Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:02:08
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door spoorijzer
Vandaag om 14:46:04
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:42:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:37:47
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:30:09
Pendel module Viessmann 5214 door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:29:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:24:39
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Marc tramt
Vandaag om 14:01:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 13:54:17
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 13:53:55
Omgeving Frankfurt am Main door Arjan6511
Vandaag om 13:51:23
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 11:21:26
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 11:05:41
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 10:58:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:52:46
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09
West-Brabantse modelspoordagen door spoorijzer
Vandaag om 08:49:19
NL-baan in Canada door mass am see
Vandaag om 08:42:00
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door Besselspoor
Vandaag om 08:23:52
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door marco
Vandaag om 08:10:26
  

Auteur Topic: Kolentrein  (gelezen 10861 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Kolentrein
« Reactie #15 Gepost op: 07 June 2008, 22:43:58 »
Maar die remmershuisjes zullen na 1933 toch vrij vlot verdwenen zijn, niet?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Kolentrein
« Reactie #16 Gepost op: 08 June 2008, 13:50:15 »
Er zijn ook 4 assige exemplaren van geweest, weet niet of die ook type Gly droegen.

Die 4-assers waren geen GLY maar GTR. Zie dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7003.0

Maar die remmershuisjes zullen na 1933 toch vrij vlot verdwenen zijn, niet?

Vanaf 1933 zijn de remmershuisjes inderdaad geleidelijk van de wagens af gesloopt. Er schijnt na de 2e wereldoorlog toch nog een aantal wagens te hebben rondgereden waarbij men nog niet aan het weghalen was toegekomen. In Tp III zou ik in ieder geval de remmershuisjes van het model afhalen en vervangen door een bordes.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Dirk M

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Kolentrein
« Reactie #17 Gepost op: 08 June 2008, 14:27:06 »
Peter,

Voor bewegende beelden van kolentreinen uit 1945 en 1963 kan je kijken op www.geheugenvannederland.nl
zoek op: "De reis van het zwarte goud" en "Extra kolenproductie"

Op de site staan nog meer filmpjes over de staatsmijnen, maar er is erg weinig bovengronds rollend materieel te zien.

Overigens waren dit de tijden dat alles wat nog kon rijden gebruikt werd voor het kolenvervoer.

Een mooi plaatje van de SM 152 met zelflossers:
http://www.nederlandsmijnmuseum.eu/plaatjes/mijnen/emma/smemma/photos/photo38.html

Dirk.
3-rail / IB (staats)mijnen

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Kolentrein
« Reactie #18 Gepost op: 08 June 2008, 21:01:22 »
Het rare is dat ik die kübelwagens in het boek over locomotiefdepot Heerlen heb gezien en nu niet meer terug kan vinden.

Pagina 218: een 4700 in Terwinselen met een vijftal kübelwagens erachter. Op het spoor ernaast zijn nog wat kübekwagens te zien.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Kolentrein
« Reactie #19 Gepost op: 03 May 2023, 21:59:08 »
Er is al lang niet meer op dit topic gereageerd, maar ik las het desalniettemin met veel interesse.

Ik heb vandaag 4 stuks Roco 46115 gekocht (via CataWiki)


Hoewel de Kübels niet overeenkomen met hoe ze bij de Staatsmijnen waren, kan dat wel geregeld worden  ;D

Zaag erin en op juiste hoogte weer in elkaar lijmen.

Gr, Mario
Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Kolentrein
« Reactie #20 Gepost op: 03 May 2023, 23:42:55 »
Even het eea recht zetten,

De SM kübelwagens kwamen WEL op NS spoor, zowel de verbinding vanuit de Staatsmijn Emma naar de Staatsmijn Wilhelmina - emplacement Terwinselen - ( de Wilhelmina was niet aangesloten op het eigen spoornet en daarom alleen bereikbaar via NS spoor ) en - in het begin - naar emplacement Maastricht. Er zijn genoeg foto’s te vinden ( waaronder in het eerder genoemde boek als foto database NVBS die dat onderbouwen. De meeste kübelwagens droegen ook 2 nummers, een SM nummer en een NS nummer. Reden was dat “ vetkool” van de Emma naar de Wilhelmina werd vervoerd voor de productie van syntraciet ( synthetische antraciet ).

Een deel van de SM locs mochten op alle NS sporen komen ten zuiden van Sittard ( inclusief emplacement Sittard ). Kwam alleen practisch nooit voor ( behalve uitwisseling locs van de eerder genoemde Staatsmijn Wilhelmina en de centrale werkplaats gelegen te Staatsmijn Emma ).

De “ ontstoming “ bij de SM was formeel afgerond in 1961.

Overigens, de SM waren er al vroeg achter gekomen ( net voor / na de 2de Wereld Oorlog ) dat je van “ cokesgas “ ( afval stof bij de productie van Cokes ) kunstmest kon maken. De SM was een van de grootste producenten van kunstmest in die tijd ( hierop is ook het huidige DSM ontstaan ) De kübelwagens zijn daardoor ook intensief gebruikt voor het transport van kunstmest

Mocht je nog vragen hebben, dan verneem ik deze graag,

Groet,

Bart
( naast modelspoor ook bestuurslid mijnbouw / mijnspoor gerelateerde stichtingen )
« Laatst bewerkt op: 03 May 2023, 23:57:45 door Nez Cassé »
Met vriendelijke groet,

Bart

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Kolentrein
« Reactie #21 Gepost op: 04 May 2023, 08:00:28 »
Aardigheidje. Van de staatsmijnen zijn er geen modellen te koop. Om een model te maken van de Staatsmijn locomotief Nr. 48 maakte ik gebruik van een model van BR86 van Trumpeter. Hiervan gebruikte ik alleen het onderstel de rest maakte ik van styreen, ook het Joepenrijtuig is geheel van styreen.

Gr. Bert.




mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Kolentrein
« Reactie #22 Gepost op: 04 May 2023, 21:43:51 »
Is deze stoomlocomotief helemaal 'scratch build' Bert?  :o

@Bart, bestaan er nog foto's van de oude spoorbrug bij Spaubeek? Ik heb er 1 via de NVBS ontvangen van de na-oorlogse versie, die toont echter niet enorm veel. De enige andere foto's die ik ken zijn van de door de Duitsers vernielde oorspronkelijke spoorbrug.

Van de laatste zijn tekeningen beschikbaar bij het Utrechts Archief. Die heb ik nu en daarmee wil ik proberen een model op schaal te snij/ plotten

Meer beeldmateriaal is echter hartelijk welkom.

Gr, Mario
Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Kolentrein
« Reactie #23 Gepost op: 05 May 2023, 08:01:49 »
Hallo Mario.

Zoals ik al omschreven heb heb ik gebruik gemaakt van een model van het merk Trompeter. Hiervan heb ik alleen het frame de wielen en drijfwerk gebruikt. De bovenbouw is geheel zelfbouw, gemaakt van styreen. De ketel is een pvc buis.
Voor foto's moet je ook eens zoeken op de site : De Mijnen.nl

Gr. Bert.