Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 19:58:57
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:48:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
Vandaag om 19:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
Vandaag om 19:35:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:24:49
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
Vandaag om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
Vandaag om 17:34:00
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door Peter.v.L
Vandaag om 17:17:00
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 17:06:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:21:39
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:54:47
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 13:17:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47

Auteur Topic: Turrles aan een motorwisseldecoder M-DEC van LDT  (gelezen 2834 keer)

WAvS

• Offline Offline
Turrles aan een motorwisseldecoder M-DEC van LDT
« Gepost op: 08 August 2012, 10:39:01 »

Hallo,
Ik heb 4 Tortoise motorwisselstellers aan een motorwisseldecoder M-DEC
van Littfinkidata techniek gehangen. Nu blijkt dat de uitgangen 1,2 en 4
goed werken en uitgang 3 problemen geeft. Ik heb dat getest bij 3 M-DEC decoders. Ze gaven allemaal het zelfde beeld. Na dit probleem bij LDT Nederland aangekaart te  hebben kreeg ik als antwoord

"De motorwisseldecoder M-DEC is niet geschikt voor de aandrijving van Tortoise of zgn turlemotor aandrijvingen".

en ook

"Het beschreven gedrag waarbij m.n. uitgang 3 van de M-DEC decoder niet functioneerd is kennelijk een bekend fenemeen".

Nu zijn mijn vragen:
- Is dit probleem algemeen bekent? En had ik dit kunnen weten voor dat ik ze kocht?

- Heeft iemand het zelfde probleem ontdekt? En zo ja hoe heb je het kunnen oplossen?

ik hoor graag het antwoord.
met vriendelijke groeten
Willem

henk

• Offline Offline
Re:Turrles aan een motorwisseldecoder M-DEC van LDT
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2012, 10:55:16 »
Willem, uit je beschrijving kan ik niet opmaken wat het probleem praktisch nu precies is. Daarom slechts een suggestie.
LDT meldt op de site dat deze decoder na 10 seconden de motorstroom uitschakelt. De Tortoise aandrijvingen verwachten een permanente stroom op de motor; de aandrijving blijft de wisseltong op zijn plek drukken. Nu gaat het vaak toch goed als het wissel de eindstand heeft bereikt, maar niet altijd. Als het hiermee te maken heeft, dan kan bijstellen van de aandrijfveer een oplossing bieden. Maar de kern is toch dat de Tortoise permanent stroom verwacht en dat je een decoder nodig hebt die dat levert. Wat dat betreft heeft LDT gelijk en ja, het staat in de gebruiksaanwijzingen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #2 Gepost op: 08 August 2012, 11:04:33 »
Beste Willem,

Ik stuur mijn Tortoises aan met de 'gewone' LDT schakeldecoders (het type met een relais). Dat werkt prima.

Schema: http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=815037 (fig 3).

Het schema heb ik nog uitgebreid met twee condensatoren om de enkelfase gelijkspanning wat af te vlakken. Stuur me even een mail als je het complete schema nodig heb, ik kan daar op het moment niet bij.

Groeten,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #3 Gepost op: 08 August 2012, 11:06:01 »
iets genuanceerder denk ik

Op de site(s) van LDT worden een aantal wisselmotoren bij name genoemd voor de M-dec (tillig/pilz/Conrad/lemaco) echter de Tortoise niet, ook geen waarschuwing oid. Als het probleem bekend zou zuijn dat zou LDt ook netjes moeten vermelden.
Hier:http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_245.pdf wel een aansluitschema voor Tortoise motoren.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #4 Gepost op: 08 August 2012, 11:12:32 »
De Tortoise aandrijvingen verwachten een permanente stroom op de motor; de aandrijving blijft de wisseltong op zijn plek drukken.

Henk, ze zijn geschikt om permanent onder spanning (en niet onder stroom ;)) te zetten. Het hoeft niet, het kan. In de eindstand ligt een tortoise gewoon stevig aan, met of zonder die permanente spanning. Ik gebruik ze gewoon met een tuimelschakelaar en dat werkt meer dan prima en ze blijven prima aanliggen in hun desbetreffende eindstand. Probeer een tortoise maar eens met de hand uit zijn eindstand  te drukken, dat lukt je bijna niet ( is t'ie ook niet voor gemaakt ;))

Je zou dus prima een decoder kunnen gebruiken die instelbaar is in tijd. Of dat die M-DEC is kan ik niet zeggen, persoonlijk heb ik die alleen gebruikt met Lemaco aandrijvingen. Maar het zou gewoon moeten kunnen.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 08 August 2012, 11:15:01 »
Dat schema laat een SA-DEC zien, dat is dus de decoder die Huib bedoelt.

Ik vind overigens wel dat LDT zich er makkelijk vanaf maakt. Het probleem met de derde uitgang is blijkbaar bekend, maar gaan ze daar dan ook wat aan doen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 August 2012, 11:54:11 »
Klaas,

Dat hoeft toch niet, de decoder is niet voor de Turtles bedoeld.

Als ze dat probleem niet hebben met de andere genoemde aandrijvingen, dan voldoet het aan hun 'voorwaarden'

Gr, Bert

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 08 August 2012, 12:04:21 »
Dat schema gaat over een schakeldecoder met relaisuitgangen en niet over de speciale decoder voor wisselmotoren. Het werkt natuurlijk wel met gewone relaisuitgangen. Op een dergelijke manier schakel ik ze ook, maar dan met relais met dubbelpolige omschakelcontacten. Dan kun je gewoon gelijkspanning ompolen en heb je geen last van het gebrom bij enkelfasige gelijkrichting.

@Ronald, ik heb wel een probleem gehad met Tortoises waarbij de wisseltongen niet op hun plek bleven. Ging om Tillig, je weet wel zonder scharniertje in de wisseltong. Is op te lossen door het verenstaal aan te passen, maar permanent onder spanning zetten vond ik gemakkelijker.

Maar uit de vraag van Willem kan ik ook eigenlijk niet opmaken wat zijn probleem nou precies is. Het lijkt me toch sterk dat uitgang drie een specifiek probleem zou hebben.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #8 Gepost op: 08 August 2012, 12:17:33 »
@Ronald, ik heb wel een probleem gehad met Tortoises waarbij de wisseltongen niet op hun plek bleven. Ging om Tillig, je weet wel zonder scharniertje in de wisseltong. Is op te lossen door het verenstaal aan te passen, maar permanent onder spanning zetten vond ik gemakkelijker.

Oke, daar staat als geheel wss meer spanning op die staven waardoor ze niet aan willen liggen. Bij de Peco's zonder het veertje werkt het prima :)

Maar uit de vraag van Willem kan ik ook eigenlijk niet opmaken wat zijn probleem nou precies is. Het lijkt me toch sterk dat uitgang drie een specifiek probleem zou hebben.

Dat vond ik ook al... waarom dan niet alle uitgangen? Zou er iets met het ontwerp zijn waarbij uitgang 3 iets specifieks heeft waardoor dit niet werkt op de tortoise?

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 08 August 2012, 12:38:29 »
Dat hoeft toch niet, de decoder is niet voor de Turtles bedoeld.
De decoder is bedoeld voor motoraandrijvingen. De Tortoise is een motoraandrijving.
Dus vraag ik me af wat dan het verschil is. Het enige wat ik kan verzinnen is dat de Tortoise veel minder stroom trekt dan de aandrijvingen die in de handleiding worden getoond.

Los daarvan, als bekend is dat de derde uitgang problemen oplevert, dan mag je op zijn minst verwachten dat ze onderzoeken waar dat aan ligt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WAvS

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 August 2012, 10:36:23 »
Hallo allen,
Het gaat mij dus niet om het feit dat de spanning na een paar seconden weg valt. Maar om het feit dat de uitgangen 1.2 en 4 wel goed werken maar uitgang 3 de turrle vaak niet in een keer laat omlopen. je moet uitgang 3 somt wel 3 keer aansturen om dit te berijken. En dat gaat niet als je met koploper rijdt.

Dat er op de site van LDT een paar motoren worden genoemd, houdt dat dan niet gelijk in, dat andere motoren niet zouden werken.
Niemand heeft dit probleem al ervaren???
m.h.g
willem

henk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 09 August 2012, 10:52:51 »
Nee, maar dat zou wel de reden kunnen zijn dat LDT schrijft dat de decoder eigenlijk niet geschikt is voor de Tortoise. Een andere reden zou ik niet kunnen verzinnen.

Gezien de opbouw van zo'n decoder, zou ik ook geen reden kunnen verzinnen waarom de derde uitgang specifiek problemen zou kunnen opleveren. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. Op Duitse forums zijn ze snel genoeg met dat soort zaken.

Ik zou eerst maar eens vragen wat LDT Nederland nu precies bedoelt met die cryptische opmerkingen.

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #12 Gepost op: 09 August 2012, 11:44:14 »
Niemand heeft dit probleem al ervaren???

Willem,

Dit heb ik ook al ervaren dat uitgang 3 problemen geeft met Tortoise motoren. Heel vervelend als je op een beurs, tenstoonstelling e.d. staat en bepaalde wissel willen niet goed werken.

Deze LDT decoders worden nu niet meer door ons gebruikt.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”