Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven  (gelezen 1877 keer)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven
« Gepost op: 13 January 2013, 09:35:48 »
Forumleden,

Ik ben geïnteresseerd in de (oude) beveiliging van de treinenloop tussen station Harlingen en Harlingen Goederen/Harlingen Haven.
Als ik op het Internet zoek kom ik video's en foto's tegen die op het goederenemplacement (o.a VAM) handwissels laten zien, die - voor zover ik kan nagaan - niet zijn voorzien van zekerheidssloten.
Voor zover ik kan nagaan is er in Harlingen Haven pas beveiliging gekomen met de intrede van de daglichtseinen.
In de tijd daarvoor werd - heb ik ooit ergens gelezen - met de "penning" gereden. Daarbij krijgt de machinist op station Harlingen van de Treindienstleider een penning, die hem het recht geeft door te rijden naar Harlingen Haven en tevens de zekerheid biedt dat de baan NIET door een andere trein bereden wordt.
Bij terugkomst geeft de machinist de penning weer aan de TL in Harlingen, waarmee het baanvak naar Harlingen Haven weer is vrij gegeven.
Tot zover is het me duidelijk.
Uit foto's en video's blijkt echter dat er zich gelijktijdig een rangeerdeel en een personentrein kunnen bevinden op het emplacementgedeelte naar Harlingen Haven. En omdat alle wissels op dat emplacementsdeel niet beveiligde handwissels (lijken te) zijn, vraag ik me af hoe met maar één penning er toch twee treinen (één rangeerdeel en één trein) op dat baandeel actief kunnen zijn.
Een andere vraag die meteen bij me opkomt is: hoe kunnen in Harlingen Haven op de oude (twee) perronsporen twee afzonderlijke treinen komen, als er maar één penning is voor dat baandeel/blok?

Ik hoop dat iemand hier iets over kan ophelderen.

Martin

(Martin is overleden)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1975
Re:Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven
« Reactie #1 Gepost op: 13 January 2013, 10:51:17 »
Hallo Martin

Zelf heb ik nooit gehoord van een penning in Harlingen . Ik zeg alleen de dagelijkse praktijk zoals ik die mee maakte .
De goederentrein 77021/770223 ( afhankelijk van de aankomsttijd ( tussen 12.15 en 13.00 ) daar ivm rangeren in Franeker ) die aankwam in Harlingen stopte voor het kantoor en gaf daar de tas met treinpapieren af en trok dan op tot de overweg Koningin Wilhelminastraat .
Één van de rangeerders sloot de overweg en de trein reed verder tot voor wissel 44 . De andere rangeerder legde het wissel om en de trein reed het goederensporen op . De rangeeerder die te voet de trein volgde legde het wissel weer terug .
Als de rangeerwerkzaamheden gedaan waren werd de goederentrein tegen het stootblok voor de Bolswardervaart gezet in afwachting van het treinpad waarin deze terugging (trein 770222 ).
De 2 boottreinen reden ondertussen naar/van Harlingen haven . De 2e terugkomende boottrein stopte in Harlingen voor het S-bord op spoor 1 (net voor het overpad naar spoor 2) . Een 2 wagentrein kon dan net vrij staan na het wissel . Dan volgde de goederentrein en ging naar spoor 2 . Als de uit Leeuwarden gekomen diesel 2 dan gecombineerd werd met de 2e boottrein gingen ze tesamen naar Leeuwarden . Op blokafstand ( ongeveer 7 min ) volgde de goederentrein richting Leeuwarden en kruiste met de personen trein in Franeker .
Harlingen is in 1973/1974 voorzien van TPRB . Alleen binnenkomen vanaf Leeuwarden op spoor 1 , vanaf de haven "keuze" uit spoor 1 of 2 . Vertrek naar de haven spoor 1 en naar Leeuwarden spoor 1 of 2 .
Veel later is de beveiliging doorgetrokken naar Harlingen Haven .

gr Jos

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re:Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven
« Reactie #2 Gepost op: 13 January 2013, 12:47:38 »
Dag Jos,

