Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 22:55:57
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door 1200blauw
Vandaag om 22:50:45
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
Vandaag om 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
Vandaag om 22:28:23
Interieur ideeën voor gebouwen door Ronald69
Vandaag om 22:08:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
  

Auteur Topic: De Ks voor de Mobile werkplaats  (gelezen 11767 keer)

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:De Ks voor de Mobile werkplaats
« Reactie #30 Gepost op: 01 April 2012, 08:39:47 »
Met de onderdelen van Arjan ben ik inmiddels aardig onderweg om het Ks wagentje te bouwen. T.z.t een foto.
Heb wat contacten met deskundigen gehad en de samenstelling is standaard een standaard K-rongenwagen waarvan de rongenbevestigingen (de kibriwagen is daarvoor heel geschikt) zijn verwijderd de werkplaats en het Ks wagentje wat ooit door de Ns is gebouwd op basis van een onderstel van een standaard Gs geslotengoederenwagen.

De wagens die Kleinspoor heeft gebruikt zijn geen Rocowagens. de in de zijschotten meegegoten boorden voor opschriften komen daar niet voor. Waarschijnlijk is het Rivarossie.

Spoorfan

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6334
  • ***
Re:De Ks voor de Mobile werkplaats
« Reactie #31 Gepost op: 01 April 2012, 10:04:29 »
 ??? waarom tzt een foto als het klaar is? Laat ons ook een kijkje nemen tijdens de bouw van de wagen, eventueel met een bouwverslagje  ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:De Ks voor de Mobile werkplaats
« Reactie #32 Gepost op: 01 April 2012, 10:26:49 »
@spoorfan, @ruudns:

Inderdaad, dat wilde ik net vragen. Een bouwverslagje incl foto's zou leuk zijn en hiermee help je de medebouwers!

Thanks.

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:De Ks voor de Mobile werkplaats
« Reactie #33 Gepost op: 06 April 2012, 19:39:48 »
Hoi,

Ben je er al verder mee gekomen?  :)

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:De Ks voor de Mobile werkplaats
« Reactie #34 Gepost op: 18 April 2012, 14:11:20 »
Bijna klaar, maar door verblijf in het buitenland en wat andere prioriteiten lag het even stil. Ik heb een paar foto's van de stappen en de complete trein. Die was voor wat betreft het standaard deel van de Kleinspoorset wel al vrijwel helemaal klaar toen ik begon te zeuren over de zijschotten die ik nodig had. Daar heb ik dus alleen maar een foto van in de einversie. Overigens heb ik dat model met behulp van wat eigen foto's (nog uit het analoge tijdperk voor diegene die ze ook graag had willen zien) nog wat gesuperd. Ik ben nog bezig met de luidsprekers voor de containers.

In houten krijg ik wat. Artitec heeft waarschijnlijk wat ik zoek setje 10 149. Artitec zelf heeft er nog maar twee. Dus als iemand ze nog weet te liggen dan ben ik vrijwilliger.

Nog even geduld en dan komt het verslagje van de bouw van het wagentje en de foto van alles klaar.

Spoorfan

kraansik

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
  • ik blijf eeuwig van treinen houden
Re:De Ks voor de Mobile werkplaats
« Reactie #35 Gepost op: 18 April 2012, 20:08:22 »
hallo,
net stond er zo'n ks in apeldoorn samen met een ballastprofileermachine:



groet robin,

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:De Ks voor de Mobile werkplaats
« Reactie #36 Gepost op: 21 April 2012, 11:42:09 »
Hierbij een poging tot een beschrijving van de bouw van het Ks-je.

Stap 1
Men neme een Gs. Ik heb een oud onderstel van een Roco Gs gebruikt welke ooit als postwagen achter een motorpost hing en is vervangen door een andere. De afmetingen van de Roco Gs zijn gelijk goed.
Sloop alles er af zodat je alleen het onderstel overhoud.

