Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door AP3737
Vandaag om 19:48:42
Uhlenbrock Iris door Ronald Halma
Vandaag om 19:43:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 19:38:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 19:29:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:59
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43

Auteur Topic: Blokken indelen: herintreder vraagt hulp.  (gelezen 1893 keer)

cdeblock

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Blokken indelen: herintreder vraagt hulp.
« Gepost op: 21 January 2013, 16:24:03 »
hallo

ik heb na jaren mijn verzameling (vooral lima) rails, locs, huizen, enzovoort eens terug van de zolder gehaald en ben nu van plan om er eens werk van te maken om een deftige baan te bekomen

ik heb hier en daar al iets gelezen over de baan in blokken verdelen zodat er 1 of meerdere treins kunnen rijden, kwestie van seinen, bezetmelders enz.

maar hoe begin ik daar aan en wat heb ik juist allemaal nodig om zoiets in elkaar te krijgen
het gaat om HO en analoog wel te verstaan en welke merken zijn nog compatibel met Lima, fleishmann en jouef dacht ik maar zijn er nog?

grt
christiaan
« Laatst bewerkt op: 21 January 2013, 17:47:17 door Bert van Gelder »

rjr

• Offline Offline
Re:blokken
« Reactie #1 Gepost op: 21 January 2013, 16:34:34 »
Seinen is over het algemeen alleen maar voor het beeld. niet voor effectief. Bezetmelders is ook een term die veel bij digitale banen horen. Analoog komt het natuurlijk op het zelfde neer, op een of andere manier moet het blok bezet gemeld worden zodat de treinen in het blok er achter weten dat ze moeten stoppen.

Daarvoor zijn verschillende opties, 1 is een bloksysteem zoals dat jaren terug in de railhobby heeft gestaan:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49495.0.html

Deze ziet door stroomgebruik dat er iets in een blok staat, kan een trein zijn, of een wagen met verlichting, dat wordt doorgegeven aan het blok er achter, en daar wordt de snelheid langzaam verminderd vanaf het moment dat er een trein binnen komt. Die zal dus langzaam stoppen. hoe langzaam is in te stellen. Waar de trein dan precies tot stilstand komt hangt af van de snelheid van de trein zelf.

Op zich een mooi systeem waar we jaren mee gereden hebben, maar intussen overbodig is geworden door overstap naar digitaal/computer gestuurd.

Groet,
Roelco

cdeblock

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re:Blokken indelen: herintreder vraagt hulp.
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2013, 16:56:23 »
dank u voor de reactie maar op die link zie ik niks

als ik goed lees heb ik dus bezetmelders nodig maar wat nog en hoe begin ik eraan?

mvg

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2013, 19:38:38 »
Christiaan,

Een tipje. Bovenaan in de menu regel staat een knopje Encyclopedie.
Als je die aanklikt kan je al een hoop info vinden.
Om je op weg te helpen  (y)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

rjr

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2013, 08:46:50 »
Christiaan,

In de link is een vraag naar mensen die nog op zoek zijn naar een analoog bloksysteem. Daar heb je niet direct bezetmelders nodig, die zitten in de blokbesturing ingebouwd.
Elk blok krijgt daar een eigen blokprint. 2 draden daarvan naar de rails van dat blok. Elk blok wordt zo afzonderlijk met 2 draden gevoed.

Als dat blok stroom trekt, of te wel er staat een trein of een wagen met verlichting, dan wordt het vorige blok bezet gemeld.
Als daar dan een trein binnen komt dan wordt die langzaam vertraagd. Als ik het goed heb kun je instellen hoe lang het duurt voor de trein moet beginnen met vertragen, en hoe lang het vervolgens duurt voor de trein helemaal tot stilstand komt.
Omdat dit blok dan ook weer stroom trekt wordt het blok daarvoor ook weer gemeld dat een eventuele trein moet stoppen.
Als de stroomgebruiker het eerste blok heeft verlaten dan wordt het blok vrij gegeven zodat de treinen in het blok ervoor weer kunnen vertrekken.
Voor een eenvoudige setup met 3 blokken krijg je dit schema:

Je kunt uitbreiden naar meer blokken. En het moet ook mogelijk zijn om 1 2 richtingen te rijden, al hebben wij dat nooit gedaan.

Van elk blok gaan er dus maar 2 draden naar de besturingsprint.
De printen worden onderling met verschillende draden aan elkaar verbonden. Als je in 2 richtingen wilt rijden zijn er volgens mij wat meer verbindingen nodig dan wanneer je maar in 1 richting wilt rijden.

2 algemene prints zijn er nodig. 1 voor de voeding, en 1 waar je onder andere de max snelheid kunt regelen via een potmeter. Die potmeter hadden we dus ook zo geplaatst dat die binnen handbereik was.

Op zich een niet al te ingewikkeld systeem om met blokken te kunnen rijden analoog. Treinen remmen langzaam af, en trekken langzaam op.
Dit systeem was dan nog uit te breiden met printen voor seinbesturing. Die zijn dan wel alleen voor visualisatie, niet nodig voor het functioneren zelf.

Omdat wij overgestapt zijn naar digitaal is dit systeem nu niet meer nodig, en de link is dus naar een advertentie om te vragen of er eventueel mensen zijn die hier nog wel belang bij hebben, en gezien jouw vraag hier zou het bij jouw vraag kunnen aansluiten, vandaar mijn verwijzing.

Als je er meer vragen over hebt laat het rustig weten. Eventueel kunnen we kijken dat we de info uit de railhobby over dit systeem inscannen zodat je dat na kunt lezen. Zijn best wel wat verschillende versies, dus is niet even 1 pagina die we dan moeten verwerken.

Groet,
Roelco

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2013, 10:50:17 »
Voor onze clubbaan heb ik het bloksysteem H0-blok ontworpen. Is nog steeds in gebruik.
Lang geleden beschreven in Modelkroniek (voorloper van Rail Magazine) en later ook beschreven in de modelspoorcursus van de Modelspooracademie.
Dat laatste artikel heb ik in pdf formaat beschikbaar. Dat kan ik je toesturen als je belooft dat niet openbaar te publiceren (wegens auteursrechten).
Even je e-mail adres opgeven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2013, 12:22:13 »
Wat ik een beetje mis in de vraagstelling is wat Christiaan wil. Dus of hij handmatig wil schakelen of iets automatisch wil doen. De meeste antwoorders gaan er direct maar vanuit dat alles automatisch moet.
Vooral voor een herintreder is dat mischien te veel van het goede.
Vroeger gebruikten we armseinen die een stuk spoor stroomloos maakten. De trein stopt dan wel abrupt, maar het werkte. Blokken schakelen deden we gewoon met schakelaars.
Ik had bijvoorbeeld bij mijn tweede baan in 12 blokken verdeeld en 4 regelaars. Met een matrix van 48 tuimelschakelaars kon ik helemaal handmatig bepalen welke regelaar welk blok aanstuurde.

bs1947

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 February 2013, 14:04:16 »
beste Christiaan,  bij analoog rijden zijn er verschillende opties. 1. een bestaand bloksysteem gebruiken b.v. van fleischmann deze is standaard 3 blokken en is uit te bereiden naar meerdere blokken ook kunnen hier de seinen of een terugmelding op aangesloten worden. deze oplossing is wel duur.2. veel goedkoper en met de zelfde werking is de toepassing van relais ik gebruik hiervoor de dubbele relais van viessmann. de mogenlijkheden zijn het zelfde en de prijs is ongeveer de helft. ook in dit systeem kan er b.v. gebruik gemaakt worden van de eva. een automatisch vertragings en optrek systeem. op mijn baan werkt dit prima.indien gewenst is het mogenlijk dit bij mij te komen bekijken. een aansluitschema kan er denk ik ook wel geleverd worden. laat mij even weten of je van mijn hulp gebruik wil maken. ter informatie er zijn aan mijn hulp geen kosten verbonden met groet opa ben