Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door Pauldg
Vandaag om 18:47:37
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 18:44:56
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Hendrik Jan
Vandaag om 18:26:53
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 17:56:13
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 17:51:41
Roco 290 digtaliseren door Quinzeedied
Vandaag om 17:38:13
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 17:21:42
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
Arlbergbahn.. ? door Sikko
Vandaag om 16:16:22
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:02:51
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:48:45
Leubachtalbahn door Paul1969
Vandaag om 14:48:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 14:01:30
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40  (gelezen 14775 keer)

Sgerittse

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #45 Gepost op: 18 May 2014, 21:15:39 »
Hoi Wout,

Het geheel is uit 1 stuk geprint, ik wou geen support gebruiken want dan is de mogelijkheid dat je veel moet bewerken.
Wel moet ik zeggen dat ik de maten (Diktes) wat aangepast heb t.o.v. model loco.
Momenteel ben ik even bezig met onderhoud aan de printer (hoop werk)
Want ik merkte bij het uitprinten van de achterbuffer dat de printer wat problemen had, dus schoonmaken die printkoppen.

De foto van de buffer ga ik er los op plakken, ik mag dan wel een duo printer hebbben (voor 2 kleuren) maar heb nog geen idee hoe dat in zijn werking gaat.

Ook zal ik veel delen los moeten printen vanwege de beperking van de maten t.b.v. de printer.
Als het goed is krijg ik van aanstaande week een langere glasplaat binnen waardoor het mogelijk is om het wel voor elkaar te krijgen.

Groet,Sven


WSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #46 Gepost op: 28 July 2014, 17:00:19 »
Hoi allemaal,

Ik heb weer tijd gevonden om aan de 3737 te werken. Allereerst heb ik het langst liggende onderdeel aangepakt: de krukas. Deze zit nu helemaal in elkaar. Ik heb hem op een andere manier gebouwd dan de eerste krukas en op de zwakke punten (waar de eerste regelmatig brak) zit hij extra stevig in elkaar middels een stripje messing dat ik over de solderingen heen heb gezet. Van messing buis maakte ik twee afstandsbusjes die een eind maken aan de enorme zijdelingse speling van de krukas. Hierna zette ik de schaarstangen weer vast aan de tuimelhefboom. Dit betekende ook dat de ketel tussen vuurkist en rookkast vastgezet kon worden. Maar voordat ik daar aan toe kwam moest ik eerst de messing sierranden en de dom nog schilderen. Bestudering van de foto's die ik tijdens Sporen naar het Front van de loc heb gemaakt leerde mij dat ik ook een messing band heb geschilderd die helemaal niet op de loc zit, dus daar moet ik binnenkort even wat aan veranderen. De schoorsteenkrans maakte ik van een stukje ijzerdraad dat ik om de schoorsteen heen boog en vastplakte. Tijdens het schilderen heb ik die ook meteen meegenomen. Verder heb ik zowel op de tender als op de loc de bufferbalken rood geschilderd. Nog niet overal even netjes, maar daar komt wel verandering in als ik de tender zijn definitieve laklaag geef.

Bij het detailleren aan het machinistenhuis heb ik de plaat met alle meters aangebracht. Mijn metertjes waren alleen wel iets aan de maat, waardoor ik één te weinig kwijt kon. Ik heb ze gemaakt van een stuk gietboom dat ik over had van een ander project (een Handley Page Halifax van Revell). Dit heb ik in messingkleur geschilderd. Vervolgens heb ik het in stukjes gesneden die haast zonder nabewerking voor meters door kunnen gaan. De leidingen die er uit komen heb ik gemaakt van koperdraad. Door een lusje aan het koperdraad te maken en daar een drupje lijm in te doen kon ik het metertje goed stabiel en met weinig lijm vastzetten op de plaat. Verder heb ik het gordijntje gemaakt dat boven aan de achterwand van het machinistenhuis zit. Ook zit de vuurdeur er in, maar daar heb ik nog geen foto's van.

Als laatste heb ik aspotten en veerpakketten in het loopdraaistel gezet. Omdat ze goed verborgen liggen heb ik hier met iets minder details volstaan dan bij de aspotten en veerpakketten op de tender, maar ze zitten er wel.

Dit alles betekent dat ik de voorste drijfwielen terug kan gaan zetten. Daarna kan ik de drijfstangen en koppelstangen terugplaatsen en het frame gaan detailleren. Ook ben ik bijna toe aan leidingen leggen, en dat is altijd wel een aardig klusje.

Deze keer alleen twee overzichtsfoto's:




Groetjes,
Wout
NS 3737 in 1:40