Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
Vandaag om 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
Vandaag om 21:07:11
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 20:43:14
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:24:36
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
  

Auteur Topic: perronspoor schakeling met reed contact  (gelezen 1955 keer)

Math

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
perronspoor schakeling met reed contact
« Gepost op: 29 March 2018, 08:59:16 »
Ik zit even met een vraag.

over een tijdje ga ik aan een grotere H0 baan thuis beginnen. als absoluut beginner heb ik daarvoor inmiddels een kleinere baan gemaakt om enigszins bekend te raken met de techniek, bewust kies ik voor analoog.

Nu ben ik aan het nadenken over onder andere een schakeling voor een station.
Wat ik wil bereiken is dat een personen trein automatisch een perronspoor op rijd, wissels schakelt, seinen schakelt en stopt.
De volgende constructie had ik in gedachten:


tekst voor de duidelijkheid:
Paars = hoofdspoor
Groen = perronspoor
Bruin = stopsectie

R = reed contact
S = reed contact
I = isolatie las
Wissels geisoleerd
R1 schakelt wissels 1 op afslaan
Trein rijd perronspoor op
R2 schakelt:
-   Wissels op rechtdoor
-   Stopsectie stroomloos
-   S2 op rood
-   S1 op groen
-   Stroom aan op doorgaand spoor
Handmatig schakelaar:
-   Doorgaand spoor stroomloos, S1 op rood
-   Stopsectie stroom aan
-   S2 op groen
-   Uitrij wissel op afslaan
R3 schakelt:
-   Doorgaand spoor op stroom
-   Wissels op rechtdoor
-   Stopsectie stroomloos
-   S2 op rood
-   S1 op groen


Als ik alle puzzelstukjes die ik her en der vind over electronica, aansluiten enz bij elkaar leg, denk ik dat dit op deze manier mogelijk is.
immers een reed contact geeft een puls, waarmee ik een wissel kan schakelen, maar ook een relais.
de puls schakelt de wissels, het relais zorgt ervoor dat de puls van de reed omgezet wordt in een constante stroom voor het rijden op de geschakelde sporen en het branden van de seinlampen.

Vraag 1 : klopt dat?
vraag 2 : welke relais heb ik nodig?

bovenstaand plan is onderdeel van een groter plan, maar heb het zo uitgetekend om een en ander duidelijk te beschrijven wat ik bedoel.
« Laatst bewerkt op: 29 March 2018, 11:44:11 door Math »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: perronspoor schakeling met reed contact
« Reactie #1 Gepost op: 29 March 2018, 09:15:29 »
Hallo,
Voor her schakelen van de wissels zou je een monostabiel relais kunnen gebruiken ,dat dus terugvalt na de puls ,de rijstroom kan je schakelen met een bi stabiel relais., die blijven staan in de gestuurde stand als de reed puls weer weg is.
Zo - zou -  het kunnen ,als je met reed contacten wilt werken.  ;)
Bij Conrad  hebben ze zulke relais,maar er zijn vast wel meer webshops.
 Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: perronspoor schakeling met reed contact
« Reactie #2 Gepost op: 29 March 2018, 09:52:55 »
Ik zou inderdaad de sturing van de wissel via een mono stabiel relais omdat wissels aardige stromen kunnen trekken. En hebben je wissels eindafschakeling? Het is namelijk altijd mogelijk (Murphy) dat je precies op het reedcontact tot stilstand komt en dus je wissel blijft bekrachtigen.

Daarnaast, aangezien de tekst in het plaatje niet leesbaar is[up]*[/sup], wat had je in gedachten wat betreft het sturen van het sein? Als je een sein op het onderste spoor wilt sturen zou het logischer zijn als deze al rood toon als de trein aan komt rijden.

En stoppen is leuk, maar wat moet de boel weer doen rijden?

Ook moet je even opletten met stopsecties. Het nadeel van alleen een stopsectie aan het einde van een blok is dat je loc altijd voorop moet (maar dat is dan een keuze) maar ook dat je bij treinstellen niet over alle assen stroom af kunt nemen (en ook een vaste voorkant heeft). Als alternatief zou je het hele blok af kunnen schakelen als je aan het einde van het spoor bent.

En heb je al gespeeld met reedcontacten? Nadeel vind ik altijd dat je alle locs moet voorzien van een magneetje en dat maakt gast loc's etc lastig. Je zou ook kunnen kijken naar IR reflectie, IR lichtsluizen of stroomdetectie**. Maar weer, persoonlijke keuze ;)


Timo


* Dit soort dingen kan je beter in PNG uploaden ipv jpg. Maar Plaatje Uploaden zal het altijd wat verkleinen en comprimeren.
** Maar zal je iets moeten hebben met een hulpspanning ofzo om ook detectie tijdens stilstand te hebben.
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: perronspoorschakeling met reedcontact
« Reactie #3 Gepost op: 29 March 2018, 11:36:53 »
Genoeg leesvoer hierover in de encyclopedie:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wisselaansturing_met_relais
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Relaisgestuurd_bloksysteem

maar het is nog wel ingewikkelder dan je denkt: je wilt dat alleen een personentrein via R1 het wissel naar rechts schakelt, alle andere treinen dan blijkbaar naar links. Hoe maak je dat onderscheid? Door R1 niet in lengterichting midden tussen de rails te leggen maar uit het midden (of zelfs er naast) en het magneetje ook?  Voor niet- personentreinen gebruik je dan een 2e reedschakelaar die het wissel naar links schakelt.

Ik rij ook analoog, met reedcontacten als bezetmelders, maar een computer houdt bij welke trein zich in welk blok bevindt en (ook) op basis van het treintype worden routes gekozen en wissels omgezet.

Conrad heeft overigens een rem- en optrekvertraging voor de stopsectie.
« Laatst bewerkt op: 29 March 2018, 11:42:21 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: perronspoor schakeling met reed contact
« Reactie #4 Gepost op: 29 March 2018, 11:39:06 »
Er zitten meer kanten aan om rijspanning te schakelen, weer weg rijden zou je met een drukknopje kunnen doen ,de trein schakelt dan verder op de rijspanning weer uit. Dat moet dan gebeuren als je met meerdere treinen rijdt.
Waar je ook aan denken moet is dat je ook rijspaning moet hebben in de stopsectie van een sein als de trein van de andere kant komt , want dan staat dat sein rood en seinen gelden altijd voor een rijrichting.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Math

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: perronspoorschakeling met reedcontact
« Reactie #5 Gepost op: 29 March 2018, 11:43:39 »
Genoeg leesvoer hierover in de encyclopedie:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wisselaansturing_met_relais
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Relaisgestuurd_bloksysteem

maar het is nog wel ingewikkelder dan je denkt: je wilt dat alleen een personentrein via R1 het wissel naar rechts schakelt, alle andere treinen dan blijkbaar naar links. Hoe maak je dat onderscheid? Door R1 niet in lengterichting midden tussen de rails te leggen maar uit het midden (of zelfs er naast) en het magneetje ook?  Voor niet- personentreinen gebruik je dan een 2e reedschakelaar die het wissel naar links schakelt.

Ik rij ook analoog, met veel reedcontacten als bezetmelders, maar een computer houdt bij welke trein zich in welk blok bevindt en (ook) op basis van het treintype worden routes gekozen en wissels omgezet.

Conrad heeft overigens een rem- en optrekvertraging voor de stopsectie.

Waar ik aan denk (maar plannen zijn nog lang niet klaar) is om enkel de personen treinen met magneetjes uit te voeren, deze schakelt het eerste wissel dan naar het perronspoor en eenmaal daar schakelt deze via r2 dan hetzelfde wissel weer terug in rechtdoor stand.

Hieronder even het stukje tekst uit het plaatje:
Paars = hoofdspoor
Groen = perronspoor
Bruin = stopsectie

R = reed contact
S = reed contact
I = isolatie las
Wissels geisoleerd
R1 schakelt wissels 1 op afslaan
Trein rijd perronspoor op
R2 schakelt:
-   Wissels op rechtdoor
-   Stopsectie stroomloos
-   S2 op rood
-   S1 op groen
-   Stroom aan op doorgaand spoor
Handmatig schakelaar:
-   Doorgaand spoor stroomloos, S1 op rood
-   Stopsectie stroom aan
-   S2 op groen
-   Uitrij wissel op afslaan
R3 schakelt:
-   Doorgaand spoor op stroom
-   Wissels op rechtdoor
-   Stopsectie stroomloos
-   S2 op rood
-   S1 op groen



72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: perronspoor schakeling met reed contact
« Reactie #6 Gepost op: 29 March 2018, 12:17:19 »
Dat werkt in principe, maar dan zou ik in het doorgaande hoofdspoor ook een stopsectie maken vóór S1, dus net als het perronspoor, anders schakel je met de handschakelaar het hele hoofdspoor uit en dan staat verderop ook alles stil.
Je kunt dan het hoofdspoor op een constante hoge spanning laten staan en de groene sporen op een lagere zodat de loc al langzamer naar de stopsectie rijdt en als de loc stopt, blijft de verlichting in de wagons branden (want die staan meest buiten de stopsectie). De stopsecties schakel je dan ook met de lagere spanning.

Bij het inschakelen neem je dus aan uit dat W1 op doorgaand staat, anders heb je pas een bekende situatie nadat er een personentrein is langsgekomen. Iets aannemen is vragen om fouten: "assumption is the mother of all f_uck ups". :)

W2 hoef je evenueel niet te schakelen, die wordt opengereden.
« Laatst bewerkt op: 29 March 2018, 12:33:43 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH