Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko TT 2025 door dws
Vandaag om 13:06:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 13:06:14
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:18:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
  

Auteur Topic: Fleischmann 5080 tot 5090  (gelezen 3653 keer)

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Fleischmann 5080 tot 5090
« Gepost op: 27 March 2013, 18:45:02 »
Hallo,
Ik kan tegen een redelijke prijs de reeks wagons 5080 tot 5090 aankopen (iets minder dan 20 euro per wagon, is dit een gangbare prijs ?).  Ik heb ze nog niet gezien, maar zijn volgens de verkoper in nieuwstaat.  Ze stammen uit een collectie die is aangelegd in de jaren 70, 80 en 90.  Mijn vraag is nu : over welke koppelingen beschikken die en kan ik daar eventueel ook koppelingen van Kadee of andere kortkoppelingen op zetten ?  Ik ben een beginneling en kan dus raad gebruiken.
Met dank
Hans
Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re:Fleischmann 5080 tot 5090
« Reactie #1 Gepost op: 27 March 2013, 19:20:45 »
Mooie prijs. Die hebben nog de koppeling aan het draaistel. Geen idee of er een kadee aan vast te knopen is, maar anders plak je toch een nr5 met box tegen de wagenbodem?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Fleischmann 5080 tot 5090
« Reactie #2 Gepost op: 27 March 2013, 21:28:03 »
Als je een beginner bent, is het niet eenvoudig de koppelingen vervangen. Dan kun je beter proberen deze wagens te kopen met een kortkoppelingsmechanisme. Ze zijn allemaal met zo'n mechanisme uitgekomen vanaf 1988 (met hetzelfde artikelnummer). Je kunt die latere versie na enig zoeken waarschijnlijk ook wel voor rond de 20 euro of ietsje meer op de kop tikken.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

OlivierV

  • Online Online
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re:Fleischmann 5080 tot 5090
« Reactie #3 Gepost op: 27 March 2013, 21:41:23 »
De meeste van die oudere wagens zijn wel uit te rusten met kortkoppelingsmechanisme.

Zelf ben ik bijna klaar met alles uit te rusten met Fleischmann KK's. Degene met NEM-schacht zijn makkelijk te doen. De oudere, waarvan ik onder andere zilverlingen, blikken wagentjes, oude koelwagens etc bezit zijn uitgerust met Fleischmann 6516.

Plaatje van het internet.


Groet!
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Fleischmann 5080 tot 5090
« Reactie #4 Gepost op: 27 March 2013, 22:31:34 »
De oudere kun je prima met deze (profi)koppelingen uitrusten, maar dan heb je nog geen kortkoppelingsmechanisme. De afstand tussen de wagons blijft dan dus ouderwets groot.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

OlivierV

  • Online Online
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re:Fleischmann 5080 tot 5090
« Reactie #5 Gepost op: 25 April 2013, 21:38:59 »
De oudere kun je prima met deze (profi)koppelingen uitrusten, maar dan heb je nog geen kortkoppelingsmechanisme. De afstand tussen de wagons blijft dan dus ouderwets groot.

Groet,
Ruud
Alhoewel de afstand toch met een goede cm vermindert hoor, althans als ik me niet vergis. Het hangt een beetje van wagon tot wagon af, bij de ene zijn ze korter, bij de andere blijft de afstand gelijk.

Het is wel uiterst hip om oude blikken wagentjes met deze koppelingen uit te rusten :D
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Fleischmann 5080 tot 5090
« Reactie #6 Gepost op: 26 April 2013, 09:51:49 »
Over wat nou echt kortgekoppeld is,daar verschillen de meningen nogal is over  ;D
Maar als je puur kijkt naar de rijtuigen en wagons van FLm dan zijn ze allemaal uit te rusten met een kortkoppelling.
Dat kan dus idd zijn d.m.v. een koppeling in een nem schacht schuiven(die zijn idd t makkelijst) en anders dan wordt het een koppeling net als op t plaatje.
Dat is een kwestie van t pennetje uit de koppeling trekken(kan erg stroef gaan),oude koppeling dr uit en de nieuwe terug en dan t pennetje weer proberen dr in te krijgen(ook dat kan even pielen zijn)om t goed te doen kom je daarvoor eigenlijk een hand te kort  ;D
Het enigste wat je wel even moet vragen aan de verkoper is of de koppelingen niet vast gemaakt zijn met een "ringetje",dan zit er geen pennetje in de koppeling maar dan is die vervangen en die dingen moet je uitboren om m los te krijgen.
Daarmee is dus veel kans op schade aan rijtuig en of jezelf,als bv de boor ineens uitschiet.
Ik zou daarom in jouw geval ook adviseren ,als je die versie zou kopen,om t niet te doen.
Zelf schrik ik r niet meer van,maar ik heb dan ook al vanaf m'n 7e jaar ong  enkel maar Fleischmann gehad,dus  ;D ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Fleischmann 5080 tot 5090
« Reactie #7 Gepost op: 26 April 2013, 10:17:41 »
Het is wel uiterst hip om oude blikken wagentjes met deze koppelingen uit te rusten :D
Ik heb zo destijds een hele stam blikken Heineken wagentjes van profi's voorzien, en meteen gebruneerde metalen wielstellen en een plakje lood aangebracht, de trein werd vervolgens getrokken door een geheel gepimpte Fl* 1306. Dat was nog eens een leuk setje :)
RETROBAHN A.G.

OlivierV

  • Online Online
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re:Fleischmann 5080 tot 5090
« Reactie #8 Gepost op: 26 April 2013, 23:37:30 »
Ik heb zo destijds een hele stam blikken Heineken wagentjes van profi's voorzien, en meteen gebruneerde metalen wielstellen en een plakje lood aangebracht, de trein werd vervolgens getrokken door een geheel gepimpte Fl* 1306. Dat was nog eens een leuk setje :)

Dat rammelt dan lekker weg  op de baan.

Andere assen moeten er hier ook nog onder komen, 1306 lokjes om te pimpen liggen hier ook nog.
Met mijn blikken wagentjes ben ik halverwege. :D
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL