Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Klompentrein door Huup
Vandaag om 14:08:21
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:02:17
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Ben
Vandaag om 13:49:19
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
Stalen rijtuigen van NS door Eric B
Vandaag om 13:43:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 13:34:15
Märklin 2025 door basjuh1981
Vandaag om 13:33:05
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:49:27
Probleem met Trix 6409 (22762) door henk
Vandaag om 12:20:23
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 11:18:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 11:02:45
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:53:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 07:45:36
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
03 October 2025, 20:00:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
03 October 2025, 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
03 October 2025, 19:31:23
  

Auteur Topic: Motorposten koppelen  (gelezen 6727 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #30 Gepost op: 25 May 2007, 08:42:20 »
Gelukkig heeft men in de spoorsector niet stilgezeten en zijn deze verhalen een beetje achterhaald......

Het is waar dat men grote problemen had met teveel optrekkende locs op een emplacement (met name in Utrecht), maar deze problemen zijn grotendeels opgelost door extra voorzieningen te treffen.

Feit is wel dat op de 1700-en die met DD-AR Dubbeldekkers rijden na, in Nederland tot nu toe geen elocs in dubbeltractie rijden., maar inderdaad in opzending.

Voor op de modelbaan kun je dus best drie 1600-en gekoppeld laten rijden, maar dan moet je alleen van de voorste loc de stroomafnemer opzetten, en van de andere twee de stroomafnemers plat. Ik weet niet welk merk 1600-en je gaat gebruiken, maar controleer wel even hoe je deze locs gekoppeld laat rijden. Of twee dummy's of alle drie tractie, dan wel 2 tractie en 1 dummy. Een modelbouwmotortje is nu eenmaal iets anders dan de tractie-installatie in een echte eloc.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #31 Gepost op: 25 May 2007, 10:00:55 »
Over rijden van dubbeltractie, op de site van Nico Spilt staat een stukje over 'Rijden in multiple'.

www.nicospilt.com

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

guest7823

  • Gast
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #32 Gepost op: 26 May 2007, 17:46:41 »
Het gaat een beetje buiten dit topic, en verder zou het dan eerder in grootbedrijf horen, maar voor zo ver mij bekend geldt het volgende:

Indien er twee of meerdere 16/1700 aan elkaar gekoppeld rijden geldt het volgende:
of in dubbel tractie, indien er twee 16/1700 samen in een trein rijden;
of in opzending.

Bij opzending is het simpel: De voorste loc levert  tractie, de rest van de loc's hangt er "dood" achter dwz zijn eigenlijk gewoon rijtuigen. Dit gebeurt indien er op de ene plaats te veel locomotieven zijn en op de bestemming van de trein te weinig loc's zijn. Dit kan een combinatie van elektrrische en diesel loc's zijn. Vaak worden loc's met een "gewone" trein meegestuurd, maar soms worden er ook losse treinen opgebouwd uit een loc in tractie en een of meerdere loc's in opzending.

Bij multi-tractie leveren alle aanwezige loc's tractie. Bekende voorbeelden hiervan zijn de meerdere 6400's bij ertstreinen. Ook ACTS gebruikt multi-tractie bij een combinatie van 1200 met dieselloc's. in het verleden waren de 22/2300 voor de olietrein een bekend voorbeeld. Bij identieke loc's gebeurt het door een machinist en een stuurstroomschakeling die de overige loc's bediend. In het geval van ACTS en een combinatie van 16/1700 en 6400 gebeurt het door twee machinisten, hoewel ACTS volgens mij een slimkastje heeft gemaakt dat in de 1200 zit en dat het stuurstroomcircuit bedient van de belgische loc, die een totaal anderstuurstroomcircuit heeft als de Nederlandse 16/1700.

Bij 16/1700 geldt bij dubbeltractie een bijzondere voorwaarde: beide loc's rijden op maximaal halve kracht. In principe kan de Nederlands bovenleiding twee 16/1700 in dubbeltractie aan alleen blijft er dan niets meer over voor andere treinen over. (Tenminste in dat bovenleiding segment) Om deze reden zit er een schakeling in 16/1700 waardoor bij dubbeltractie het maximale vermogen wordt gehalveerd.

Dubbeltractie van 16/1700 wordt, bijna, alleen gebruikt wanneer ze in een trein met dubbeldekkers rijden. Vanwege de beperking in vermogen heeft het nauwelijks zin om 16/1700 in dubbeltractie in te zetten voor zware treinen.

Om terug te komen op het topic: Motorposten (in principe gelijk aan plan V, maar dan een enkele bak en met normaal stoot- en trekwerk) konden tot maximaal 3 stuks in multitractie gecombineerd worden. In hoeverrre er dan nog andere motorposten achter konden of werden gehangen in opzending is mijn niet bekend, maar als er foto's zijn van meer dan drie motorposten moeten er een aantal in opzending meelopen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8542
  • Spoor N
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #33 Gepost op: 26 May 2007, 18:11:31 »
De 1600 rijdt niet in dubbeltractie, alleen de 1700 doet dat.

Verder staat in een RM een foto van vier mP's voor een werkplaatstrein, alle vier hadden naar ik meen hun stroomafnemer op.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #34 Gepost op: 27 June 2007, 17:02:09 »
Met koppelstang,  niet echt mooi zo

Groeten uit Hoogeveen