Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door Tedo
Vandaag om 21:32:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 21:04:58
Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 20:57:51
Piko blauwe 1000 door Deetrein
Vandaag om 20:52:31
Esu 51820 SwitchPilot v2 door Ben
Vandaag om 19:52:14
Cranicher Altbahn door NS264
Vandaag om 19:29:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 19:25:27
Terschellinger Spoor door Michiel2
Vandaag om 19:12:03
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:03:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
  

Auteur Topic: VanEs - advies gevraagd (240x100 Baanplan N)  (gelezen 1218 keer)

wvanes

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
VanEs - advies gevraagd (240x100 Baanplan N)
« Gepost op: 27 January 2013, 01:00:27 »
Beste mede-modelspoorder,

Na zo'n tien jaar heb ik de modelspoor hobby een half jaar geleden weer opgepakt. Zoals veel van jullie waarschijnlijk wel herkennen ben ik veel te snel aan de slag gegaan.
Anyrail aangekocht, baan ontworpen extra spullen gehaald en gaan bouwen. Nu alles ligt en ik ben begonnen met rijden kom ik tot de conclusie dat mijn oude baanplan te saai is.
Het gaat mij metname om het rijden, scenery denk ik nog niet echt over na en zal er de eerstkomende jaren waarschijnlijk ook nog niet komen.
Ik wil met name nederlands/duits gaan rijden, tijdperk IV/V/VI.

Afgelopen weken ben ik weer achter de pc gegaan om het eea te herontwerpen, wat geleidt heeft tot een heel nieuw ontwerp. Na hier op het forum flink rondgekeken te hebben en wat delen van de baan Saraan als inspiratie gebruikt te hebben heb ik het volgende kunnen uittekenen..

Voor mijn gevoel ziet dit er nog steeds niet helemaal top uit, en door de beschikbare ruimte (240cmx100cm) moeten er uiteraard wat consessies gedaan worden.

Ik zie graag jullie feedback, verbeterpunten opmerkingen en adviesen tegemoet!

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,
Willion

Bijlagen:
NieuwPlanBoven

NieuwPlanOnder

NieuwPlanTotaal

Oudplan


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:VanEs - advies gevraagd (240x100 Baanplan N)
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2013, 08:58:50 »
Hallo Willion,

Allereerst: Welkom op het forum.

Je vraagt naar suggesties op je baanplan. Ik zie een station met 3 sporen. Daar zou ik een aantal uithaal sporen maken, dat zijn een aantal doodlopende sporen in het verlengde van de twee zijsporen. Daardoor kan je op de kleine kopsporen tijdelijk een lok kunnen stallen.

Dat zelfde geldt voor het rangeergedeelte. Daar ook minimaal 1 uithaalspoor. Je kan daar de rangeerlok neerzetten om de binnengekomen lok te bevrijden en lekker te gaan rangeren. Een ander voordeel is dat je dan niet op de hoofdbaan hoeft te rangeren. Daar kunnen dan gewoon treinen blijven rijden.

Daarnaast kan je ook het rangeer terrein een tweede aansluiting geven op de hoofdbaan. Daarmee kan je een losse lok binnen laten komen om de trein op te halen en meteen weer weg te laten rijden indelfde richting.

Mogelijk dat je nog ergens een fabrieksaansluiting maakt. Daar heb je dan ook nog een kleine rangeer mogelijkheid.

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!