Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:36:13
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wimbo
Vandaag om 21:27:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:27:23
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 20:27:22
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 19:59:54
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:54:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 19:38:03
Sfeer op je modelbaan door grove den
Vandaag om 19:27:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
Vandaag om 19:11:42
Vreemd probleem door jerrytrein
Vandaag om 19:08:53
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 18:33:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 18:28:24
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
Vandaag om 18:23:39
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 17:41:25
Telefoonnummer Conrad......... door Arjan6511
Vandaag om 17:26:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:13:11
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:14:10
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:12:08
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:05:16
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door borotof
Vandaag om 15:44:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:22:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:42
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:34:48
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:47:45
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35

Auteur Topic: Baanplan Groningen(175x350)  (gelezen 3961 keer)

biomehanika

• Offline Offline
Baanplan Groningen(175x350)
« Gepost op: 03 April 2014, 20:53:45 »
Beste Forum leden,

Na wat puzzel werk gebrainstormd te hebben en naar jullie advies geluisterd te hebben.
Heb ik uit eindelijk 2 ontwerpen over gehouden waar ik uit moest kiezen.
Een van deze twee gaat het dan ook worden.
Optie A

Optie B
Met Vriendelijke Groeten,
Biomehanika

biomehanika

• Offline Offline
Re: Baanplan Groningen(175x350)
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2014, 20:57:42 »
Zo eerst maar is met de basis bezig.
Het plan is om eerst 4 afzonderlijke tafels te maken. om die vervolgens weer aan elkaar vast te maken.

Biomehanika

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2014, 21:15:55 »
Beste Biomehanika,

Ik neem aan dat het een HO baan is? En heeft u al spullen (materiaal, bouwdozen etc)? Welk ontwerp u moet kiezen is uiteraard aan u zelf. Ik persoonlijk zou voor optie A gaan aangezien ik van een dubbele baan hou. Wel heb ik een opmerking over het ontwerp, of eigenlijk een vraag... waarom er onderaan in de baan (groene gedeelte) gekeerd word i.p.v. dat de baan doorloopt zodat de trein helemaal rond om kan? Ik wens u in ieder geval alvast heel veel plezier met bouwen en ik zie de vorderingen vanzelf wel voorbij komen.

M.v.g. SteeF

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
« Reactie #3 Gepost op: 03 April 2014, 21:18:00 »
Mooi project. Optie A vind ik wat mooier, maar dat is mijn mening.

Gr Jason

biomehanika

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 April 2014, 21:24:13 »
Wat heb ik hier voor nodig..?

(Geschaafd vuren1 balk kopmaat 44x69mm lengte 270cm) totaal 17x
4x een balk van 175cm(op maat laten zagen door de bouw markt)
4x een balk van 250cm(op maat laten zagen door de bouw markt)(zelf nog veder op maat maken)
4x een balk van 50cm(op maat laten zagen door de bouw markt)
14x een balk van 125cm(op maat laten zagen door de bouw markt) de poten
De kosten voor de balken + schroeven was +/- €68

(Powerplex Pure 244x122x9mm +/-) totaal 2x
2x werkvlak van 250x50cm 9mm(op maat laten zagen door de bouw markt)
2x werkvlak van 175x50cm 9mm(op maat laten zagen door de bouw markt)
De kosten voor de platen + schroeven was +/- €30(normaal duurder plat cadeau gekregen)

Biomehanika

biomehanika

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 April 2014, 21:36:49 »
Beste Jason en SteeF_NS92,

Ik ben inderdaad van plan om HO te gaan rijden en heb hier ook nog het nodige rails van liggen.
Het meeren deel hier van is echter M Rails het overige deel is C Rails. uit eindelijk wil ik volledig op c Rails gaan rijden.

Ben er nog niet helemaal uit maar in optie A heb ik hem laten keren op advies van mijn oom.
Die had in zijn vorige huis de trein baan net wat jij al zij Steef in een rondje lopen. Maar dat gaat vervellen zij hij, dus kon ik hem beter laten keren was zijn advies. in zijn nieuwe huis heeft dit dan ook niet meer letterlijk in een cirkel lopen. Daar naast vind ik het altijd wel tof om treinen onder elkaar door zien te lopen. maar i.v.m. de ruimte die ik heb is dit niet goed mogelijk. En op deze manier kom ik er nog een klein beetje in de buurt.

Met vriendelijke Groeten,
Kees
Biomehanika

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #6 Gepost op: 03 April 2014, 23:16:22 »
Beste Kees,

Oké duidelijk, verder heeft iedereen zijn eigen smaak en het belangrijkste is ook dat jijzelf er plezier aan beleeft. Ik ben niet heel bekend met de M en C rails want ik rij met N-2 rail. Maar als ik het goed heb begrepen zijn de M-rails de oude Marklin rails (3rail) en C rail is dan 2 rail. Het voordeel van deze laatste is dat je niet per sé gebonden bent aan locomotieven van Marklin. Hoewel je met 3 rail ook nog locs van andere merken zou kunnen laten rijden indien je een bovenleiding aanlegt en de treinen de mogelijkheid hebben om door deze gevoed te worden. Heb je trouwens ook nagedacht over doodlopende stukken op je baan om bijvoorbeeld treinen, wagons te stallen of om een soort laad en los plaats te maken? Meeste banen hebben wel van dit soort stukken met aan het einde een stootblok. Laatste vraag wil je analoog rijden of digitaal?

M.v.g. Stefan

bink79

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 April 2014, 10:32:31 »
heel mooi project en ik zou voor optie a gaan die vind ik erg mooi  (y)

biomehanika

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 April 2014, 15:44:10 »
Hoi Beste Forum leden,

M rails(3Rail) is inderdaad het oude Marklin rails daar na kwam K Rails(2rail) en vervolgens C Rails(3rail).
als ik het goed heb kun je op al dit rails ook met gelijk stroom rijden(2Rail).
Maar dan moet je wel om de stroom kringen denken om kortsluiting te voorkomen.
Ik ben van plan om op mijn baan, met bij de te gaan rijden.
zo komen er inderdaad boven leiding op de baan.
Deze ga ik dan gebruiken voor het gelijk stroom.

Het op stel spoor is in het station vandaar dat ik in beide ontwerpen een zigzag er in heb gemaakt.
zo dat treinen kunnen door rijden als daar iets stil staat.

Analoog of digitaal ja blijf het lastige keuze vinden. Ik ben er dan ook nog niet over uit. van wat ik begreep moet ik dan mijn bovenleiding op geven als voor digitaal ga. En of ik dit dan wil op geven weet ik dan nog niet.

De eerste 2 tafels die staan trouwens foto's volgen nog.

Met vriendelijke groeten,
Kees

Biomehanika

V200-G2000

• Online Online
    • Richie's homepage
« Reactie #9 Gepost op: 04 April 2014, 16:41:06 »
Ik zou die travo maar niet onder stroom zetten  ;D

Trein-ice3

• Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
« Reactie #10 Gepost op: 04 April 2014, 17:30:44 »
...........
M rails(3Rail) is inderdaad het oude Marklin rails daar na kwam K Rails(2rail) en vervolgens C Rails(3rail). als ik het goed heb kun je op al dit rails ook met gelijk stroom rijden(2Rail).
Maar dan moet je wel om de stroom kringen denken om kortsluiting te voorkomen.
Ik ben van plan om op mijn baan, met bij de te gaan rijden.
........
Analoog of digitaal ja blijf het lastige keuze vinden. Ik ben er dan ook nog niet over uit. van wat ik begreep moet ik dan mijn bovenleiding op geven als voor digitaal ga. En of ik dit dan wil op geven weet ik dan nog niet. Kees
Ho even wat verwarring / misverstand rechtzetten. Märklin wordt/werd 3 rail genoemd vanwege de letterlijke derde railstaaf die in de allereerste H0 rails waren verwerkt. In 1957 (! ?) werd de derde rail al vervangen door een puntkontactenstrip. Echter de modelspoorders bleven dit 3-rail noemen. Opgeteld de beide spoorstaven en de derde rail is dan de puntkontactenstrip. Zo bezien zou je de Märklin rails nog altijd 3-rail kunnen blijven noemen. Dus zowel de M, K als C rails. Een van de fora van Märklin modelspoorders heet dan ook 3railforum.nl
Dit alles ten opzichte van 2-rail die als echte rails bestaan uit twee spoorstaven. De 3-railers zijn dan de Märklinrijders rijdend met wisselspanning en de 2-railers zijn dan de gelijkstroomrijders. Zo wordt het verschil in gebruik van elektrische stroom ook wel aangeduid. Digitaal rijden is een heel andere vorm van het aanbieden van elektrische stroom aan de motor. Kortgezegd is het een blokspanning die via besturingsprotocollen gecodeert op de rijbaan staat. Tegenwoordig kun je veel decoders laten reageren op diverse besturingsprotocollen dus is de strijd tussen het rijden op wisselstroom en gelijkstroom aan het vervagen zou ik durven zeggen. De nieuwste Märklin transformatoren geven gelijkspanning af. Die wordt in een centrale 'bijgemengt' tot de digitale blokspanning die naar de rails gaat. D'r is natuurlijk nog wel de voorkeurkeuze voor een bepaald systeem of besturingseenheid (centrale).

