijn ouders ongeveer tien maal met de autoslaaptrein naar Zuid-Frankrijk gereisd. Hierbij is mijn belangstelling voor het spoor gewekt.

Inmiddels heb ik al weer vijftien keer met mijn eigen kinderen de autoslaaptrein genomen. Eerst met NS, daarna met NMBS, DB en EETC. Dit zegt denk ik genoeg.

Ik zou pagina's vol kunnen schrijven over mijn ervaringen, maar daar heb ik op dit moment helaas geen tijd voor.

In ieder geval kan ik zeggen, dat EETC de zaken zeer professioneel aanpakt. Het is een logistiek complex product, dat ze goed in de vingers hebben.

Ik ben vorige week teruggekomen uit Livorno. Enige minpunt: ondanks de airco was het bij het instappen bloedheet in ons rijtuig (Bcvmh). Eigenlijk moet je dan meteen bij de eerste zitting gaan eten in het restauratierijtuig, want daar moet je zelfs je jas aantrekken tegen de kou. Tegen de tijd dat je weer terug komt in je compartiment is ook daar de ergste hitte voorbij. Ook kan je kiezen voor een rijtuig zonder airco waar gewoon de ramen open kunnen (zes plaatsen per compartiment).

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #11 Gepost op: 21 August 2012, 21:29:35 »
Hoi,

In 2007 nam ik de AST naar Avignon, met mijn jonge gezin. Momenteel rijdt EETC alleen naar Italië, helaas.
We vonden het allemaal een geweldige ervaring. Je rijdt naar de Bosch en je vakantie is begonnen!
Alleen de late, 2e zit in de restauratie was inderdaad wel wat laat, maar ach.
Onze steward, een toffe Hagenees genaamd Harry, deed zijn werk uitstekend. Het beddegoed was schoon, onze privécoupé was ruim, en ik heb heel redelijk geslapen.
Dan wakker worden, het gordijn openschuiven en de Mont Ventoux zien, terwijl Haagse Harry koffie en een croissantje brengt.
Heerlijk.
Enige nadeel: de prijs. Vandaar dat we in etappes per auto terug gingen, waarbij de auto in de Elzas stuk ging!

In 2007 deed EETC de autoslaaptrein al. Ik was er zeer over te spreken. Ben nu ook bezig om de versie van 2007 in h0 samen te stellen voor op mijn modelbaan. Waarbij ons gezin al aan tafel zit in de restauratie. Ook onze Citroen Xsara zal in 1/87 meereizen. Zonder lekkende cilinderkoppakking.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 21 August 2012, 21:36:40 »
Een collega van mij is afgelopen week teruggekomen van een vakantie in Toscane. Hij heeft gebruik gemaakt van de autoslaaptrein, maar noemde het vooral de autowakkertrein. Wij zijn daarentegen in Juli zelf met de auto in een ruk naar Toscane gereden.

Aan de autotrein zitten voor mij 2 onoverkomelijke nadelen: 1. Je kan geen dakkoffer mee op de auto (max. hoogte) 2. Het kost je gewoon 1.000 Euro. Die geef ik liever op vakantie uit aan leuke dingen.

Rijden naar Italië vinden wij, met 3 kleine kids prima te doen. Bij voorkeur snachts rijden en buiten het weekend en je hebt geen last van files. Pisa is dan zo'n 12 uur rijden als je korte stops maakt. Wij met 3 kids hebben de nodig plas en ontbijtpauzes genomen en het in 15 uur gereden.

Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #13 Gepost op: 21 August 2012, 22:39:36 »
Tja, 1000 euro. Maar hoeveel brandstof alleen al verstook je op een ritje richting Italië? Zuid Frankrijk is zo'n 1350 km en een vakantierit is toch altijd minder zuinig dan normaal, dus zeg dat je 1:10 rijdt met een literprijs van 1,75, dan verstook je op de reis (heen en terug) aan brandstof al bijna de helft van wat de autoslaaptrein kost. Reken daar nog je verdere onderhoudskosten e.d. bij en het zal elkaar geen 500 euro schelen. Als het 100 tot 200 euro scheelt mag je je handen knijpen. ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 21 August 2012, 22:47:57 »
Qua brandstof valt wel mee. Met dakkoffer er op en in Duitsland af en yoe 180 km/h Heb ik op 4.000KM die we gereden hebben er 4 tankjes van 70 Liter doorgejast (Diesel). Dat is dus 2.600KM heen en terug en 1.400KM dagtochtjes door de bergen enzovoorts. Zeg dat dat eens 400 Euro kost, plus door Zwitserland max 50 euro tol en vignetten.

Diesel tank ik hier voor 1.40, Duitsland snelweg rond de 1.50 (Zwitserland overslaan, Diesel 2.05 per liter) en in Italie varieert van 1.50-1.80.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery