Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 04:33:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 01:10:43
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 01:09:14
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door Maarten.T
Vandaag om 00:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:07:29
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
17 October 2025, 23:27:07
Fotodijkje en fotodiorama door Wim Vink
17 October 2025, 23:25:55
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
17 October 2025, 23:24:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
17 October 2025, 22:57:35
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door HenkN
17 October 2025, 22:53:00
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Robert39
17 October 2025, 22:50:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 October 2025, 22:43:43
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
17 October 2025, 22:15:11
Werking Piko buffercondensator i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
17 October 2025, 22:01:51
verlichting op mijn draaischijf zeten door Priegelman
17 October 2025, 21:52:55
Raadplaatje door hervé
17 October 2025, 21:38:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 October 2025, 19:54:21
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
17 October 2025, 19:38:30
Gewoon wat busfoto's door Huup
17 October 2025, 19:36:18
ESU 50116 mobile Control Pro door Gerard
17 October 2025, 19:33:15
Märklin 2025 door Ben
17 October 2025, 19:12:53
Project seaside Germany door Ronald Halma
17 October 2025, 18:42:39
Au bord de la Cèze door Paul1969
17 October 2025, 18:41:33
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door g-j
17 October 2025, 18:01:56
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
17 October 2025, 17:54:21
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
17 October 2025, 17:31:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
17 October 2025, 17:14:06
Phildie blanke lak verwijderen door Gert Arkema
17 October 2025, 16:08:39
Aachenau West door wob
17 October 2025, 15:04:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
17 October 2025, 14:44:22
  

Auteur Topic: kabels detectie  (gelezen 1000 keer)

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
kabels detectie
« Gepost op: 08 May 2012, 09:26:24 »
In het voorgaande draadje ging het over de lengte van de aansluitingen van servodecoders en dat dit beperkt is dat weet ik,maar geld dit ook voor aansluitingen van terugmelders naar de terugmelddecoders?
Herman

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re:kabels detectie
« Reactie #1 Gepost op: 08 May 2012, 09:30:48 »
Herman,

Ja

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re:kabels detectie
« Reactie #2 Gepost op: 08 May 2012, 09:51:28 »
Herman,

En dan de uitleg.  ;)

De standaard bekabeling van S88 systeem is 5 aderig parallel bandkabel. Dit is bij grotere afstanden storings gevoelig. De grootste maat die Matrix levert (-de) is 180cm. De max afstand tussen de eerste en de laatste S88 terugmelder was iets van 10 meter.
Twee limiterende factoren:
1: voedings spanning S88 bus centrale is slechts 5v
2: band kabel werkt als antenne.

De S88-N verhelpt gedeeltelijk het probleem 2, door UTP ('standaard netwerkkabel') of STP (afgeschermde versie) te gebruiken. Hierdoor wordt de beinvloeding door andere antennes onder de tafel (voedingsdraden, ringleiding) zoveel mogelijk voorkomen. 

Er zijn modules die de voedingsspanning van de terugmeld modules naar 8-9V tillen, en op die mannier grotere afstanden en meer modules mogelijk maken.

Daarnaast kun je natuurlijk ook loconet en xpress-net gebruiken voor terug melding. Deze systemen gebruiken RS485/RS422 (twistedpair, zoals de netwerkkabels) als transport. Dit is een diferentiaal signaal. De data wordt twee keer naar de centrale gestuurd. Een keer als positief signaal, een keer als negatief signaal. In de centrale zit een comperator die beide ontvangen signalen vergelijkt en uitvoerd op een voor de microcontroler begrijpbaar signaal niveau (TTL)
Deze systemen kunnen apart gevoed worden en kunnen dus ook grotere afstanden overbruggen.

Jan-Peter


10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re:kabels detectie
« Reactie #3 Gepost op: 08 May 2012, 10:06:16 »
Jan-Peter,
korte aanvulling:
Ook de bekabeling van melder naar baanvak kan problemen opleveren. Ik heb in het verre verleden voor een tijdelijke opstelling gebruik gemaakt van flatcable, waarbij er een duidelijke overspraak bleek te bestaan bij bezetmeldingen.
Met name de oude ongedempte S88SD16n melders (geen paralelweerstand, dus te gevoelige ingangen) hadden hier last van. 2 oplossingen heb ik al geidentificeerd: Geen flatcable gebruiken en ook paralel aan de melderingen een weerstand van 5 a 10k Ohm per ingang does the trick. Echter is wel duidelijk dat de ligging van de bekabeling mede de oorzaak is van de overspraak. Dus mooie gebonden kabel pakketten en goten, alsmede geordende bekabeling is niet aan te raden. Beter is het om een sterbekabeling te maken. Lekker chaotisch.... Verder een goede samenvatting btw. (y)
Dit ter lering en vermaak van de bekabeling van je baan. 8).
Greetz, Hans

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:kabels detectie
« Reactie #4 Gepost op: 08 May 2012, 10:50:29 »
Dank voor de uitleg.Iets meer uitleg van mijnentwege:het is bij mij een loco net verbinding en niet met de s88 ,Maar de aansluitings draden van de ringleiding tot aan de decoder ,deze zijn de gewone draden en niet de zesaderige kabels welke de verbinding uitmaken van de decoders naar de centrale.
Herman