Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:20:03
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
Randstad door Albert de Heer
Vandaag om 20:11:38
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 15:56:56
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 15:55:15
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 15:03:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:06:04
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06

Auteur Topic: Fleischmann Draaischijf, hoe digitale aansluitingen maken?  (gelezen 6103 keer)

GertW

• Offline Offline
Fleischmann Draaischijf, hoe digitale aansluitingen maken?
« Gepost op: 02 May 2013, 12:28:25 »
Hallo,

ik ben in het bezit van een Fleischmann draaischijf (6052) zonder C, en wil deze aan gaan sturen m.b.v. de Turn-Control en digitaal gaan rijden met Twin-Center/Intellibox.

Nu heb ik een aantal vragen:

Ik wil de mogelijkheid hebben om de loks voor de lokloods te laten staan met de verlichting aan. Moet ik dan deze sporen isoleren en apart aansturen via de digitale centrale?
Hoe zit het dan als de "Drehbühne" hier komt om loks op en af te laten rijden, want dan krijgt het spoor voeding via de draaischijf, met kans op kortsluiting.
Hoe zit het dan met de 2 aansluitsporen, moet ik deze ook isoleren, want ook deze krijgen dan hun voeding via de draaischijf, met dus kans op kortsluiting.
Ik heb zelf het idee om alle sporen te isoleren en dan aan te sturen d.m.v. een 2-standen schakelaar met de mogelijkheid de voeding of via de digitale centrale of via de "Drehbühne", of zit ik dan weer te moeilijk te denken.

Wie kan mij hierbij helpen hoe dit op te lossen?

Het bovenste (blauwe) spoor ligt hoger en staat hier los van.
« Laatst bewerkt op: 02 May 2013, 14:56:31 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Remunj

• Offline Offline
Re:Flesichmann Draaischijf
« Reactie #1 Gepost op: 02 May 2013, 13:10:29 »
Het mooie van digitaal is dat er altijd spanning op de rails staat. De verlichting kan je daardoor altijd onafhankelijk aan of uit zetten. Je hoeft dus in principe geen sporen te isoleren (wel als je computergestuurd gaat rijden) en al helemaal niet via schakelaars af te schakelen want dan verliezen je locs de spanning en missen commondo's die je via de centrale verstuurd.

En hoe je alles moet aansluiten (ook ivm de kortsluiting bij 180 graden draaien) vindt je allemaal in de handleiding terug.
Ik zoe zeggen lees d ehandleiding zorgvuldig door en DWEIS.  8)

Gr.
Eric
« Laatst bewerkt op: 02 May 2013, 13:18:23 door Remunj »
Gr.
Eric

GertW

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 02 May 2013, 13:25:38 »
Hallo Eric,

bedankt voor je info.

Maar als de "Drehbüne" niet gelijk met een spoor staat, krijgt dat spoor toch geen spanning!

Hoe kan dan de verlichting blijven branden?

Gr.
Gert.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2013, 13:38:40 »
Misschien moet je eerst eens de encyclopedie lezen over digitale baanbesturing want ik heb het vermoeden dat je daar nog niet veel van weet en nog "analoog" denkt. Die denkwijze moet je overboord gooien.

Zoals gezegd staat er bij digitaal altijd spanning op de rails. Die komt rechtstreeks uit de centrale. Daar heeft de draaischijf niets mee van doen. Die dient alleen maar om je loc te draaien.
Je centrale stuurd de commando's naar de loc (bv vooruit rijden, licht aan etc.). Daarom moet er altijd spanning op de rails staan. Anders krigt je loc geen commando's (meer). En die spanning is geen gelijkspanning uit het analoge verleden maar een blokspanning waar de commando's in gecodeerd zitten.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2013, 14:53:19 »
Ja, dat is wel zo Eric, maar de brug van de fleischmann draaischijf sluit je normaalgesproken aan op de trafo en de draaischijf voorziet alleen dat spoor van spanning wat op dat moment aangesloten is op de brug.
Dus Gert zal alle sporen in de loods van draadjes moeten voorzien en aansluiten op de spanning en de brug juist niet (dat laatste vermoed ik, maar dat is alleen maar logisch denken). De brug krijgt dan dezelfde spanning als het spoor waar hij op dat moment mee in verbinding staat.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 02 May 2013, 15:02:40 »
(wel als je computergestuurd gaat rijden)
Gr.
Eric

Dit snap ik niet helemaal, want ook dat hoeft niet, alleen als je met stroom detectie werkt, dan moet je afzonderlijke delen maken.

Wat je draaischijf betreft, 2 opties. Sluit alle sporen rond de draaischaaf aan, en laat de draaischijf zelf de spanning van de sporen halen.
je zit dan niet met problemen van kortsluiting. Echter zullen de treinen op de schijf geen verlichting aan kunnen houden dan wel sound aan laten staan.
Wil je dat ook dan moet je met een keerlus module werken. Als de schijf dan 180 graden draait moet de aansluiting omgepoold worden. Draait deze opnieuw 180 graden moet het weer anders om.

Dit kan door een detectie te maken ergens in de schijf op dat deel waar geen sporen zijn. Gaat de schijf er langs dan de spanning andersom laten aanvoeren.
Er zijn ook van die keerlus modules die op kortsluiting werken. Rijd er dan een trein de brug op komt er kortsluiting, en wordt het omgepoold. Hierdoor hou je op de brug wel spanning.

Zou wel even de lipjes van de brug die de brug normaal met de sporen verbinden loshalen, of zo verbuigen dat die de sporen nu juist niet meer raken. Anders krijg je nog zo nu en dan kortsluiting omdat die ook wel eens het andere spoor raken als ze daar onderdoor gaan.

Groet,
Roelco

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 02 May 2013, 16:09:16 »
Dit snap ik niet helemaal, want ook dat hoeft niet, alleen als je met stroom detectie werkt, dan moet je afzonderlijke delen maken.
Klopt. Aangezien dit over 2 rail gaat is dat de meest toegpaste methode, dus moet je dan afzonderlijke secties maken.

@beiden
Gert wil de Turn-Control gaan gebruiken en die kan een aantal zaken zelf regelen zoals o.a de brug tijdens het draaien van stroom voorzien en de polariteit ompolen. Niks geen keerlusmodules nodig nodig dus.
De aansluitende sporen kunnen daarom gewoon van een "vaste" spanning voorzien worden.
De tip om de lipjes van de brug te verbuigen is wel een goeie. Dat voorkomt bij het draaien kortsluitmomenten.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Fleischmann Draaischijf, hoe digitale aansluitingen maken?
« Reactie #7 Gepost op: 02 May 2013, 19:31:54 »
Dan zou ik om even in te breken wel is willen weten hoe je die lipjes bereikt en om kan buigen.
Dan is ook mijn "probleem" gelijk verholpen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #8 Gepost op: 02 May 2013, 22:52:49 »
Als gelukkige bezitter van zowel Flm draaischijf en een Turncontrol en een geheel computergestuurde baan kan ik zeggen dat de Turncontrol het allemaal netjes voor je regelt :) (y)

Je hebt in principe twee mogelijkheden voor wat je wilt:

1) Constante spanning op de brug, ook tijdens draaien:

Alle oprijstukjes isoleren en de opstelsporen allemaal afzonderlijk op de digitale spanning aansluiten. De Turncontrol zorgt zelf voor de ompoling van de brug ( instellen volgens handleiding !! ) En de brug blijft onder spanning tijdens draaien ( instellen volgens handleiding !! )

2) Spanning op de brug alleen bij stilstand brug:

Geen oprijstukjes isoleren en de opstelsporen allemaal afzonderlijk op de digitale spanning aansluiten. De Turncontrol zorgt zelf voor de ompoling van de brug ( instellen volgens handleiding !! ) En de brug blijft niet onder spanning tijdens draaien ( instellen volgens handleiding!! )

Afbreken van allerlei lipjes is helemaal niet nodig, zelfs onwenselijk, omdat de lipjes helpen de rails goed uit te lijnen !!

Grtzz,

Karst

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 02 May 2013, 23:12:50 »
als iemand ook muij de hand leiding kan mailen
bij voorbaat dank

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 03 May 2013, 08:45:55 »
Waarom mailen?
Kan je toch even zelf downloaden. Wel zo snel.

In google even zoeken op "Fleischmann turncontrol" en 1 van de eerste links is de handleiding  (y)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

GertW

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 07 May 2013, 08:37:08 »
Hallo,

bedankt voor een ieders input.

Ik denk dat ik het beste met de antwoorden van Karst uit de voeten kan.
Ik ga nog wel even kijken op het optie 1 of optie 2 wordt.
Bij Fleischmann zelf gaan ze voor optie 1.

Bedankt,

Gert.