Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:18:35
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 22:15:52
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 22:07:44
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 22:06:11
Kato ETA 515 door Benelux795
Vandaag om 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
Vandaag om 21:03:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:45:16
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
Vandaag om 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 20:10:15
zoeken waar een draad zit op de baan door Mark D.
Vandaag om 20:02:41
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
Vandaag om 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57

Auteur Topic: Baan ingedeeld in blokken (DCC)? Klopt het zo?  (gelezen 3301 keer)

henk

• Offline Offline
Re:blokken?
« Reactie #15 Gepost op: 24 February 2013, 08:02:46 »
Maar je moet wel bedenken dat je langste trein korter moet zijn dan je kortste blok.

Uit de rest van het draadje blijkt maar weer hoeveel verwarring dit rigide uitgangspunt veroorzaakt. Nergens voor nodig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 24 February 2013, 09:11:08 »
Je hebt vrijwel dezelfde vraag ook al in een ander draadje gesteld.
Zoals ik daar al schreef, deze baan is niet echt geschikt voor koploper, zeker niet als beginnersbaan. Ik durf er zelfs wel wat om te verwedden dat je het niet (goed) rijdend gaat krijgen.
Door de vele doodlopende spoortjes, moeten vrijwel alle blokken in twee richtingen bereden kunnen worden. Om te voorkomen dat het binnen de kortste tijd vastloopt, moet je veel met deadlock-beveiligingen en/of logische acties gaan werken en dat zijn niet de meest eenvoudige functionaliteiten van het programma om goed toe te passen.
Voorbeeldje, uiterst links heb je vijf sporen naast elkaar liggen. Als al die vijf sporen bezet zijn. ligt het aan de richting van de treinen die er staan of er nog treinen naar toe gestuurd kunnen worden. Staan ze alle vijf in dezelfde richting, kun je er best een zesde in dezelfde richting naartoe sturen. Maar niet uit tegenovergestelde richting, want dan zetten de treinen elkaar vast. Zo'n situatie krijg je met een gewone deadlock-beveiliging niet netjes opgelost, dan moet je het in logische acties en tellers gaan zoeken.

Daarom nogmaals het goed bedoelde advies, begin met een eenvoudig baantje, leer het programma kennen, leer wat voor jouw baan en voorkeuren de lengte van stopsecties zou moeten zijn.
Koploper kan inderdaad prima omgaan met treinen die te lang zijn voor een blok. Tot op zekere hoogte weliswaar, want er zijn wel wat beperkingen, maar in het algemeen wordt dat prima geregeld. Maar voorwaarde is wel dat je met treinlengtes of volledige detectie gaat werken. Wil je dat? Dat kunnen wij niet voor je beslissen, maar zul je zelf moeten bepalen.

Huub

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 24 February 2013, 11:34:18 »
De draden blauw en cyaan geven de aansluitingen weer van de twee gescheiden boosteraansluitingen. Blauw is verantwoordelijk voor het linkerdeel 1..8 en Cyaan is verantwoordelijk voor het rechterdeel 9..16
De aansluitpunten 1..16 zijn de aansluitpunten voor de bewaakte delen op de modelspoorbaan.
Klopt maar als je maar 1 booster gebruikt verbindt je die twee aansluitingen door en worden de aansluitingen 1-16 door een en dezelfde booster gevoed. Dus ligt er maar helemaal aan of je meerdere boosters gebruikt en of je bezetmelders toevallig over twee boosterkringen verdeeld zitten op 1 print.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

tommie1989

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 24 February 2013, 11:48:39 »
ik gebruik momenteel 1 booster

maar die is te zwak denk dat ik daar ong 6 treinen mee aan kan sturen...
dus ik heb nog 1 versterker nodig....
dus ik moet ze gewoon aan elkaar klikken dmv die pinnetjes aan de zijkant?

