Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 00:04:24
losse onderdelen door hervé
28 November 2025, 23:59:22
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
28 November 2025, 23:51:59
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
28 November 2025, 23:44:28
Cranicher Altbahn door Eric v C
28 November 2025, 23:32:43
Aachenau West door Eric v C
28 November 2025, 23:28:33
Piko blauwe 1000 door damngrazy
28 November 2025, 23:26:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
28 November 2025, 23:21:53
Bf Kibronn door Benelux795
28 November 2025, 22:33:13
Rondom Charlois door Alewijn
28 November 2025, 22:15:38
Esu 51820 SwitchPilot v2 door maartenvdb
28 November 2025, 22:09:40
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
28 November 2025, 22:09:39
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
28 November 2025, 22:08:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frans
28 November 2025, 21:56:22
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door Tedo
28 November 2025, 21:32:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
28 November 2025, 21:04:58
Terschellinger Spoor door Michiel2
28 November 2025, 19:12:03
Wat is dit voor component door 008200
28 November 2025, 19:03:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 November 2025, 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
28 November 2025, 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
28 November 2025, 17:35:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
28 November 2025, 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
28 November 2025, 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
28 November 2025, 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
28 November 2025, 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
28 November 2025, 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
28 November 2025, 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
28 November 2025, 15:47:22
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
28 November 2025, 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
28 November 2025, 14:34:35
  

Auteur Topic: Plan W Rode Kruis.  (gelezen 6650 keer)

ronnie

  • Gast
Plan W Rode Kruis.
« Gepost op: 19 April 2007, 15:01:03 »
Roco heeft Plan W's uitgebracht met het rode kruis op de zijkant. De wagonnen hebben geen klasse-indeling. (dus ziekenfondspatienten lagen toen waarschijnlijk ook 1e klasse)

Nu wil ik graag weten wanneer deze rijtuigen in het echt gereden hebben en wat was de bedoeling van deze rijtuigen.

Bedankt voor het reageren!
« Laatst bewerkt op: 08 May 2007, 17:56:21 door hondekoppie »

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 737
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #1 Gepost op: 19 April 2007, 15:10:42 »
De rijtuigen werden destijds gebruikt voor militaire oefeningen. Zover ik weet werden de rijtuigen van het gehele interieur ontdaan tbv die oefening(en). Klasse indeling dus niet nodig, is bij plan-w overigens altijd de 2e geweest .....
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #2 Gepost op: 19 April 2007, 15:15:19 »
Deze rijtuigen hebben echt bestaan en zijn gebruikt bij militaire oefeningen voor het vervoer van gewonden. Daartoe werd het interieur verwijderd en vervangen door stellages waarin brancards hingen. In de lengterichting van het rijtuig, met een looppad in het midden.

Ik meen uit mijn hoofd dat dit in ieder geval de jaren '80 een keer heeft plaatsgevonden. In De Modelbouwer heeft een keer een aantal foto's van deze rijtuigen gestaan. Later zijn ook ICR-rijtuigen gebruikt bij een een oefening. Volgens mij heeft er wel eens een foto van dergelijke ICR-rijtuigen in Op de rails gestaan.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
http://www.martijnhaman.nl/
« Laatst bewerkt op: 19 April 2007, 22:17:42 door martijnhaman »

Rene_H

  • Gast
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #3 Gepost op: 19 April 2007, 16:29:16 »
klein beetje offtopic, maar heeft wel met het onderwerp te maken.
Voor de commissie, stille hint: komt tie, de Plan W rijtuigen mogen best weer eens uitgebracht worden. :D
« Laatst bewerkt op: 19 April 2007, 16:31:29 door Rene H(0) »

ronnie

  • Gast
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #4 Gepost op: 19 April 2007, 17:47:37 »
Dan rijst er bij mij een aantal vragen:

Wanneer was het dat deze rijtuigen voor militaire oefeningen gebruikt werden?
Was dat lang of eenmalig?
Welke loc stond er toen voor?

Betreft Plan W gewoon in reizigersvervoer:
Er reden alleen 2e klasse wagons. Met welk rijtuig werd deze gecompleteerd zodat er ook een 1e klasse aanwezig was?




NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #5 Gepost op: 19 April 2007, 17:55:27 »
Er reden alleen 2e klasse wagons. Met welk rijtuig werd deze gecompleteerd zodat er ook een 1e klasse aanwezig was?

ICR, ICK, K4, DDM, Plan E, plan D, plan K?

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #6 Gepost op: 19 April 2007, 19:14:53 »
Ik heb het even nagezocht.

