Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 19:45:09
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
Vandaag om 19:31:15
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:47:48
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
  

Auteur Topic: Klassieke landbouwvoertuigen  (gelezen 10411 keer)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re:Klassieke landbouwvoertuigen
« Reactie #30 Gepost op: 27 April 2012, 22:38:22 »
Die een assige trekkertjes worden ook nog door bergboeren gebruikt. Kleine weitjes  die met dit soort gereedschap worden onderhouden. Er zijn ook allerlei asessoires voor,maaibalken, keerders en harken.

PS In de 60/70 jaren werd het ook veel door provincie en gemeente werkers gebruikt
« Laatst bewerkt op: 27 April 2012, 22:52:33 door Luit. Reden: Ps toegevoegd »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Klassieke landbouwvoertuigen
« Reactie #31 Gepost op: 17 June 2012, 10:09:36 »
en deze tractor van Brekina


Als je deze John Deere op hollands landschap wil inzetten wordt tamelijk lastig.
Want in het echte bedrijf in de jaren 50-60 kwamen ze zelden voor in deze contreien.

Alles wat nu van deze John Deere 3-wielers rondrijdt bij de tractorliefhebbers, is hoofdzakelijk vanaf de jaren 80-90 geimporteerd vanuit de USA.
En is dan ook een gouden handel geworden.
Want de bedragen die werden, en worden neergelegd voor deze geimporteerde jongens zijn niet misselijk.
(beter gezegd, het is een lichte investering voor de oldtimer invoerder, en met dikke vette winst verkocht, zeg maar ongeveer zo een 3 tot 4 netto jaarsalarissen van de gemiddelde nederlander)

Voor NL, of centraal Europa kun je beter de wat meer gangbare merken gebruiken.
-Deutz
-Rohr
-Claas
-Hurlimann (voor de iets rijkere boer)
-Fend
-Holder
-Bolinder-Muncktel (Volvo)
-David Braun
-Hela (Herman Lanz)
-Lanz Bulldog (Heinrich Lanz)
-MB-Unimog
-Hanomag
-Schluter
-Steir
-M.A.N.
-Porche
-Zettelmaier
-Kramer
-Renauld

(het kan zijn dat ik wat vergeten ben)

Dit was het zo hoofdzakelijk
John Deere, Allis Chalmers worden hoofdzakelijk voor de liefhebber geimporteerd.
Hoewel John Deere vanaf de 60er jaren hier ook kwam werken.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

RienV

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re:Klassieke landbouwvoertuigen
« Reactie #32 Gepost op: 17 June 2012, 15:15:12 »
Massey Ferguson en Ferguson kwamen ook veel voor en Fordson, Ursus en Eicher ook wel.

Groeten Rien

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Klassieke landbouwvoertuigen
« Reactie #33 Gepost op: 17 June 2012, 16:51:56 »
Hallo,

Afkomstig uit de Achterhoek, ken ik vanaf mijn jeugd niet anders dat de boeren met HI = Harvester International reden. Dit werd uit fusies later Case. De blauwe Ford en Oranje Renault werden door de boeren met een andere bedrijfsvoering gebruikt. De echte landbouwers, die met het ploegen en maaien bezig waren, gebruikten de zware tractie uit Amerika. Betaalbaar ten opzichte van de veelal Duitse machines. Echte Power, zoals die van Schlütter, is vertaald naar de tijd van nu, nog steeds fiks aan de prijs. Vergelijkbaar met de Belarus uit het Oostblok, gemaakt voor de grote landerijen. Maar net als de HI, waren het goede en betrouwbare 8 tot 12 cilinder lijn motoren, die het, met een beetje technisch inzicht van de boer, in zomer en winter, het altijd deden.
De zogenaamde driewielers van J. Deere, maar ook die van HI zijn voor de Europese markt daarom niet interessant, met een reden...de wendbaarheid. Wij kenden simpelweg niet de afstanden op een land van misschien 10 km. recht toe recht aan, wielen waren dus enkel om het spoor te houden. HI, maar ook J.Deere hebben voor de Europese markt al heel snel een aparte productielijn gestart. Eigenlijk zijn het de Godfathers van Landbouw mechanisatie. Dit heeft zich vooral vertaald naar de Duitse merken. Engelse merknamen zijn daardoor exclusief te noemen, maar vooral erg prijzig...
Tot zover, ik kan over dit onderwerp nog uren doorgaan, maar dit is een treinen forum.... en alles wat er omheen hangt natuurlijk. Erg leuk dus.

Groet,

Robert Jan. 

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Klassieke landbouwvoertuigen
« Reactie #34 Gepost op: 17 June 2012, 17:04:28 »
Ik herinner me de Fendt's vrij goed, ik meen dat ze bij een aantal boeren nogal een flinke streep voor hadden omdat ze een hogere topsnelheid hadden dan vergelijkbare trekkers, in de tijd vóór de grootscheepse ruilverkavelingen (lees; veel afstand afleggen tussen je verschillende lapjes grond) een voordeel.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Klassieke landbouwvoertuigen
« Reactie #35 Gepost op: 17 June 2012, 19:39:28 »
Kunnen we geen trekker-topic starten?
Als je vader in de kinderschoenen van de mechanisatie een behoorlijke rol heeft gespeeld, waarom zit ik dan op een treinen-forum?
Antwoord: een dooie GOLS lijn op 15meter voor de deur, met alles wat er was. Helaas verdwenen, helaas.

Grols verleden, ook te zien op Scherp in Beeld.

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Klassieke landbouwvoertuigen
« Reactie #36 Gepost op: 17 June 2012, 19:49:14 »
Nogmaals,

Het is ook daarom dat ik de link van Milocmarty naar zijn fantastische, werkelijke helden van de modelbouw, zo geweldig vind. En dat is dus veel Amerikaans, en dus veel trekkers en vooral de eigenbouw in Amerika om iets vooruit te krijgen.

Robert Jan