Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Göhrener Viaduct door saskia
Vandaag om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
  

Auteur Topic: Digitaliseren Br 23 Roco  (gelezen 1714 keer)

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Digitaliseren Br 23 Roco
« Gepost op: 15 January 2012, 15:19:09 »
Ben bezig een oudere Roco 23 te digitaliseren volgens de regels der kunstbeschrven op de website van de heer Pfeiffer in Duitsland. De motor heeft veel gelopen maar doet het analoog nog goed. Ik heb de hele tender uit elkaar gehaald, wielen/contacten schoongemaakt, gescheckt op mogelijke plekken waar kortsluiting zou kunnen ontstaan. Analoog loopt de motor vervolgens wel, doe ik er een decoder aan (alleen de motor doorverbonden) krijg ik er geen contact mee in de programmeertmodus van mijn LZV100 van Lenz wat m.i. duidt op kortsluiting.
Kan het zijn dat dit dan toch nog aan de (slijtage van de) motor ligt?
Ik heb al en paar 23-iger achter de rug wat digitaliseren betreft, deze brengt me nu even in verwarring.
Dank alvast voor jullie gewaardeerde reacties.

Groet
jan.

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re:Digitaliseren Br 23 Roco
« Reactie #1 Gepost op: 15 January 2012, 21:02:04 »
Opgelost
Draadje kan sluiten.
Jan

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Digitaliseren Br 23 Roco
« Reactie #2 Gepost op: 15 January 2012, 21:10:15 »
Graag gedaan...  ;D ;D ;D

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re:Digitaliseren Br 23 Roco
« Reactie #3 Gepost op: 15 January 2012, 21:57:38 »
Ik heb ook nog zo'n ding te digitaliseren. Wat was het probleem?

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re:Digitaliseren Br 23 Roco
« Reactie #4 Gepost op: 18 January 2012, 22:48:51 »
De uitdaging was bij deze dat hij constant kortsluiting vertoonde in de tender bij de ombouw.  Ik heb alle draden meerder malen nagelopen, toch bleef hij kortsluiting geven. Achteraf bleek dat de voorste wielen via het metalen frame sluiting maakten. Er zit een veersysteem in de tenderdraaistellen. Daar kwam het kennelijk vandaan. Omdat het al n ouwetje was (Jaren 80) was er lak van het frame af te hoogte van de wielen. Beetje lak op de  plek gedaan.
Ik had nog ongebruikte wielen liggen. die heb ik erin gedaan en oh wonder, het probleem was ineens weg. Het kan somd aan iets heel onbenulligs liggen. Kennelijk zo opgelost.
Ook heb ik de gehele tender uit elkaar gehaald en grondig schoongemaakt incl. de draaistellen en de daarin liggende tandwielen.
Ik heb al vier van deze loks gedigitaliseerd, dacht het te weten en dan zoiets. Inmiddels heb ik de tender weer in elkaar.
Ik heb deze keer ook 4 ledjes gebruikt voor de verlichting van het frame. Een lampje in de cabine, de speaker weggewerkt in het ketelgewicht. Binnenkort even de draden tussen tender en lok verbinden en dan hoop ik en bijzonder 23-iger te hebben.
Ze doen het heel goed op dcc, ook deze oude lok, na enige 'weerstand'
Groet
Jan