Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 23:14:24
Piko blauwe 1000 door Mispoes
Vandaag om 22:53:10
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 22:33:13
losse onderdelen door Casmir
Vandaag om 22:32:44
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:15:38
Esu 51820 SwitchPilot v2 door maartenvdb
Vandaag om 22:09:40
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 22:09:39
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:08:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frans
Vandaag om 21:56:22
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door Tedo
Vandaag om 21:32:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 21:04:58
Cranicher Altbahn door NS264
Vandaag om 19:29:28
Terschellinger Spoor door Michiel2
Vandaag om 19:12:03
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:03:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
  

Auteur Topic: Spoorvernieuwing tussen Meppel en Heerenveen  (gelezen 1077 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12553
    • sleutelspoor
Spoorvernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
« Gepost op: 04 July 2013, 19:38:31 »
ProRail en aannemer BAM zetten vanaf zaterdag de grootste vernieuwingstrein van Europa in om over een lengte van 11 kilometer spoor te vernieuwen. De trein zelf is een kilometer lang en vernieuwt ballast en duizenden dwarsliggers ineens. Het spoor wordt zo betrouwbaarder en veiliger.Om de hinder voor reizigers zoveel mogelijk te beperken, worden ook andere werkzaamheden tegelijk uitgevoerd. Zo vindt er groot onderhoud plaats aan vijf wissels, wordt het perron van station Steenwijk aangepast, krijgt een overweg nieuwe spoorstaven en wordt er aan de bovenleiding gewerkt op het hele traject.In totaal worden door de machine die van aannemer Swietelsky is, komende negen dagen 20.000 dwarsliggers en 21 miljoen kilo ballast vervangen. Handmatig zullen spoorwerkers 70.000 spoorstaafbevestigingen vernieuwen. Aangezien het spoor er straks weer steviger in ligt, zorgt dat voor een soepeler reis. Afhankelijk van het gebruik, gaat het spoor weer tot dertig jaar mee. Dit jaar zal in totaal over 23 kilometer spoor worden vernieuwd. Vanaf zaterdag wordt negen dagen lang vooral tussen Meppel en Wolvega gewerkt. In augustus volgt nog een weekend en in de herfstvakantie wordt opnieuw negen dagen gewerkt vooral tussen Wolvega en Heerenveen. In overleg met de vervoerders zijn deze perioden vastgesteld. Daarbij woog de mogelijkheid voor een goed alternatief vervoer voor reizigers zwaar mee, evenals het feit dat er dan minder reizigers zijn door de vakantietijd en praktische haalbaarheid van de werkzaamheden.hr
« Laatst bewerkt op: 05 July 2013, 17:53:04 door Bert van Gelder. Reden: Engelse ziekte in titel.. :) »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: Spoor vernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
« Reactie #1 Gepost op: 04 July 2013, 20:11:40 »
Lijkt me spectaculair om eens van dichtbij te volgen.
Doet me ook iets afvragen, natuurlijk worden de spoorwegen op gezette tijden vernieuwd/opgeknapt. Zou er ergens nog een stukkie liggen wat er al ligt sinds het gelegd werd? En dan bedoel ik niet de Betuwe- of Hanzelijn, maar meer spoorlijnen of gedeeltes daarvan die in de 19e/ begin 20e eeuw werden gebouwd.

Groet,
Jan

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re: Spoor vernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
« Reactie #2 Gepost op: 05 July 2013, 14:27:28 »
Tussen Meppel en Steenwijk is het niet zo spannend, alleen bevestigingsmiddelen vervangen en tussen Steenwijk en Wolvega is de kettinghor/vernieuwingstrein van Swietelsky bezig....

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Spoor vernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
« Reactie #3 Gepost op: 05 July 2013, 14:35:38 »
Lijkt me spectaculair om eens van dichtbij te volgen.
Doet me ook iets afvragen, natuurlijk worden de spoorwegen op gezette tijden vernieuwd/opgeknapt. Zou er ergens nog een stukkie liggen wat er al ligt sinds het gelegd werd? En dan bedoel ik niet de Betuwe- of Hanzelijn, maar meer spoorlijnen of gedeeltes daarvan die in de 19e/ begin 20e eeuw werden gebouwd.

Groet,
Jan
Nee, dat ligt er niet meer. In de loop van de tijd zijn er steeds zwaardere spoorstaven in gebruik gekomen. Ooit waren er spoorstaven van 48 kg per meter, tegenwoordig is dat op z'n minst 63 kg per meter. Zelfs op de spoorlijn Gouda-Alphen a/d Rijn (uit 1934) heb ik in de negen jaar dat ik er nu rijd wisselvervangingen gezien en recent zelfs de bovenbouw van zo'n beetje de hele lijn.
Groetjes,
Emiel

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12553
    • sleutelspoor
Re: Spoor vernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
« Reactie #4 Gepost op: 05 July 2013, 14:45:24 »
Anders zou je zo iets krijgen ;)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Spoor vernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
« Reactie #5 Gepost op: 05 July 2013, 16:44:17 »
 (y)
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: Spoor vernieuwing tussen Meppel en Heerenveen
« Reactie #6 Gepost op: 05 July 2013, 16:55:59 »
Citaat
Zou er ergens nog een stukkie liggen wat er al ligt sinds het gelegd werd?

Citaat
Nee, dat ligt er niet meer.

Dat vermoeden koesterde ik al. Maar je weet maar nooit, nietwaar?

Groet,
Jan