De modelbouwer, oktober 1985:
"Op 23 april jl. waren vier rijtuigen plan W ingezet bij een oefening in gewondentransport. Daartoe was het gehele interieur, met uitzondering van de vaste tussenschotten, door NS verwijderd. Daarvoor in de plaats kwam een buizenconstructie, waarin boven elkaar steeds drie brancards geplaatst konden worden.
De nu ingezette vier rijtuigen vormen slechts een deel van de ‘echte’ ambulancetreinen. Hiervan zijn er, indien nodig,  zes samen te stellen. Elke trein is ingericht voor 348 liggen de en 60 zittende patiënten en bestaat uit een tiental rijtuigen.
De vier rijtuigen werden ingericht t.b.v. de oefening “Many Way”, een herhalingsoefening van een geneeskundige compagnie. Direct ná de oefening werden de rijtuigen weer voor hun normale taken geschikt gemaakt."

"De emblemen zijn alleen in het midden van de zijwanden aangebracht en hebben een hoogte vrijwel gelijk aan de gele baan. Dit in tegenstelling tot de plannen voor de eerder genoemde 10-wagentreinen. Hierbij wordt ook op het dak aan een embleem van maar liefst 2 bij 2 meter gedacht."

De Modelbouwer, april 1986:
"In het oktober nummer van vorig jaar konden we u een foto laten zien van een ambulancetrein, zoals die voor een oefening was ingericht. Eind februari werd weer een dergelijke oefening gehouden. Dit keer echter waren er niet alleen twee rijtuigen Plan W bij betrokken, maar ook een tweede klasse IC-rijtuig en BKD-rijtuig van hetzelfde type."

De foto van de ICR-rijtuigen met Rode Kruis stickers stond in Op de rails, 1991, nr 7, blz 236. Het onderschrift bij de foto van de hand van Marcel van Ee luidt: Ambulancetrein Combi Care III, bestaande uit loc 2432 met negen rijtuigen en energieloc 2447, staat tijdens de legeroefening te Groningen aan de losplaats; 12 juni 1991.

Vergeet ik er nog bij te vertellen dat op de foto in Op de Rails te zien is dat ten minste een rijtuig van de DB is. Dit zal, vanwege de indeling met coupés, wel bedoeld zijn voor de zittende patiënten.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
http://www.martijnhaman.nl/
« Laatst bewerkt op: 19 April 2007, 19:22:34 door martijnhaman »

ronnie

  • Gast
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #7 Gepost op: 21 April 2007, 00:40:59 »
Martijn, en natuurlijk ook de andere posters, hartelijk bedankt voor het reageren. Ik ben weer een stukje op weg geholpen!


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12553
    • sleutelspoor
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #8 Gepost op: 08 May 2007, 13:59:35 »
Hier wat plaatjes van een gewonden oefening in Roosendaal. Moet in 1992 geweest zijn. Als tractie drie maal 2400 waarvan 1 er voor de spanning zorg draagde




Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #9 Gepost op: 08 May 2007, 15:20:33 »
Mooie foto's helaas rijden zulke treinen nu niet meer.
Voor grootspoorfoto's zie site

J&J Vriend

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #10 Gepost op: 15 May 2007, 17:22:30 »
Mooie foto's hoor, maar ze zijn niet orgineel.
De foto's zijn bewerkt, want er is een kruis opgeplakt.

Of moet ik nu nodig een bril gaan kopen?

Anoniem

  • Gast
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #11 Gepost op: 15 May 2007, 17:27:37 »
Het is ook geen Plan W wat daar rondhuppelt ;).

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12553
    • sleutelspoor
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #12 Gepost op: 15 May 2007, 17:30:34 »
Ik denk dat je hard aan een bril toe ben.
Foto's heb ik notabene zelf gemaakt. Fotoshoppen was in die tijd nog een onbekend fenomeen

SK die niet boos is ,maar wel een beetje bedroefd om zo weinig vertrouwen in de mensheid
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12553
    • sleutelspoor
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #13 Gepost op: 15 May 2007, 17:32:19 »
Het is ook geen Plan W wat daar rondhuppelt ;).

Heb jij weer gelijk in.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #14 Gepost op: 15 May 2007, 18:51:23 »
Hier wat plaatjes van een gewonden oefening in Roosendaal. Moet in 1992 geweest zijn. Als tractie drie maal 2400 waarvan 1 er voor de spanning zorg draagde

Was 1991 dacht ik, van uit Hde vertrok een tweede ambu trein richting Duitsland.
ICR rijtuigen werden gedeeltelijk leeggehaald en er werd zelfs een operatiekamer ingericht. Totale kosten voor de twee oefentreinen negen miljoen gulden
Van de inrichting binnen heb ik dia's, deze foto toont de ambu trein te Hde vlak voor uitrangeren naar vertrekspoor.



Eerste lok 2432 is voor tractie, tweede 2447 is voor energievoorziening en stond werkelijk de gehele dag (tijdens opbouw) op standje zeven te brullen.

Vermoedelijk zijn voor de komst van ICR ruituigen plan W wel eens gebruikt

Mvg, Johan.