Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Dennis94
Vandaag om 19:58:13
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 19:53:03
Rangeren met een pec door Karel466
Vandaag om 19:50:17
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:20:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 19:05:50
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:00:14
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Gerrit H
Vandaag om 18:43:48
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
  

Auteur Topic: besturing schaduwstation  (gelezen 6721 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
besturing schaduwstation
« Gepost op: 02 October 2012, 11:47:24 »
Hallo,

ik heb een schaduwstation dat natuurlijk bediend moet worden.
Zie ook http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg753251.html#msg753251

Ik had het volgende uitgeknobbeld:
-5 opstelsporen
-Zijn ze vol, dan rijdt de trein over spoor 6 weer terug, de baan op.
Plaatje:


De oranje cirkels zijn reedcontacten.
De rode streepjes zijn geïsoleerde raillassen. Alle wissels aan de rechterkant zijn "denkend", geven alleen spanning door in de ingestelde richting.

Het schema:


Rijdt een trein de keerlus binnen, dan passeert ie eerst een reedcontact (Spoor In, "Sp In" in het schema)
Dit reedcontact activeert het inkomstrelais (de meest linkse)
Dit relais activeert de reedcontacten in de opstelsporen.
Tevens wordt de wisselstraat ingesteld naar een leeg spoor, via de diodematrix (onderste deel van het schema)

Als de trein nu op het opstelspoor komt, spreekt hij het reedcontact in de stopsectie aan.
Dit reedcontact schakelt de rijspanning van de stopsectie af, gooit tevens detoegangswissel om. De trein stopt.
Als de trein weer mag vertrekken, druk je op de V(rijgave)knop: wisselstraat wordt weer ingesteld, spanning op de stopsectie wordt weer ingeschakeld.
Tevens gooit vrijgave het inkomstrelais om, zodat de reedcontacten afschakelen, en alle wisselmotoren afschakelen (behalve die, van de ingestelde rijweg)
Via lampjes is te zien, dat het spoor bezet (rood) of vrij (groen) is. Deze lampjes (zullen wel ledjes worden) krijgen hun stroom van de (digitale) rijspanning.

Verder bestaat de mogelijkheid om het schaduwstation zonder stoppen te passeren. Hiertoe dient de schakelaar in de linker bovenhoek van het schema: schakelaar S.
Alle wissels schakelen dan naar links, elke trein gaat nu via spoor 6 over de "bypass". Wanneerdit het geval is , brandt een blauwe lamp.

Ik heb weinig verstand van elektronica. Dus als iemand een fout ziet in dit schema,hoor ik het graag.

Liever, dan dat ik het zaakje in elkaar bak,en het niet werkt :-\

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:besturing schaduwstation
« Reactie #1 Gepost op: 02 October 2012, 12:29:13 »
indrukwekkend schema ;D
je wissels moeten dus wel een eindafschakeling hebben om dit schema te kunnen gebruiken :)
verder weet ik niet hoeveel stroom je reed contacten maximaal aan kunnen en wat de spoelen van de relais verbruiken.. daar moet je even op letten denk ik :)
verder ben je de weerstanden van spoor 4 en 5 voor de leds vergeten te tekenen?
ben ook niet een elektrotechnicus dus weet verder niets te vertellen of het gaat werken of niet..
het wissels omzetten met 1 relais werkt wel, maar of er elke keer een nieuw spoor word gekozen kan ik je niet zeggen :)
groeten,
Auke

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:besturing schaduwstation
« Reactie #2 Gepost op: 02 October 2012, 13:14:39 »
Die weerstanden van de ledjes had je goed gezien....

Meerdere wissels met 1 relais:
het relais regelt alleen het contact. Als er dan spanning op het contact maakt, schakelen de wissels via de diodematrix.
Moet kunnen, dacht ik.

Verder heb ik wel eens een AKI gehad, die middels reedcontacten en een relais werd aangestuurd. Werkte feilloos, moet dus kunnen.