Bedankt voor je reactie.
Jouw beschrijving van de treinenloop geeft een aardige indruk van wat er gebeurde.
Ik ben zelf pas in 1988 voor het eerst in Harlingen geweest om daar rond te kijken.
Het stootjuk voor de Bolswardervaart dat je noemt, is daar m.i. pas gekomen nadat de oorspronkelijk tweesporige brug over die vaart was vervangen door een enkelsporige brug. Volgens de tekeningen van SporenplanOnline liep voor die tijd dat spoor door en had nog een wisselverbinding met het emplacement van station Harlingen.
Je schrijft dat de beveiliging vanaf 1973/1974 met TPRB werd geregeld tot aan Harlingen en pas later tot de Haven.
Was het rijden naar de VAM en de andere goederensporen daarin ook opgenomen?
Wissel 44 is/was m.i. namelijk NIET in die beveiliging opgenomen.
Bovendien is wissel 44 niet altijd het enige wissel (naar links) geweest dat toegang gaf tot de VAM- en havengoederensporen.
Daar komt nog bij dat er ooit ook een aftakking naar rechts naar de voormalige goederenloods (vG&L) is geweest.
Voor zover ik uit het op Internet terug te vinden beeldmateriaal heb kunnen afleiden, stond er oorspronkelijk aan het eind (komend uit de richting Leeuwarden) van de perronsporen in Harlingen een stopseinlantaarn (SR 242). Volgens het seinreglement moeten alle treinen hiervoor stoppen. Voorbijrijden mocht dan alleen met opdracht van de treindienstleider of als rangeerdeel.
Dus blijft de vraag: hoe was de beveiliging geregeld NA station Harlingen naar het goederenemplacement en naar de halte Haven?
Ik zou me kunnen voorstellen dat het voorschrift "rijden op zicht" van toepassing was, omdat meerdere treinen/rangeerdelen in dat deel werden toegelaten.
Wie kan er nog een puzzelstukje bijdragen?

Martin
« Laatst bewerkt op: 13 January 2013, 16:08:19 door maclion »

(Martin is overleden)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1975
Re:Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven
« Reactie #3 Gepost op: 13 January 2013, 13:08:54 »
Voor 1973 zijn er al sporen opgebroken . nl die 2 naast het personenspoor naar de haven die langs de loods van vG&L liepen en de wisselverbinding bij de overweg (Caspar di robles ) .

De brug is niet verbouwd na die tijd alleen hebben ze rails opgebroken die als 2e spoor erover lag .

Als je goed leest begrijp je de beveiligingssituatie . (anders zoek even in andere topics harlinegn via zoekmachine )
Voor 1973 was er een treindienstleider die toestemming gaf . ( Er zat toen meer personeel op het station ) . Ook voor vertrek uit harlingen haven moest er toestemming gevraagd worden . Na 1973 was er alleen een loketist ( vroeg/laat) en een stationsassistent (dag) aanwezig .
 
gr Jos

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re:Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven
« Reactie #4 Gepost op: 14 January 2013, 06:14:40 »
Vorig jaar zag ik in de actuele (nieuwe) situatie in Harlingen Haven nog steeds TPRB kastjes staan, maar die werden niet (meer) bediend voor het wegrijden van de trein.
Is de beveiliging nu weer veranderd?

Martin

(Martin is overleden)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven
« Reactie #5 Gepost op: 14 January 2013, 10:18:06 »
Er word nu gebruik gemaak van de lasergun, de machinist schiet ermee op een paaltje en stelt zo de rijweg in!
TPRB is dus nog steeds van kracht, mocht de gun het niet doen kun je in de gemoderniseerde kastjes sleutelen.
Gelukkig heb ik vroeger nog een orgineelsleutelkastje weten te bemachtigen ;-)

Gr. Silvester
Gr. Silvester

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven
« Reactie #6 Gepost op: 15 January 2013, 12:57:53 »

De brug is niet verbouwd na die tijd alleen hebben ze rails opgebroken die als 2e spoor erover lag .


Er ligt volgens mij een nieuwe enkelsporige brug tegenwoordig.
is ook te zien via google maps.
Marklin NS tijdperk V

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1975
Re:Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven
« Reactie #7 Gepost op: 15 January 2013, 13:29:33 »
@ cup-druc-han

Ja , dat is de nieuwe brug en is veel later gekomen .

gr Jos

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven
« Reactie #8 Gepost op: 15 January 2013, 16:13:36 »
@Jos

Ah zo bedoelde je dat, ik snap m.
is net zoals het opbreken van het oude emplacement, inmiddels ook een feit.

Voor 1973 zijn er al sporen opgebroken . nl die 2 naast het personenspoor naar de haven die langs de loods van vG&L liepen en de wisselverbinding bij de overweg (Caspar di robles ) .
gr Jos

is dat het tweede paar overloopwissels bij de weegbrug ?

groet hendrik
Marklin NS tijdperk V