Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Duikeend
Vandaag om 23:16:49
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
Vandaag om 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
Vandaag om 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
  

Auteur Topic: kabels detectie  (gelezen 976 keer)

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
kabels detectie
« Gepost op: 08 May 2012, 09:26:24 »
In het voorgaande draadje ging het over de lengte van de aansluitingen van servodecoders en dat dit beperkt is dat weet ik,maar geld dit ook voor aansluitingen van terugmelders naar de terugmelddecoders?
Herman

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
  • Bnlx treinendokter.
Re:kabels detectie
« Reactie #1 Gepost op: 08 May 2012, 09:30:48 »
Herman,

Ja

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
  • Bnlx treinendokter.
Re:kabels detectie
« Reactie #2 Gepost op: 08 May 2012, 09:51:28 »
Herman,

En dan de uitleg.  ;)

De standaard bekabeling van S88 systeem is 5 aderig parallel bandkabel. Dit is bij grotere afstanden storings gevoelig. De grootste maat die Matrix levert (-de) is 180cm. De max afstand tussen de eerste en de laatste S88 terugmelder was iets van 10 meter.
Twee limiterende factoren:
1: voedings spanning S88 bus centrale is slechts 5v
2: band kabel werkt als antenne.

De S88-N verhelpt gedeeltelijk het probleem 2, door UTP ('standaard netwerkkabel') of STP (afgeschermde versie) te gebruiken. Hierdoor wordt de beinvloeding door andere antennes onder de tafel (voedingsdraden, ringleiding) zoveel mogelijk voorkomen. 

Er zijn modules die de voedingsspanning van de terugmeld modules naar 8-9V tillen, en op die mannier grotere afstanden en meer modules mogelijk maken.

Daarnaast kun je natuurlijk ook loconet en xpress-net gebruiken voor terug melding. Deze systemen gebruiken RS485/RS422 (twistedpair, zoals de netwerkkabels) als transport. Dit is een diferentiaal signaal. De data wordt twee keer naar de centrale gestuurd. Een keer als positief signaal, een keer als negatief signaal. In de centrale zit een comperator die beide ontvangen signalen vergelijkt en uitvoerd op een voor de microcontroler begrijpbaar signaal niveau (TTL)
Deze systemen kunnen apart gevoed worden en kunnen dus ook grotere afstanden overbruggen.

Jan-Peter


10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re:kabels detectie
« Reactie #3 Gepost op: 08 May 2012, 10:06:16 »
Jan-Peter,
korte aanvulling:
Ook de bekabeling van melder naar baanvak kan problemen opleveren. Ik heb in het verre verleden voor een tijdelijke opstelling gebruik gemaakt van flatcable, waarbij er een duidelijke overspraak bleek te bestaan bij bezetmeldingen.
Met name de oude ongedempte S88SD16n melders (geen paralelweerstand, dus te gevoelige ingangen) hadden hier last van. 2 oplossingen heb ik al geidentificeerd: Geen flatcable gebruiken en ook paralel aan de melderingen een weerstand van 5 a 10k Ohm per ingang does the trick. Echter is wel duidelijk dat de ligging van de bekabeling mede de oorzaak is van de overspraak. Dus mooie gebonden kabel pakketten en goten, alsmede geordende bekabeling is niet aan te raden. Beter is het om een sterbekabeling te maken. Lekker chaotisch.... Verder een goede samenvatting btw. (y)
Dit ter lering en vermaak van de bekabeling van je baan. 8).
Greetz, Hans

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:kabels detectie
« Reactie #4 Gepost op: 08 May 2012, 10:50:29 »
Dank voor de uitleg.Iets meer uitleg van mijnentwege:het is bij mij een loco net verbinding en niet met de s88 ,Maar de aansluitings draden van de ringleiding tot aan de decoder ,deze zijn de gewone draden en niet de zesaderige kabels welke de verbinding uitmaken van de decoders naar de centrale.
Herman