Aangepast schema:


Met meteen nog een vraag:
Ik gebruik een diodebrug. Moeten de nulleidingen van de wisselmotoren uiteindelijk weerbij de diodebrug uitkomen?
Of mogen ze op de gemeenschappelijke nul?

Wie is hier een nul... ;)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:besturing schaduwstation
« Reactie #3 Gepost op: 02 October 2012, 13:44:12 »
als je de plus van de diodebrug afpakt zou ik ook de nul ervan pakken..
groeten,
Auke

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:besturing schaduwstation
« Reactie #4 Gepost op: 02 October 2012, 14:37:10 »
Ik had al zo'n vermoeden.
Maar zoals gezegd, een nul op elektrogebied...

Kom ik dus op zoiets:


WIE WEET HET BETER?
ik hoor het graag.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:besturing schaduwstation
« Reactie #5 Gepost op: 02 October 2012, 15:33:03 »
Verder heb ik wel eens een AKI gehad, die middels reedcontacten en een relais werd aangestuurd. Werkte feilloos, moet dus kunnen.

Met meteen nog een vraag:
Ik gebruik een diodebrug. Moeten de nulleidingen van de wisselmotoren uiteindelijk weerbij de diodebrug uitkomen?
Of mogen ze op de gemeenschappelijke nul?

Wie is hier een nul... ;)

Hendrik Jan

Hoi,

Hier een paar opmerkingen van een 'bijna-nul'.  :)

Relais aansturen via een reed-contact gaat in de meeste gevallen prima, tenzij je een enorm krachtstroom-relais toepast. Maar dat zie ik op de modelspoorbaan niet zo snel gebeuren.

Wat die wissel-aandrijvingen betreft: het meest logische is, om de nul(len) van de wissel-aandrijvingen daar aan te sluiten, waar je ook de voeding van de wissel-aandrijvingen weghaalt. Is ook wel zo handig, wanneer je later onverhoopt storingen moet zoeken. Maar als, wat jij ''de gemeenschappelijke nul'' noemt, ook op de min van de gelijkrichtbrug aangesloten is, kan het ook prima daar op, mits die draad voldoende dik is.



mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:besturing schaduwstation
« Reactie #6 Gepost op: 02 October 2012, 16:15:34 »
Hoi Fred,

mijn redenering was als volgt:
een diodebrug begint met fase en nul.
En maakt daar een plus en min van.
Dan lijkt me logisch dat die min uiteindelijk weer aan de diodebrug moet hangen.
Dus, de retourleiding van dewisselmotoren wordt aan dediodebrug geknoopt.

Geen idee of deze redenering klopt, maar hij klinkt me wel logisch.
Zoals gezegd, ik ben geen elektronica-expert.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:besturing schaduwstation
« Reactie #7 Gepost op: 02 October 2012, 16:30:44 »
Hoi Hendrik Jan,

Zoals je het nu omschrijft is het helemaal goed. (y)
Je bent al aardig op weg om 'boven nul' te komen.  :)
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:besturing schaduwstation
« Reactie #8 Gepost op: 02 October 2012, 16:36:24 »


Hier mijn analoge schaduwstations met foto's, beschrijving, schema's, tips en filmpje, dat al lange tijd probleemloos werkt: http://modeltreinbaan.nl/?p=5803

Misschien dat je er wat aan hebt.
Succes!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5833
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:besturing schaduwstation
« Reactie #9 Gepost op: 02 October 2012, 16:55:47 »
Ik zou met verschillende kleuren bedrading werken èn die kleuren overnemen op je schema, dat is makkelijker storing zoeken. Zie er goed uit. Suc6.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:besturing schaduwstation
« Reactie #10 Gepost op: 02 October 2012, 20:14:52 »
Vanmiddag relaitjes enzo gehaald bij de vonkenboer.
Eens kijken of ik van papier naar werkende bediening kom.
Allen bedankt voor de reacties.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly