Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Dirk
Vandaag om 15:32:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 15:23:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:22:45
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
Vandaag om 14:38:52
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door henk
Vandaag om 14:35:50
Baan in Los Angeles door SvenW
Vandaag om 14:35:13
bouwtekening amsterdamse tram door Sven
Vandaag om 14:31:34
Slugs & Andere Rariteiten door RetroJack
Vandaag om 13:20:27
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RhB-Mikey
Vandaag om 13:11:49
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:54:17
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:34:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:42
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 12:33:30
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:24:39
Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 12:01:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:53:10
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Reinout van Rees
Vandaag om 11:03:08
VERPLAATST: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning) door Reinout van Rees
Vandaag om 11:00:34
Eindstation Daarhuizen door VulcanRaven
Vandaag om 10:55:42
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:24:52
Frans loodsje et cetera door Met een sik
Vandaag om 10:17:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:39:10
Layne, Somewhere South. door mass am see
Vandaag om 08:54:29
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 08:33:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:12:53
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Eric B
Vandaag om 07:24:14
29 november verkoop MSV door Rick
Vandaag om 07:19:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
  

Auteur Topic: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)  (gelezen 113 keer)

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 372
Mod: afgesplitst van dit draadje.

--------

Dat was zwaar werk. Zou nu ook ARBO technisch niet meer mogen.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:00:06 door Reinout van Rees. Reden: Splitsing aangegeven »

Charles_

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
« Reactie #1 Gepost op: 10 November 2025, 16:42:15 »
Dat was zwaar werk. Zou nu ook ARBO technisch niet meer mogen.
Toen was er nog geen bureaucratie en waren er geen protocollen, procedures, regeltjes enz. enz. waardoor anno nu bijna niks meer kan.
Men was toen ook nog niet bang om vuile handen en voeten te krijgen, kom daar nu eens om.


jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
« Reactie #2 Gepost op: 10 November 2025, 17:24:10 »
Toen was er nog geen bureaucratie en waren er geen protocollen, procedures, regeltjes enz. enz. waardoor anno nu bijna niks meer kan.
Men was toen ook nog niet bang om vuile handen en voeten te krijgen, kom daar nu eens om.
Daar ga je echt wel anders over denken als je een bedrijfsongeval hebt meegemaakt!...

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7853
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
« Reactie #3 Gepost op: 10 November 2025, 17:41:52 »
In die jaren was, om verschillende redenen, het aantal bedrijfsongevallen veel lager hr. Koopmans.

Deze film over de bouw van de Gerbrandytoren in IJsselstein getuigd daar ook mooi van.
Met name de statistieken aan het einde :)

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Charles_

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
« Reactie #4 Gepost op: 10 November 2025, 20:42:42 »
Indrukwekkend hoe die buistoren gebouwd werd. En dat alle secties ook nog eens perfect pasten.
Dat waren inderdaad andere tijden toen vrijwel alles nog gewoon hier in eigen land gemaakt werd.

Ik mis echter wel de statistieken waarover Eric B het heeft.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7853
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
« Reactie #5 Gepost op: 10 November 2025, 20:58:22 »
Ik bedoel dit moment.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
« Reactie #6 Gepost op: 10 November 2025, 21:48:29 »
In die jaren was, om verschillende redenen, het aantal bedrijfsongevallen veel lager hr. Koopmans.

Deze film over de bouw van de Gerbrandytoren in IJsselstein getuigd daar ook mooi van.
Met name de statistieken aan het einde :)
Mijn bijdrage ging over het bijwonen van een bedrijfsongeval!
Overigens is bovenstaand commentaar een onbewezen mening. Kijk naar de statistieken van het CBS.
Jaarboek 1995 industrie bedrijfsongevallen per 100.000 arbeidsjaren in 1990: 2316
De website van de arbeidsinspectie over 2024 meldt 63 ongevallen per 100.000 banen.
Mvrgr

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7853
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 07:10:16 »
Appels met peren vergelijken hr. Koopmans, we hebben het over de jaren 50 en 60, niet over de jaren 90 en het heden.
Ver voor de belasting-loon spiraal en de spreadsheetmanagers met hun deadlines en daarmee soms extreem toegenomen werkdruk.

Werk rustig en zonder zorgen, wat niet af is komt wel morgen, houdt de rust altijd in ere , alleen een dwaas werkt zich de klolere!
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 07:11:49 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22657
Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 08:06:03 »
Ik dacht dat dit draadje over smalspoor in Friesland zou gaan.

In plaats daarvan lees ik hoe leken op het terrein van de geschiedenis en op het terrein van de arbeidsongevallen elkaar te lijf gaan met onvergelijkbare statistieken en met de bouw van een zendmast waarbij gelukkig geen slachtoffers waren te betreuren. Iets bijzonders in die tijd bij dergelijk werk. Vandaar dat het expliciet wordt benoemd.

Nu heb ik toevallig wel verstand van beide zaken. Het valt niet mee een beetje zinnige statistieken te vinden. Maar het CBS heeft heel lang de ongevallencijfers geregistreerd in het kader van de toenmalige Ongevallenwet; een voorloper van de huidige arbeidsongeschiktheidswetten. Dan lees je dat er in de jaren vijftig meer dan 400.000 arbeidsongevallen per jaar werden geregistreerd waarbij medische zorg nodig was.
https://historisch.cbs.nl/detail.php?nav_id=0-1&positie=0&id=102094135

Tegenwoordig gaat het over ongeveer 200.000 arbeidsongevallen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2023/arbeidsongevallen-en-beroep/2-arbeidsongevallen-in-nederland

Bedenk daarbij dat de beroepsbevolking tegenwoordig aanzienlijk groter is. We draaien met zijn allen, ondanks de kortere werkweken, een keer of drie meer arbeidsuren dan in de jaren vijftig.

Deze cijfers zijn vast ook niet helemaal te vergelijken. Maar de verhouding is wel zodanig dat we veilig kunnen concluderen dat de kans op een arbeidsongeval destijd aanzienlijk groter was. Ook in risicovolle beroepen als de bouw. Destijd vielen er alleen al in de bouw meer doden dan tegenwoordig in de hele beroepsbevolking.
Overigens is spoorwerker heel lang een zeer gevaarlijk beroep geweest. Door regelgeving is dat veel minder het geval geworden. Ondanks als het nachtwerk.

Tot slot, het gaat alleen maar over ongevallen en niet over beroepsziekten die zich pas na verloop van soms lange tijd openbaren. Dat vergelijken is nog veel ingewikkelder.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 08:20:07 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1568
Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 08:24:46 »
Bedankt voor de onderbouwde weerlegging. Ik ben blij dat ik samenwerk met mensen die het wel belangrijk vinden dat  we 's avonds hetzelfde naar huis gaan als we 's ochtends gekomen zijn: helemaal heel en in 1 stuk.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7853
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning)
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 09:45:52 »
Dat vind ik ook belangrijk Martijn, en dat bereik je vooral door het gebruik van gezond verstand en je niet op laten jagen door wie dan ook!

Henk, ik ben niet begonnen over de arbo, laten we dat vooropstellen.
Ik stel voor dat we er ook over ophouden en genieten van de beelden.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.