Je kunt met enige handgrepen de K en C railstukken voor gelijkstroomrijders dus als 2 rail (lees gescheiden railstaven voor plus en minpool) gebruiken. Echter K en C rails zijn in principe dus 3rails vanwege de beide spoorstaven en de derde middenrail uitgevoerd in punktkontacten.
Het is niet aan te raden zowel gelijkstroom als wisselstroom op een baan te gebruiken. Ook niet met bovenleiding als extra toevoerleiding erbij. Het kan wel maar vergt een hele nauwkeurige scheiding in stroomkringen.

Het maakt eigenlijk niet uit hoe je de stroom naar de motor brengt. Elektrische stroom kent maar twee voedingsdraden. Je hebt altijd die twee draden nodig. Bij zowel analoog als digitaal rijden. En of je nu de stroom via een Märklin rail naar de motor brengt of via alle 2-rail merken dat maakt niet uit. De motor draait wel. Wat het wezenlijk verschil is, is de opname van de stroom door de locomotief. Bij Märklin gebeurt dat via een sleper over de puntkontacten en via beide railstaven (die staven zijn onderling met elkaar verbonden). Bij de overige railsysteemfabrikanten via de linker en elektrisch daarvan gescheiden rechter railstaaf. Daarom kun je van beide systemen nooit locomotieven door elkaar laten rijden zonder kortsluiting te veroorzaken. Je moet de locomotieven altijd aanpassen of aangepast kopen. Nog een reden om niet met beide systemen te gaan rijden want aanpassen kan een dure zaak worden. Veel fabrikanten bieden hun modellen aan voor zowel stroomopname volgens Märklinrails en ook volgens alle andere 2-rail fabrikanten. Blijft over dat het een kwestie van smaak is wat voor merk modelspoor en besturingsysteem je kiest. Natuurlijk wordt die smaak beïnvloed door bijvoorbeeld waarmee je in je jeugd in aanraking kwam en nu nog steeds in voorraad hebt. Zoals in jouw geval veel M-rails.
Dirk
« Laatst bewerkt op: 04 April 2014, 17:35:10 door Trein-ice3 »
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

biomehanika

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 April 2014, 13:57:16 »
Beste Forum leden,

zo als belooft hier nog weer een foto update.
de Basis tafel staat nu compleet in elkaar.

Kees
Biomehanika

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #12 Gepost op: 06 April 2014, 23:11:34 »
Waarom rechtsonder niet een spoorspiraal ingebouwd naar een lager gelegen schaduwstation?
Met een beetje passen en meten kun je zelfs 2 schaduwstations kwijt!

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Trein-ice3

• Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
« Reactie #13 Gepost op: 06 April 2014, 23:50:40 »
Hallo Kees, je noemt je baan Groningen en zoekt hulp omgeving ´t Harde? Ga je naar Gronings landschap voorbeeld bouwen? Ik zou ook kiezen voor nog wat opstelsporen of een schaduwstation als aftakking van een keerlus. Persoonlijk zou ik kiezen voor optie A, vanwege het dubbelspoor, extra station en het hondebeeneffect. Zo krijg je veel rijlengte. Als je de spoorlijnen in de provincie Groningen na wilt bootsen dan ben je beter af met optie B. D´r zijn nogal wat enkelsporige baanvakken in de provincie.
Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

biomehanika

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 07 April 2014, 10:21:03 »
Beste Forum leden,

Als eerste even een twee misverstanden recht zetten.
Ik zoek geen hulp Harde ;)
Ik heb mijn baan naar de stad genoemd waar ik weg kom.

Zo als je in Optie A kunt zien heb ik 2 keer lussen boven elkaar.
Het 1 spoor blijft op hoogte (rechts) en het spoor wat van links komt gaat eerst naar beneden.
Keert onder de andere lus en gaat dan weer omhoog. of ik een schaduwstation ga maken weet ik nog niet. ben hier niet echt een voor stander van. ook veel op stel spoor vind ik niet echt mooi op dit moment.

Kees
Biomehanika