Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:39:58
Invoering SGNS containerwagens bij NS door hans nahon
Vandaag om 22:33:05
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: Duur Tijdperk IV / V  (gelezen 829 keer)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Duur Tijdperk IV / V
« Gepost op: 05 August 2012, 11:45:31 »
Hallo,

Wie kan me wat uitleg geven over de periode tijdperk IV & V ?
Ik ben bezig met voorbereidingen voor een nieuw baantje maar lees allerlei tegenstrijdige informatie over de genoemde tijdperken. Volgens de encyclopedie start V in 1989 echter in draadjes hier op het forum en elders gaat men uit van andere jaartallen ( zoals bv vanaf 1995 ).

Voor locs kan ik me wel redden maar vooral voor het rollend materieel ( zoals goederenwagens ) is het wel eens lastig welke ik nu zou moeten hebben. Het nieuwe baantje zal de begin jaren 90 moeten uitbeelden.

Alvast bedankt voor de hulp.

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
  • http://www.amsac.be/
Re:Duur Tijdperk IV / V
« Reactie #1 Gepost op: 05 August 2012, 12:05:14 »
Eigenlijk kun je dan niet zoveel missen dan kun je wagons tijdperk 4 en tijdperk 5 beiden gebruiken, wat ik wel eens hanteer maar dan moet je vaak een vergrootglas hebben de datum dat de wagen laatste onderhoud kreeg of bij ketelwagens wanneer het volgende nazicht van de ketel (staat tegenwoordig op de ketel)is.

verder hier link :

http://www.lsmodels.com/Pages/General_N/Articles_N.htm

Groeten Peter ;)

Ps wagons tijdperk 4 reden vaak nog lang in tijdperk 5 (eigenlijk konden ze de dag voor aanvang nieuw tijdperk nog nazicht gekregen hebben, Trouwens hier of elders nog een Duitse DR wagon gezien die nog steeds oude DRbeschrifting droeg niettegenstaande de 2 Duitse netten in de DB opgingen ! En hoelang is die muur al niet gevallen ? Ja reeds 20 jaar !
« Laatst bewerkt op: 05 August 2012, 12:15:05 door metpetergaathetbeter »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4809
    • Filmpjes op YouTube
Re:Duur Tijdperk IV / V
« Reactie #2 Gepost op: 05 August 2012, 12:29:46 »
Tja, en inmiddels is er dan ook alweer tijdperk 6....

Het nieuwe DB-AG logo is van 1994. Wil je begin jaren 90 dan zal je Duitse DB-materieel dus nog het oude logo moeten hebben.

Voor de rest van de wagens is het inderdaad met de loep zoek naar revisie-data of volgende ketelproef, maar dan moet je ook weten per ketel wat de tussenliggende termijn is...

Als je dat teveel gedoe vindt, ook omdat je met een loep aan de slag moet kun je het over het algemeen redelijk kopen wat je leuk vind, muv de private maatschappijen en de rode cargo-kleuren.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk...

Andere handigheid is het letten op de wagenkenmerken. Een wagen die in tijdperk 6 zit heeft een andere herkomstaanduiding.
Beknopt uitgelegd:

Bij de computerkenmerken en de RIV-pool werd de landaanduiding aangeduid met 2 cijfers en de maatschappij, bijvoorbeeld 84 NS, 80 DB, 81 ÖBB etc.
Kenmerk van tijdperk 6 is de privatisering en het wegvallen van de RIV-pool. Toen werd het 2 cijfers gevolgd door de landcode (zoals ook in gebruik bij auto´s) onderstreept en dan de eigenaar. Bijvoorbeeld:

84 NL- ACTS

80 D- Ermewa

81 A- ÖBB

Uitgebreid verhaal, mocht de wagen die je wilt kopen die kenmerken hebben past die niet in de beginjaren 90. Maar serieus, als je de wagen echt leuk vindt, maak je er dan een punt van?
« Laatst bewerkt op: 05 August 2012, 12:34:58 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Duur Tijdperk IV / V
« Reactie #3 Gepost op: 05 August 2012, 12:34:34 »
Deze link helpt misschien: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdperken_in_modelbouw. Maar geeft ook meteen aan hoe verschillend er soms over wordt gedacht/geschreven.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
  • http://www.amsac.be/
Re:Duur Tijdperk IV / V
« Reactie #4 Gepost op: 05 August 2012, 12:39:36 »
Eenvoudiger zou nog zijn baan in de jaren 90 biedt je meer keuze en minder beperkingen !
Groeten Peter ;)