Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zoeken waar een draad zit op de baan door Frank 123
Vandaag om 19:07:21
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Frank 123
Vandaag om 19:02:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
Vandaag om 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 18:56:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 18:56:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Wim1969
Vandaag om 18:16:55
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:05:12
Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 18:05:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:51:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Modelspoorbaan van Einte door Paul1969
Vandaag om 17:36:22
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 17:08:44
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
Vandaag om 16:12:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:04
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
  

Auteur Topic: Boek NS 1100  (gelezen 13761 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7606
Re: Boek NS 1100
« Reactie #60 Gepost op: 18 December 2006, 12:46:48 »
Of er echt twee auteurs fulltime op zo'n boek moeten zitten is de vraag, maar het lijkt me wel belangrijk dat de concepttekst van de hoofdauteur qua stijl en vormen nog eens goed wordt gescand door iemand met een echt journalistieke achtergrond. Het eindproduct wordt er alleen maar beter op.

Overigens heb ik geen flauw idee waar het initiatief van een boek als over de 1100 ligt. Zet de uitgeverij een opdracht weg bij iemand met verstand van zaken of werkt iemand zijn privé-archief om tot een boek? Ik denk een beetje van beide, het boek is dan de resultante van beschikbare kennis en middelen. Alles bij elkaar genomen vind ik het een mooi boek. Leerzaam en met veel onbekend fotomateriaal.

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

arjen

  • Gast
Re: Boek NS 1100
« Reactie #61 Gepost op: 19 December 2006, 18:49:33 »
Zo'n uitgeverij zet geen opdrachten weg. De markt is veel te klein om een professionele schrijver te kunnen betalen. Bovendien denk ik dat er niet eens professionele freelancers zijn te vinden die voldoende verstand van spoorwegen hebben om de meedogenloze kritiek van het kringetje van goed-geïnformeerde hobbyisten te kunnen trotseren.
Het komt er op neer dat Uquilair volkomen afhankelijk is van vrijwilligers die bereid zijn om in het onderwerp te duiken en teksten te produceren. Gezien de tijd die het heeft geduurd voordat er een boek over de 1100'en uitkwam, denk ik dat ze behoorlijk lang hebben moeten zoeken om iemand te vinden die er überhaupt zin in had.
Voor de journalistiek gevormde eindredacteur zal wel hetzelfde verhaal gelden: ten eerste is hij/zij te duur en ten tweede vind je niemand die ook nog voldoende verstand van treinen heeft om te weten wat hij/zij wel of niet moet schrappen (zulke mensen kiezen namelijk zelden of nooit voor het beroep van eindredacteur).
Bovendien moet je maar afwachten of de auteur meewerkt. Een redacteur van Op de Rails heeft me ooit verteld dat hij te maken had met auteurs (hij noemde geen namen) die al boos werden als er een komma aan hun tekst werd veranderd. Op mijn vraag waarom hij nog zaken met zulke fossielen deed, was het antwoord dat ze unieke kennis bezaten die niet voor het nageslacht verloren mocht gaan  :'(

Ikzelf werk nu zestien jaar voor populair-technische vakbladen (niet over treinen, overigens) en mijn ervaring is dat je nóóit artikelen moet laten schrijven door technisch specialisten. Die mensen interviewen en daarna zelf het verhaal schrijven, levert een heel wat leesbaarder artikel op dat bovendien sneller klaar is. Helaas hebben we het dan wel over twee pagina's en niet over een heel boek.
Het enige dat ons op termijn uit deze impasse kan helpen, is een fundamentele bijstelling van het voortgezet technisch onderwijs, zodat techneuten voortaan ook iets leren over het populariseren van hun kennis  ;D

Arjen
(www.c2w.nl, en dat is inderdaad heel erg off-topic)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: Boek NS 1100
« Reactie #62 Gepost op: 15 May 2007, 13:45:16 »
 

ik heb het boek ook maar eens besteld,  :D
heb hem als het goed is van de week binnen ;D

1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Boek NS 1100
« Reactie #63 Gepost op: 15 May 2007, 21:25:14 »
Gelukkig, heel het forum weer blij...

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Boek NS 1100
« Reactie #64 Gepost op: 15 May 2007, 21:43:07 »
Het boek is een zeer goede aanvulling geweest op mijn bouw van een 1100 schaal 1 op 7, er stonden zeer veel goede tekeningen in van de gehele constuctie.

Een zeer duidelijk en overzichtelijk verzamelwerk van een prachtige loc.

NS2465

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Boek NS 1100
« Reactie #65 Gepost op: 23 January 2012, 16:42:58 »
Even een oud draadje uit het stof halen.

Er staat veel informatie in dit mooie boek, helaas niet helemaal compleet.
Al genoemd het ontbreken van de foto´s van de blauwe 1100 met geheel blauwe neus.

En verder mis ik tekeningen met de maatvoering.
De enkele maten die hier en daar bij staan schieten ook niet echt op.

Mijn vraag is dan ook wie kan mij helpen aan een tekening van 1100 met botsneus en dan met de juiste maten erbij.

Rob