Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
schok bij vertrek door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:50
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 01:06:00
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
28 July 2025, 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
28 July 2025, 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
28 July 2025, 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
28 July 2025, 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
28 July 2025, 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
28 July 2025, 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
28 July 2025, 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
28 July 2025, 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
28 July 2025, 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.  (gelezen 1758 keer)

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Gepost op: 26 January 2013, 10:13:27 »
Hoi allen,

Ik heb besloten om mijn baan af te breken en het allemaal wat smaller (60cm) en daardoor toegankelijker te maken. Ik loop er nu tegenaan dat sommige plekken niet goed bereikbaar zijn en dan ik bij sommige ontsporingen eerst onder de baan door moet kruipen.

Waar ik aan zit te denken:
Een kopstation met 1 kopspoor en een spoor met omloopmogelijkheid. Op het kopspoor kunnen dan mooi de trekduwtreinen komen en het omloopspoor de getrokken treinen. De getrokken treinen zullen niet langer zijn dan 3 rijtuigen. Het 3de spoor (van rechts)  is voor het museumtreintje, dit wordt een kort treintje.
Daarnaast wil ik een stukje voor mijn goederentrein en goederenloods, daar ben ik nog niet uit (ik heb nu alleen nog maar de wissel liggen). Hier komt een 2400 met max 6 wagonnetjes op te rijden.

Hierbij mijn eerste opzet. Alle tips zijn welkom! (vooral voor het goederengedeelte)


Na het inhaalspoor loopt het nog ong 2 meter door en maakt dan een bocht naar links om in het "schaduwstation" uit te komen. De treinen pendelen dus heen en weer

Groet,
Chris

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17855
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #1 Gepost op: 26 January 2013, 10:18:48 »
Chris, interessant plan. Maar ik zou wel meer opstelmogelijkheid in je schaduwstation maken. Met wat je wilt laten rijden is dit niet genoeg. Kijk anders eens bij Ronald Koerts zijn nieuwe baantje:

- http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg776538.html#msg776538

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #2 Gepost op: 26 January 2013, 10:24:33 »
Hoi Ronald,

Bedankt voor je tip!.

Wat betreft het schaduwstation ben ik denk ik niet helemaal duidelijk geweest. Deze heb ik niet ingetekend, maar daar heb ik nu 4 lange opstelsporen en evt ruimte voor nog 1 of 2 meer als het nodig is :).

Groet,
Chris

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #3 Gepost op: 26 January 2013, 10:51:30 »
En is dit baanplan misschien iets:
http://www.floodland.nl/aim/blust_sporenplan_1.htm

Het is wel in schaal 0 maar kan wel goed als inspiratie dienen.

Groet,

Matthijs

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17855
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #4 Gepost op: 26 January 2013, 10:53:42 »
Hoi Chris,

Ik had niet goed gelezen en niet gezien dat het onder je plan staat..... ;) Uiteraard heb ik dan niks gezegd, maar ben wel benieuwd naar wat je er van gaat maken. Dit soort banen lijkt de nieuwe trend te gaan worden op BNLS ;D

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #5 Gepost op: 26 January 2013, 10:54:34 »
Hoi Chris,

Waarom maak je aan beide kanten niet een fiddleyard en plan je het station in het midden (dat wordt dan wel een doorgangstation)? Want als ik het zo lees heb je juist in het midden erg veel ruimte.

Persoonlijk vind ik dat je plan nu nl wel erg strak is.
Jeroen

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #6 Gepost op: 26 January 2013, 11:04:48 »
Ik vind het wel vervelend steeds op mn eigen baanplan te wijzen maar ik vind het persoonlijk dan ook behoorlijk geslaagd... zie linksboven op t papiertje. http://www.flickr.com/photos/75265191@N02/8049879731/in/photostream

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #7 Gepost op: 26 January 2013, 11:10:52 »
@ Iedereen: Alvast bedankt voor de tips! Geeft ook weer de nodige inspiratie.

@J J H S: Dat is inderdaad een optie waar ik ook aan zit te denken. Ik moet dan alleen kijken hoe ik met de rijlengte uit komt, want ik vind het ook altijd leuk om de treinen een stukje te zien rijden. Ik ga het in elk geval ook uitwerken en dan even meten hoe ik uitkom. En ik heb dan minder scenery om te bouwen en dat vind ik ook erg leuk :).

Nogmaals allen bedankt!

Groet,
Chris
« Laatst bewerkt op: 26 January 2013, 11:22:39 door Chris80 »

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #8 Gepost op: 27 January 2013, 08:59:13 »
Allen,

1 van de plannen die ik heb (gebaseerd op buitenlust), heb ik voor de beeldvorming eens uitgelegd:

Het plan:


En zo ziet het er dan uit in het echt (de witte strepen zijn de rand, daar is het precies 60cm.






Zoals je ziet twijfel ik nog aan de plek van de loods. En om evt. een omloopmogelijkheid te maken voor de goederentrein. Hoe zien jullie dit? Of reden er eigenlijk alleen maar hele korte goederentreinen op dit soort stations en werd er gewerkt met een rangeerloc?

Verder zijn alle tips nog welkom, niks staat nog vast! Zelfs het hele plan omgooien :).

Alvast bedankt!

Groet,
Chris

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #9 Gepost op: 27 January 2013, 09:12:59 »
Hallo Chris,

Leuk plan. Even voor mijn beeld: Je komt met een goederentrein binnen. Dan sluit je de lok op als die bij de goederenloods staat. Dus hij moet altijd binnenkomen op perronspoor 2 en dan omlopen via perronspoor 1. De hoofdbaan op en dan de wagens wegzetten naar de goederensporen. Al die tijd is er dus geen personenverkeer mogelijk ;)

Even naar de hoofdbaan voor het rangeren is niet erg. Dat moet wel kunnen bij een kleine zijlijn. Maar een omloop mogelijkheid is geen overbodige luxe.


Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #10 Gepost op: 27 January 2013, 09:17:37 »
Ronald, bedankt voor de feedback. Een omloopmogelijkheid is inderdaad geen overbodige luxe.

Zouden jullie dit tussen spoor 3 en 4 of juist 4 en 5 doen?

Wederom bedankt :).

Groet,
Chris

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #11 Gepost op: 27 January 2013, 09:20:16 »
Waar laat je de goederentrein binnen lopen? Dat is de vraag. Je moet dan de opgesloten lok vrij zien te krijgen. Persoonlijk zou ik spoor 3 doen. Dit omdat je dan ook nog kan omlopen via spoor 1 en 2 als één van deze bezet is.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #12 Gepost op: 27 January 2013, 09:29:04 »
Het idee is om de goederentrein op spoor 4 of 5 binnen te laten lopen en op spoor 3 een DE1 / 2 of binnen te laten komen. Dus dan zou tussen 4 en 5 ook handig kunnen. Als ik vanmiddag tijd heb maar eens uitleggen en wat gaan rijden en dan kan ik eens kijken wat het beste uit komt.

Bedankt voor meedenken!

Groet,
Chris
« Laatst bewerkt op: 27 January 2013, 09:42:25 door Chris80 »

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #13 Gepost op: 27 January 2013, 14:36:49 »
Inmiddels tussen spoor 4 en 5 ook een wissel gelegd zodat er omgelopen kan worden. Nu zit ik alleen nog met de plek van de goederenloods. Op de plek zoals op foto 1 en 2 (dus redelijk dicht bij het station). Of juist meer naar links zoals op foto3.

Graag jullie mening :).

Groet,
Chris