Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:43:51
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:42:14
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
Vandaag om 21:41:14
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
Vandaag om 21:28:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 21:18:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
Vandaag om 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 20:51:01
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 20:20:03
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
  

Auteur Topic: ervaring met HBM AS-18A compressor  (gelezen 4658 keer)

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
ervaring met HBM AS-18A compressor
« Gepost op: 27 August 2012, 14:19:46 »
Beste lezer,
Ik heb deze compressor in het voorjaar gekocht en dit weekend voor het eerst willen gebruiken. Ik wilde hem gebruiken om met een airbrush spuitwerk te verrichten. Omdat bij het proefspuiten de druk erg snel terug liep ben ik maar gestopt. Gemis van drukvat lijkt merkbaar!
Wie heeft hier ervaring mee?
Groet,
Coen.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re:ervaring met HBM AS-18A compressor
« Reactie #1 Gepost op: 27 August 2012, 15:42:20 »
Beste Coen,

Ik heb een vergelijkbare compressor en ook ik merk inderdaad dat als je met 0,2 of met 0,3mm naald spuit dat je je druk in het begin goed is en dat hij naar verloop daalt en dat de compressor het eigenlijk niet echt bij kan houden. Ik heb zelf zitten denken om er een klein tankje (5 liter oid) aan te koppelen. Een collega van mij raadde dit af omdat je dan wel langer kan spuiten maar het ook langer duurt voordat je het buffervat weer vol hebt. Zelf denk ik toch hiermee te gaan experimenteren omdat je volgens mij beter wat langere tussen pauzes kan inlassen, dan dat de druk tijdens het spuiten te veel varieert.

Zelf heb ik wel een gedacht om er gewoon een 2,5 liter colafles aan te koppelen.

Hopelijk heb je er wat aan.

groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:ervaring met HBM AS-18A compressor
« Reactie #2 Gepost op: 27 August 2012, 16:34:46 »
Heb hier de uitvoering met 3liter tank.
Voor het spuiten van een treintje voldoende druk.

Bij langer gebruik, laat ik de compressor soms even wat bijkomen, door even te pauzeren.

Tinus.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:ervaring met HBM AS-18A compressor
« Reactie #3 Gepost op: 27 August 2012, 18:42:15 »
Ik heb zelf ook de hbm as18..
Heb gemerkt dat je eerst even moet spuiten tot ie aanslaat, dan moet wachten tot ie op een bar of 3,5 zit en dan gaan spuiten..
Anders levert ie te weinig druk, een vat erbij zou me niet verkeerd lijken :) maar geen ervaring mee..
Heb de goedkoopste spuit van hbm eraan
groeten,
Auke

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1199
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re:ervaring met HBM AS-18A compressor
« Reactie #4 Gepost op: 30 August 2012, 03:31:26 »
@Allen
Heb geen ervaring met genoemde compressor, maar ik begrijp dat het eentje is zonder buffervat?

De compressor slaat af bij 4 bar? En gaat weer aan bij 2.8bar? Kun je dit niet instellen/verstellen bv. af bij 4 bar en aan bij 3.5. ???
Heb zelf twee koelkastgevallen, die slaan af bij 6 bar en schakelen weer aan bij 3.5 bar, ik spuit met een druk van 1.5 bar op een oude badger 350.[antiek]
Het buffervat is ong 20 ltr.en is snel weer vol.

Zonder zo'n vat/tankje zou ik zeggen :kortstondig spuiten en met zo min mogelijk luchtdruk werken.
Heb weleens gehoord dat men er een tractorband als buffer aan hing,geen idee of dit afdoende werkt.[waar laat je zo'n ding?] ;D

sucses Wim


Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re:ervaring met HBM AS-18A compressor
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2012, 08:38:26 »
Tot een bar of 3,5 kun je een autoband (wiel) nog wel als buffer gebruiken. Dat werkt prima. Daar boven zou ik dat maar laten, zeker bij vrachtwagen en tracktor wielen. Als die van hun velg komen vliegt de stalen "rim" door de tent en dat ga je vast niet overleven als die je raakt. ofwel: if that hits you in the face, you will be ugly until dead ;D. Dit soort banden dienen na montage in een stalen veiligheid kooi opgepompt te worden.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).