De assen zitten in een soort van draaistel. Dat werkt niet voor de Ks dus heb ik dat draaistelletje vastgelijmd.
De ruimte tussen de draaistelletjes en tussen de draaistelletjes en de bufferbalk moet worden opgevuld met een 1,5 mm dik plaatmateriaal. Even de buffers er af en dan alles even vlak maken door het over een schuurpapier te halen. Het zijn vooral de draaistelletjes die er nog boven uitsteken.
Daarna aan de zijkanten 2 strips aanbrengen van 1,5 mm dik en 4mm hoog. De bak wordt dan de goede breedte en de hoogte komt ook overeen met de werkelijkheid. Op de hoeken zitten ook rangeer treden, dat zijn Philotrain onderdelen. Voor de plaats zie foto's van het grootbedrijf.. Vervolgens links en rechts van de buffers driehoekjes aanbrengen voor het steunen van de neergelaten kopschotten. (zie hiervoor foto's van het grootbedrijf in dit forum).
Daarna even alles zwart schilderen. Op de foto zie je het onderstel klaar. De witte strip is al het begin van het neergeklapte kopschot.
Onder de bak horen ook een spanwerk aan beide zijden van het onderstel. Zie de foto's van het grootbedrijf. Die had ik nog in mijn rommelbak.





Stap 2
Nu de kop en zijschotten. Met behulp van de onderdelen van Arjan heb ik door passen en meten de strips met de scharnieren doorgezaagd en verdeeld over de lengte van de bak opnieuw aan elkaar gepast. Ik heb er geen stukjes tussen gezet, maar de verschillende lengtes zo gezaagd dat ik maar een lijmnaad per deel had. Ik heb een heel klein beetje 10 seconden gel gebuikt zodat de spleet wel vulde, maar er vrijwel geen schuurwerk nodig was. De scharnierpunten moeten gelijk over de lengte worden verdeeld. Let op dat de einden ook als einde worden gebruikt i.v.m. de sluithaken aan de einden.
Op de foto zie je een hele strip die ik voor de foto kon lenen en een paar in stukken gezaagde delen. Het zagen deed ik met een vesrstekbakje , zodat de einden mooi recht waren en goed op elkaar aansloten.

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010648.jpg][/url]

Voor de kopschotten heb ik geen gebruik gemakt van deze strips (zijschotten van een Fleischmann Rs), maar van een strip styreen van 7 mmx1,5 mm die ik passend heb gemaakt., die ik in profiel heb geschiird. Ook hierop de driehoekjes voor het steunen van de geopende schotten. Zie de foto's van het grootbedrijf.

Stap 3
Na het wegwerken van de lijmnaden, het verven en het plaatsen van de schotten. door de blauwe verf zie je niets meer van de lijmnaden. Dan: Simpel gewoon er op lijmen . De schotten moeten zover als mogelijk naar binnen staan.Het kopschot moet op de hoeken een klein beetje worden aangepast om de haak mooi over het schot heen te laten vallen. Tussen de scharnierpunten zitten een soort rongen. Dat is een stripje styreen dat loopt van de onderkant van de bak tot aan de bovenkant van het gootje wat daarvoor in de schotten zit.
Van traanplaat uit de set van Kleinspoor heb ik een bodem erin gelegd en:
Klaar is kees. Opschriften er op.Container erop en olietank.  Zie foto

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010611.jpg][/url]

De container heb ik nog voorzien van de hijsogen, gemaakt uit het rest materiaal van de hekken en van hekjes die ik op mijn eigen foto's van de wagen heb staan.
Alles aan elkaar voor een hele trein.
Inmiddels zijn er ook bouwlampen opgezet, die wel is waar wat groot zijn, maar wel werken.
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010663.jpg][/url]

Voor de andere onderdelen van de trein verwijs ik naar de bouwbeschrijving van kleinspoor, waarbij ik ook een roco Kls heb gebruikt.

Spoorfan

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
Re:De Ks voor de Mobile werkplaats
« Reactie #37 Gepost op: 21 April 2012, 12:44:09 »
@Spoorfan: complimenten hoor voor het ombouwproject en de strakke afwerking.
Fijn dat de zijschotten goed terecht zijn gekomen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8496
  • Spoor N
Re:De Ks voor de Mobile werkplaats
« Reactie #38 Gepost op: 27 April 2012, 20:19:40 »
Mocht er nog iemand behoefte hebben aan foto's van de Ks, hier foto's van twee van deze wagens in een werktreinen en los:



de andere is verbouwd met lampen en een geel front:





N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:De Ks voor de Mobile werkplaats
« Reactie #39 Gepost op: 02 May 2012, 13:25:59 »
Volgens mij hoort deze Ks bij een railbauwmachine. Dat is ook de reden waarom er koplampen in zitten.

Spoorfan