Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:32:26
Piko blauwe 1000 door Benelux795
Vandaag om 14:29:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
3d printen van ns daglichtseinen door grove den
Vandaag om 14:21:53
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 14:21:14
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Modelbouwerke
Vandaag om 14:15:57
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 13:40:00
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Ben
Vandaag om 13:30:27
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 12:09:53
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:51
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden. door Bob R.
Vandaag om 08:06:31
Beekdaelen in H0 door spoorijzer
Vandaag om 08:04:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
  

Auteur Topic: BLS jubileum Frutigen 29 en 30 juni 2013  (gelezen 3510 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7179
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
BLS jubileum Frutigen 29 en 30 juni 2013
« Gepost op: 02 July 2013, 11:21:32 »
Afgelopen weekeinde welbesteed door af te reizen naar Zwitserland.
In Frutigen was het grote BLS feest: de Bern Lötschberg Simplon Bahn bestond 100 jaar en pakte leuk uit.
Ritten met historisch materieel, de nieuwste aanwinsten, de reddingstrein.
Een materieelshow met allerlei oude loks. Verder gaven de verschillende gemeenten acte de présence met infostandjes en was er een (heel) klein beetje modelspoor.
Helaas was het weer afgelopen zaterdag dramatisch. Mooie bergen op de achtergrond waren helaas niet te zien, wel donkere regenwolken.
Zondag was het weer dan weer prachtig, maar op die dag stak ik samen met mijn zoon de Lötschenpas over, van Kandersteg naar het Lötschental. Voordat het spoor kwam, was dit een beruchte pasroute. Veel sneeuw, ook in de zomer, lawines, valgevaar. maar dat valt buiten het kader van dit forum.
Daarom terug naar zaterdag met een paar plaatjes die ik wel aardig vond, ondanks het #$$%#$%weer.

oud rangeermachientje


Hulpwagen en "liegewagen".
Die laatste ligt speciaal op zijn kant, zodat de hulpdiensten kunnen oefenen hoe je gewonden uit een verongelukte trein haalt. Lijkt me nog niet zo makkelijk :-\


Interieur van de hulpwagen. Alle benodigdheden netjes in kratten voor het grijpen.


mooi dieselspul voor als er geen stroom is (werktrein of calamiteiten)


E-lok met hulpdiesel voor de laatste meters. Funkelnagelneu.

Vanwege het pleurisweer maar even in de trein gaan zitten om op te drogen.
Tijdens een stop in Kandersteg kwamen we deze Oude Dame tegen:

Ae 6/8, de BLS (tegenhanger van de Gotthardkrokodil) destijds de sterkste machine van de BLS (en van de wereld), gebouwd door... Breda! (van de Fyra).


Ook in het Rhônedal, ten zuiden van de Lötschbergtunnel, was het erg slecht weer.

Weer terug in Frutigen: een imposant stukje modelbouw in schaal 0: het Luogelkinviaduct (BLS Südrampe)


Bij het krieken van de volgende dag, de jongste BLS-telg:

de Mutz, voor het S-Bahnverkehr rond Bern.

Na een bergtocht van 12,5 uur over de Lötschenpas, werden we als afsluiter nog getrakteerd op een fraai stukje driedubbeltractie in station Goppenstein.
Helaas geen geweldige foto, maar de pret was er niet minder om:

Een lekker weekeinde

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
Re: BLS jubileum Frutigen 29 en 30 juni 2013
« Reactie #1 Gepost op: 02 July 2013, 13:13:36 »
De 205 is door SLM en SAAS gebouwd, niet door Breda...

Hoe laat stond je in Kandersteg? Ik liep er ook nog rond, voordat ik mijn autotrein op spoor 4 neerzette...was idd kl...teweer. Heb je nog iets ban de stroomstoring meegekregen?

Groeten

Bas

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7179
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BLS jubileum Frutigen 29 en 30 juni 2013
« Reactie #2 Gepost op: 02 July 2013, 13:39:32 »
O, sorry,
ik dacht toch dat die 6/8 iets met Breda te maken had.
Hoe zit dat nou?

Ik stond om 13.39 op het perron in Kandersteg, zoals te zien is op de stationsklok ;D
Was er al wat eerder, effe een bakkie gedaan in de restauratie.
Want zoon en ik waren ook nog op zoek naar zo'n mega-grote reep Toblerone.
Eerst Frutigen al afgeschuimd, daarna Kandersteg.
's Middags nog ff naar Brig, om daar de jacht voort te zetten en om ons helemaal gek te genieten op de Südrampe, want wat is dat toch mooi, daar.
Rond half 5 weer terug in Frutigen voor traclette en een bratwurst in de feesttent, met bier voor mij en cola voor junior.

Als je nog 2 vage figuren hebt gezien met lang haar, waarvan eentje met bruine hoed, dan heb je ons gezien.

Deze jongens dus:

Alleen zitten we hier op 1690m hoogte, op Zondag, op het terras van de Lötschenpass Hütte in de stralende zon.
Tijdens onze monstertocht over de Lötschenpass.
We snapten meteen waarom die Zwitsers destijds een tunnel hebben aangelegd.
Hier nog een plaatje vanaf station Goppenstein, waar we in de Lötschberger stapten die ons weer terug naar Frutigen bracht, na de zondagse "wandeling"(ik heb nog spierpijn!)

Rechtsboven in beeld: de sneeuwvelden rondom de Hockenhorn, waar de pasweg loopt.
Op spoor 2 staat de trein richting Brig.
Eenzelfde trein brengt ons dadelijk naar de andere kant.
Linksonder het zuidportaal van deLötschbergtunnel, officieel geopend op 28 juni 1913.

de groeten van...
Hendrik Jan!
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly