Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Martijnstein
Vandaag om 06:17:52
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 06:04:41
Rondom Charlois door Spoor010
Vandaag om 05:58:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:32:21
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 00:34:53
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
12 December 2025, 16:11:45
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
12 December 2025, 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
12 December 2025, 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
12 December 2025, 12:08:21
  

Auteur Topic: Kolentrein  (gelezen 11190 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Kolentrein
« Reactie #15 Gepost op: 07 June 2008, 22:43:58 »
Maar die remmershuisjes zullen na 1933 toch vrij vlot verdwenen zijn, niet?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re: Kolentrein
« Reactie #16 Gepost op: 08 June 2008, 13:50:15 »
Er zijn ook 4 assige exemplaren van geweest, weet niet of die ook type Gly droegen.

Die 4-assers waren geen GLY maar GTR. Zie dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7003.0

Maar die remmershuisjes zullen na 1933 toch vrij vlot verdwenen zijn, niet?

Vanaf 1933 zijn de remmershuisjes inderdaad geleidelijk van de wagens af gesloopt. Er schijnt na de 2e wereldoorlog toch nog een aantal wagens te hebben rondgereden waarbij men nog niet aan het weghalen was toegekomen. In Tp III zou ik in ieder geval de remmershuisjes van het model afhalen en vervangen door een bordes.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Dirk M

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Kolentrein
« Reactie #17 Gepost op: 08 June 2008, 14:27:06 »
Peter,

Voor bewegende beelden van kolentreinen uit 1945 en 1963 kan je kijken op www.geheugenvannederland.nl
zoek op: "De reis van het zwarte goud" en "Extra kolenproductie"

Op de site staan nog meer filmpjes over de staatsmijnen, maar er is erg weinig bovengronds rollend materieel te zien.

Overigens waren dit de tijden dat alles wat nog kon rijden gebruikt werd voor het kolenvervoer.

Een mooi plaatje van de SM 152 met zelflossers:
http://www.nederlandsmijnmuseum.eu/plaatjes/mijnen/emma/smemma/photos/photo38.html

Dirk.
3-rail / IB (staats)mijnen

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Kolentrein
« Reactie #18 Gepost op: 08 June 2008, 21:01:22 »
Het rare is dat ik die kübelwagens in het boek over locomotiefdepot Heerlen heb gezien en nu niet meer terug kan vinden.

Pagina 218: een 4700 in Terwinselen met een vijftal kübelwagens erachter. Op het spoor ernaast zijn nog wat kübekwagens te zien.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Kolentrein
« Reactie #19 Gepost op: 03 May 2023, 21:59:08 »
Er is al lang niet meer op dit topic gereageerd, maar ik las het desalniettemin met veel interesse.

Ik heb vandaag 4 stuks Roco 46115 gekocht (via CataWiki)


Hoewel de Kübels niet overeenkomen met hoe ze bij de Staatsmijnen waren, kan dat wel geregeld worden  ;D

Zaag erin en op juiste hoogte weer in elkaar lijmen.

Gr, Mario
Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Kolentrein
« Reactie #20 Gepost op: 03 May 2023, 23:42:55 »
Even het eea recht zetten,

De SM kübelwagens kwamen WEL op NS spoor, zowel de verbinding vanuit de Staatsmijn Emma naar de Staatsmijn Wilhelmina - emplacement Terwinselen - ( de Wilhelmina was niet aangesloten op het eigen spoornet en daarom alleen bereikbaar via NS spoor ) en - in het begin - naar emplacement Maastricht. Er zijn genoeg foto’s te vinden ( waaronder in het eerder genoemde boek als foto database NVBS die dat onderbouwen. De meeste kübelwagens droegen ook 2 nummers, een SM nummer en een NS nummer. Reden was dat “ vetkool” van de Emma naar de Wilhelmina werd vervoerd voor de productie van syntraciet ( synthetische antraciet ).

Een deel van de SM locs mochten op alle NS sporen komen ten zuiden van Sittard ( inclusief emplacement Sittard ). Kwam alleen practisch nooit voor ( behalve uitwisseling locs van de eerder genoemde Staatsmijn Wilhelmina en de centrale werkplaats gelegen te Staatsmijn Emma ).

De “ ontstoming “ bij de SM was formeel afgerond in 1961.

Overigens, de SM waren er al vroeg achter gekomen ( net voor / na de 2de Wereld Oorlog ) dat je van “ cokesgas “ ( afval stof bij de productie van Cokes ) kunstmest kon maken. De SM was een van de grootste producenten van kunstmest in die tijd ( hierop is ook het huidige DSM ontstaan ) De kübelwagens zijn daardoor ook intensief gebruikt voor het transport van kunstmest

Mocht je nog vragen hebben, dan verneem ik deze graag,

Groet,

Bart
( naast modelspoor ook bestuurslid mijnbouw / mijnspoor gerelateerde stichtingen )
« Laatst bewerkt op: 03 May 2023, 23:57:45 door Nez Cassé »
Met vriendelijke groet,

Bart

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Kolentrein
« Reactie #21 Gepost op: 04 May 2023, 08:00:28 »
Aardigheidje. Van de staatsmijnen zijn er geen modellen te koop. Om een model te maken van de Staatsmijn locomotief Nr. 48 maakte ik gebruik van een model van BR86 van Trumpeter. Hiervan gebruikte ik alleen het onderstel de rest maakte ik van styreen, ook het Joepenrijtuig is geheel van styreen.

Gr. Bert.




mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Kolentrein
« Reactie #22 Gepost op: 04 May 2023, 21:43:51 »
Is deze stoomlocomotief helemaal 'scratch build' Bert?  :o

@Bart, bestaan er nog foto's van de oude spoorbrug bij Spaubeek? Ik heb er 1 via de NVBS ontvangen van de na-oorlogse versie, die toont echter niet enorm veel. De enige andere foto's die ik ken zijn van de door de Duitsers vernielde oorspronkelijke spoorbrug.

Van de laatste zijn tekeningen beschikbaar bij het Utrechts Archief. Die heb ik nu en daarmee wil ik proberen een model op schaal te snij/ plotten

Meer beeldmateriaal is echter hartelijk welkom.

Gr, Mario
Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Kolentrein
« Reactie #23 Gepost op: 05 May 2023, 08:01:49 »
Hallo Mario.

Zoals ik al omschreven heb heb ik gebruik gemaakt van een model van het merk Trompeter. Hiervan heb ik alleen het frame de wielen en drijfwerk gebruikt. De bovenbouw is geheel zelfbouw, gemaakt van styreen. De ketel is een pvc buis.
Voor foto's moet je ook eens zoeken op de site : De Mijnen.nl

Gr. Bert.