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #19 Gepost op: 24 February 2013, 12:39:14 »
Beste computerfm, je kunt alles op dit forum vragen, maar is het niet veel handiger eerst de gebruiksaanwijzingen goed een aandachtig te lezen.
Ik heb bijna al je vragen gelezen, en kom toch steeds weer tot de conclusie dat het eerste niet gedaan wordt terwijl dat juist de meeste vragen al beantwoord.
Veel succes met bouwen.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 24 February 2013, 13:19:56 »
ik gebruik momenteel 1 booster

maar die is te zwak denk dat ik daar ong 6 treinen mee aan kan sturen...
dus ik heb nog 1 versterker nodig....
Wat voor booster heb je?
6 treinen zou op zich best kunnen. Als ze niet allemaal te gelijk rijden en geen binnenverlichting hebben zal het best lukken.

dus ik moet ze gewoon aan elkaar klikken dmv die pinnetjes aan de zijkant?
Wat wil je aan elkaar klikken en welke pinnetjes bedoel je.

Zoals we in je andere draadjes ook al geconstateerd hebben blink je niet uit in duidelijkheid.

En ik sluit me bij Richard aan. Lees de handleidingen van je spullen eens. En doe ook wat met die info.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

tommie1989

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 24 February 2013, 13:22:13 »
ik heb de roco multimuis

ja er zitten van die pinnetjes aan de rechterkant waarmee je ze nog 1 s88 kan verbindnen

Remunj

• Offline Offline
Re:Baan ingedeeld in blokken (DCC)? Klopt het zo?
« Reactie #22 Gepost op: 24 February 2013, 13:37:48 »
En wat heeft dat te maken met je booster of MulitMaus?
Die kan je niet met pinnetjes aan elkaar klikken.

Is het nou echt zo moeilijk om eens te gaan beginnen met duidelijk te schrijven waar het over gaat en niet van de hak op de tak te springen.

Ik begrijp wel waar je het over hebt maar vele anderen zullen het misschien niet begrijpen.
Je kunt meerdere S88SD16N printen an elkaar koppelen als je meer dan 16 bezetmeldpunten nodig hebt. Nogmaals, gewoon in de HANDLEIDING kijken.

En dat staat helemaal los van het feit of je nu met 1 of 100 locs rijdt en het aantal boosters wat je nodig zou moeten hebben.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Fred

• Offline Offline
    • Mittelerstadt in N-Spoor
« Reactie #23 Gepost op: 24 February 2013, 17:34:17 »
Kijk en dat is nu heel erg jammer voor "computerfm"wat mij betreft.

Ik ben bezig met hem, via pb's, - op zijn verzoek -, om zijn baan digitaal te maken. Ondanks dat het hem, in een ander draadje dat hij geopend heeft, ten stelligste is ontraden om zijn bestaande baan te digitaliseren zonder enkele kennis daar over. Zie bericht van Hubertus. De adviezen zijn in dat draadje gestopt omdat "computerfm", zoals gesteld werd daar, eigenwijs was en niet luisterde naar de adviezen en raadgevingen.

Ik meende toch de uitdaging te moeten aangaan en hem op weg te helpen. Zelfs nog aangeboden om bij hem langs te gaan. We zijn dus gestart om, via de mail, zijn baan te digitaliseren. Geadviseerd de nodige kennis te vergaren via een aantal sites. Goed te lezen wat Koploper doet, en zeker het Beginners programma door te nemen. Verteld en geadviseerd hoe blokken te maken enz. enz. enz. Vele mailtjes zijn al gewisseld. Dagelijks meerderen. Hij was aan het solderen van de draadjes aan zijn blokken en daarna zouden we weer samen"verder te bouwen. Heb maar een jaar of 8 ervaring en rij ook bv. met N-spoor en Koploper. Hetzelfde dus als hij.

En wat lees ik hier.................. Een deel van de vragen, die ik ook al had beantwoordt, gewoon nogmaals hier stellen.  Jammer, jammer. Niet dat mijn antwoorden fout zijn, maar toch gewoon zijn eigen gang gaan. Niet eens een berichtje dat hij het op deze manier verder ging doen.

Tsja, een bedankje is zelfs dan nog te veel.

Uiteraard stop ik met "computerfm" om die verder te helpen . Het gaat hem goed en ik hoop dat hij de hulp[ hier nog wel verder kan krijgen. Ik wens hem daar sukses mee, met zo'n voorgeschiedenis.

Groetjes,
Fred.

« Laatst bewerkt op: 24 February 2013, 17:37:47 door Fred »
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 25 February 2013, 12:37:46 »
Jammer van je inspanning Fred.
Komt een bekend spreekwoord bij me op. Begint met stank 8)

En inderdaad, de eigenwijsheid zit er diep in.  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric