Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Sfeer op je modelbaan door Dioramaview
Vandaag om 14:14:45
DDAR op basis van een Artitec DDM door WeKra
Vandaag om 14:13:44
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 14:11:04
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 13:11:47
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
  

Auteur Topic: Verschil tussen spoorstaven die evenwijdig lopen  (gelezen 2401 keer)

WillemNS

  • Gast
Verschil tussen spoorstaven die evenwijdig lopen
« Gepost op: 05 July 2007, 20:26:18 »
Hallo,

Ik ben net bezig met rails leggen, ben nu op het punt gekomen dat ik de spoorstaven evenwijdig moet leggen. Hoeveel moet er tussen zitten, en hoeveel moet er tussen zitten tijdens een boog?

Willem

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re: Verschil tussen spoorstaven die evenwijdig lopen
« Reactie #1 Gepost op: 05 July 2007, 20:30:00 »
Hallo Willem,

schau mal hier:

http://www.miba.de/morop/nem112-d.pdf

http://www.miba.de/morop/nem103-d.pdf

Da steht alles genau drin!

Gruß

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

WillemNS

  • Gast
Re: Verschil tussen spoorstaven die evenwijdig lopen
« Reactie #2 Gepost op: 05 July 2007, 20:32:30 »
Ik had net gezocht maar niets gevonden, erg bedankt!

Willem

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Verschil tussen spoorstaven die evenwijdig lopen
« Reactie #3 Gepost op: 05 July 2007, 21:03:53 »
Ik zou zeggen ga na een overweg neem een rolmaat mee en als er geen trein aan komt meet het aantal centimeters en deel het door 87.
Voor grootspoorfoto's zie site

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1211
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Verschil tussen spoorstaven die evenwijdig lopen
« Reactie #4 Gepost op: 05 July 2007, 21:30:38 »
Bij de wissels zou ik me in ieder geval aan de railgeometrie van de fabrikant houden (Piko A-rail?)

Groet Marc

WillemNS

  • Gast
Re: Verschil tussen spoorstaven die evenwijdig lopen
« Reactie #5 Gepost op: 05 July 2007, 21:32:01 »
Nee, FLM profi voor de wissels buiten het zicht.

willem

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Verschil tussen spoorstaven die evenwijdig lopen
« Reactie #6 Gepost op: 05 July 2007, 23:45:42 »
Ik zou zeggen ga na een overweg neem een rolmaat mee en als er geen trein aan komt meet het aantal centimeters en deel het door 87.

Dat kun je om verschillende redenen beter niet doen. Om te beginnen is het niet nodig, want ik kan je zo vertellen dat in Nederland de standaard afstand van dubbelspoor 4 meter is (hart op hart spoor). Maar er zijn ook trajecten waar de afstand 3,60 meter is.

Maar als je die afstanden door 87 deelt, dan krijg je een resultaat wat niet goed werkt op een modelbaan, vanwege de te krappe bogen. Lange rijtuigen gaan elkaar raken. Dus zou ik zeggen: volg het advies van Marc en hou je aan de geometrie van het betreffende merk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Verschil tussen spoorstaven die evenwijdig lopen
« Reactie #7 Gepost op: 06 July 2007, 09:43:02 »
Hallo,

Ik ben net bezig met rails leggen, ben nu op het punt gekomen dat ik de spoorstaven evenwijdig moet leggen. Hoeveel moet er tussen zitten, en hoeveel moet er tussen zitten tijdens een boog?

Willem

Tussen de spoorstaven moet dat 16,5mm zijn bij H0. Dat geldt voor de hele baan angezien anders je treinen vastlopen of tussen de spoorstaven vallen.
Waarschijnlijk bedoel je de afstand tussen de sporen?
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

WillemNS

  • Gast
Re: Verschil tussen sporen die evenwijdig lopen
« Reactie #8 Gepost op: 06 July 2007, 10:32:36 »
Hallo,

Ja ik bedoel de afstand tussen twee evenwijdig lopende sporen.

Willem

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re: Verschil tussen spoorstaven die evenwijdig lopen
« Reactie #9 Gepost op: 06 July 2007, 10:40:30 »
Nog een goede raad :D
Als je bv flexrails  gebruikt bij het aanleggen van bogen met een eigen gekozen radius, dan is het wenselijk dat je de afstand proefondervindelijk vaststeld door middel van twee van je langste voertuigen over het spoor te bewegen. Raken zij elkaar, foutje, gaat het goed , niets meer aan doen.
Zo bepaalje ook de ruimte van het vrijeprofiel langs het hele traject.
Ik weet zeker dat het zo werkt, want ik pas deze methode al jaren zelf toe ;D
Gr. SK
« Laatst bewerkt op: 06 July 2007, 10:42:10 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re: Verschil tussen spoorstaven die evenwijdig lopen
« Reactie #10 Gepost op: 06 July 2007, 10:52:19 »
@ Sobat,
... van twee van je langste voertuigen over het spoor te bewegen. Raken zij elkaar, foutje, gaat het goed , niets meer aan doen...

Ja guter Tipp, nur sollte Willem, nicht die längsten Wagen benutzen die er hat! Sondern die längsten Wagen die möglich sind: lengte 312mm (WLAB). Denn sonst muss er, wenn er nur 1:100 Wagen hat bei wechsel auf 1:87 Wagen die Bahn abreißen...

Oder er nutz die Norm, einfach nur ablesen, und schon stimmt es. Natürlich die niederländische...

Gruß

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008