Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door VAM65
Vandaag om 21:21:13
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 21:14:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door sjoerd74
Vandaag om 20:57:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:28:13
Petitie - Rail away moet blijven! door class 37
Vandaag om 20:25:42
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 20:16:31
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 20:16:06
Line-up foto's van modellen door Rob Bennis
Vandaag om 19:46:02
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:41:13
Locatie van foto gezocht door Thom
Vandaag om 19:39:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 18:00:34
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door BAD
Vandaag om 17:44:37
Blokkendoos mat24 dienstwagens in 1:87: mP9201-9213 en mDW169306-169310 obv Roco door Erwin 054
Vandaag om 17:42:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 17:38:58
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972 door 1200blauw
Vandaag om 16:55:43
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 16:42:23
Nieuw huis, nieuwe baan door DJV
Vandaag om 16:14:29
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door sdz1976
Vandaag om 15:55:05
Molenbaan (werktitel) door sdz1976
Vandaag om 15:51:40
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 15:18:30
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:02:40
Rail away door haes
Vandaag om 14:43:14
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Thom
Vandaag om 14:22:16
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 14:05:45
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door R v/d Hoven
Vandaag om 13:05:12
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:59:56
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 12:14:37
Roco AC modellen door bellejt
Vandaag om 12:13:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:53:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 10:53:20
  

Auteur Topic: Kolentrein  (gelezen 11136 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Kolentrein
« Reactie #15 Gepost op: 07 June 2008, 22:43:58 »
Maar die remmershuisjes zullen na 1933 toch vrij vlot verdwenen zijn, niet?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re: Kolentrein
« Reactie #16 Gepost op: 08 June 2008, 13:50:15 »
Er zijn ook 4 assige exemplaren van geweest, weet niet of die ook type Gly droegen.

Die 4-assers waren geen GLY maar GTR. Zie dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7003.0

Maar die remmershuisjes zullen na 1933 toch vrij vlot verdwenen zijn, niet?

Vanaf 1933 zijn de remmershuisjes inderdaad geleidelijk van de wagens af gesloopt. Er schijnt na de 2e wereldoorlog toch nog een aantal wagens te hebben rondgereden waarbij men nog niet aan het weghalen was toegekomen. In Tp III zou ik in ieder geval de remmershuisjes van het model afhalen en vervangen door een bordes.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Dirk M

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Kolentrein
« Reactie #17 Gepost op: 08 June 2008, 14:27:06 »
Peter,

Voor bewegende beelden van kolentreinen uit 1945 en 1963 kan je kijken op www.geheugenvannederland.nl
zoek op: "De reis van het zwarte goud" en "Extra kolenproductie"

Op de site staan nog meer filmpjes over de staatsmijnen, maar er is erg weinig bovengronds rollend materieel te zien.

Overigens waren dit de tijden dat alles wat nog kon rijden gebruikt werd voor het kolenvervoer.

Een mooi plaatje van de SM 152 met zelflossers:
http://www.nederlandsmijnmuseum.eu/plaatjes/mijnen/emma/smemma/photos/photo38.html

Dirk.
3-rail / IB (staats)mijnen

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Kolentrein
« Reactie #18 Gepost op: 08 June 2008, 21:01:22 »
Het rare is dat ik die kübelwagens in het boek over locomotiefdepot Heerlen heb gezien en nu niet meer terug kan vinden.

Pagina 218: een 4700 in Terwinselen met een vijftal kübelwagens erachter. Op het spoor ernaast zijn nog wat kübekwagens te zien.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Kolentrein
« Reactie #19 Gepost op: 03 May 2023, 21:59:08 »
Er is al lang niet meer op dit topic gereageerd, maar ik las het desalniettemin met veel interesse.

Ik heb vandaag 4 stuks Roco 46115 gekocht (via CataWiki)


Hoewel de Kübels niet overeenkomen met hoe ze bij de Staatsmijnen waren, kan dat wel geregeld worden  ;D

Zaag erin en op juiste hoogte weer in elkaar lijmen.

Gr, Mario
Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Kolentrein
« Reactie #20 Gepost op: 03 May 2023, 23:42:55 »
Even het eea recht zetten,

De SM kübelwagens kwamen WEL op NS spoor, zowel de verbinding vanuit de Staatsmijn Emma naar de Staatsmijn Wilhelmina - emplacement Terwinselen - ( de Wilhelmina was niet aangesloten op het eigen spoornet en daarom alleen bereikbaar via NS spoor ) en - in het begin - naar emplacement Maastricht. Er zijn genoeg foto’s te vinden ( waaronder in het eerder genoemde boek als foto database NVBS die dat onderbouwen. De meeste kübelwagens droegen ook 2 nummers, een SM nummer en een NS nummer. Reden was dat “ vetkool” van de Emma naar de Wilhelmina werd vervoerd voor de productie van syntraciet ( synthetische antraciet ).

Een deel van de SM locs mochten op alle NS sporen komen ten zuiden van Sittard ( inclusief emplacement Sittard ). Kwam alleen practisch nooit voor ( behalve uitwisseling locs van de eerder genoemde Staatsmijn Wilhelmina en de centrale werkplaats gelegen te Staatsmijn Emma ).

De “ ontstoming “ bij de SM was formeel afgerond in 1961.

Overigens, de SM waren er al vroeg achter gekomen ( net voor / na de 2de Wereld Oorlog ) dat je van “ cokesgas “ ( afval stof bij de productie van Cokes ) kunstmest kon maken. De SM was een van de grootste producenten van kunstmest in die tijd ( hierop is ook het huidige DSM ontstaan ) De kübelwagens zijn daardoor ook intensief gebruikt voor het transport van kunstmest

Mocht je nog vragen hebben, dan verneem ik deze graag,

Groet,

Bart
( naast modelspoor ook bestuurslid mijnbouw / mijnspoor gerelateerde stichtingen )
« Laatst bewerkt op: 03 May 2023, 23:57:45 door Nez Cassé »
Met vriendelijke groet,

Bart

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Kolentrein
« Reactie #21 Gepost op: 04 May 2023, 08:00:28 »
Aardigheidje. Van de staatsmijnen zijn er geen modellen te koop. Om een model te maken van de Staatsmijn locomotief Nr. 48 maakte ik gebruik van een model van BR86 van Trumpeter. Hiervan gebruikte ik alleen het onderstel de rest maakte ik van styreen, ook het Joepenrijtuig is geheel van styreen.

Gr. Bert.




mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Kolentrein
« Reactie #22 Gepost op: 04 May 2023, 21:43:51 »
Is deze stoomlocomotief helemaal 'scratch build' Bert?  :o

@Bart, bestaan er nog foto's van de oude spoorbrug bij Spaubeek? Ik heb er 1 via de NVBS ontvangen van de na-oorlogse versie, die toont echter niet enorm veel. De enige andere foto's die ik ken zijn van de door de Duitsers vernielde oorspronkelijke spoorbrug.

Van de laatste zijn tekeningen beschikbaar bij het Utrechts Archief. Die heb ik nu en daarmee wil ik proberen een model op schaal te snij/ plotten

Meer beeldmateriaal is echter hartelijk welkom.

Gr, Mario
Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Kolentrein
« Reactie #23 Gepost op: 05 May 2023, 08:01:49 »
Hallo Mario.

Zoals ik al omschreven heb heb ik gebruik gemaakt van een model van het merk Trompeter. Hiervan heb ik alleen het frame de wielen en drijfwerk gebruikt. De bovenbouw is geheel zelfbouw, gemaakt van styreen. De ketel is een pvc buis.
Voor foto's moet je ook eens zoeken op de site : De Mijnen.nl

Gr. Bert.