Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Rob Ellerman
Vandaag om 23:01:55
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
Vandaag om 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
Vandaag om 21:50:59
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door 741230
Vandaag om 21:24:01
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
Vandaag om 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
  

Auteur Topic: Nederlandse Modulebaan H0  (gelezen 2925 keer)

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Nederlandse Modulebaan H0
« Gepost op: 23 January 2012, 13:47:10 »
Na een aantal jaren een baan te hebben gehad met de vorm van een ovaal met een paar zijsporen werd het in mijn ogen tijd voor wat anders. Het moet een stuk realistischer worden en ook helemaal naar Nederlands voorbeeld. Na verloop van jaren word je ouder en veranderen je (modelspoor-) inzichten. Het is dus tijd voor wat anders!

De baan die er nu komt zal bestaan uit een modulaire opbouw uit drie bakken. Er wordt begonnen met de bouw twee bakken. De derde bak zal in de toekomst volgen en zal een fiddle-yard gaan herbergen. De afmetingen van de bakken zullen 120 x 60 centimeter zijn. Plaatmateriaal is MDF plaat van 18mm, ondersteund door vuren balken. Hierop zal de opbouw worden gemaakt.

Wat ik uit wil beelden is een soort raccordement met aansluiting naar een losweg en naar een loods. Het accent ligt dus op goederenvervoer en rangeren. Dit heb ik proberen tot uiting te brengen in het baanplan, wat hieronder is weergegeven. Aan de rechterkant zal in de toekomst de fiddle-yard verschijnen. Deze wordt echter zo gemaakt dat hij ook functioneel kan zijn aan de andere kant van de baan.


Het railmateriaal waar mee wordt gewerkt is Tillig Elite H0.

De komende tijd zal ik hier berichten als er ontwikkelingen zijn omtrent mijn baan. Mochten er vragen zijn of heeft er iemand nuttig advies of aanmerkingen dan zijn deze zeker welkom!

Henk H

  • Gast
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2012, 13:56:47 »
Hallo Martin,

Waarom kies je voor 18 mm MDF, die zijn vrij zwaar en ontzettend vochtgevoelig.
Wij hebben ook 3 modulebakken op zolder staan, deze zijn van 9 mm multiplex.
Dit werkt (in onze ogen) veel beter.

gr. Henk

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2012, 16:31:02 »
De keus voor 18mm dik MDF is gemaakt om diverse redenen. Ik heb deze platen in mijn bezit van de vorige tafel, dus geen aanschafkosten. Het is stevig materiaal wat nauwelijks doorbuigt, met een raamwerk er onder helemaal niet meer. Ik dacht dat de vocht gevoeligheid niet meer is als multiplex. Ik zou het eventueel nog kunnen lakken of iets dergelijks voor dat ik er mee aan het werk ga. Ik zie dat meerdere forumleden en anderen ook MDF gebruiken en ook de bijvoorbeeld 'verdunde houtlijm' methode gebruiken bij ballasten. Voor echte gevolgen wat betreft vocht gevoeligheid ben ik niet echt bang.
Alleen is het inderdaad zwaarder, dat klopt.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2012, 17:11:42 »
Als je de te bevochtigen gedeeltes even in de grondverf zet is MDF prima te gebruiken.

Groet Jaap

Edit: Bovendien komt op het MDF meestal ook nog een laagje isolerend materiaal.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #4 Gepost op: 26 January 2012, 19:57:37 »
Even een kleine update:
Vandaag heb ik bij de Gamma blauwe ondervloer platen gekocht. Na laatst wat te hebben gezocht naar een mooie methode van verwerking vond ik de site van Huib Maaskant. Zojuist op een proefstukje MDF twee stroken blauwe plaat gelijmd. Binnenkort eens opzoek naar juiste ballast (tijdperk IV-V).
Hieronder een tweetal foto's van het proefstukje. Om het goed te kijken is er een stukje Tillig Elite H0 rail opgelegd. Morgen kan ik een tweetal wissels ophalen inclusief motoren, eens kijken of we die aan de praat krijgen!


« Laatst bewerkt op: 26 January 2012, 19:59:29 door Martinw »

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #5 Gepost op: 11 February 2012, 12:28:02 »
Ik gebruik al jaren MDF 8 en 12 mm en met veel succes, ook multiplex van 9 mm is niet vochtbestendig als dit geen watervast mutiplex is.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #6 Gepost op: 11 February 2012, 18:45:16 »
Ik heb in Neder-Kempen 1.0 ook MDF van 12mm gebruikt als bodemplaat, zelf na overmatig bevochtigen gebeurt er nog vrij weinig met het MDF.

Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #7 Gepost op: 29 October 2012, 15:43:59 »
Een lange tijd geleden dat ik een bericht heb geplaatst, het is tijd voor weer een update. Een opsomming:
  • Er is een schakelkast gebouwd voor de aandrijving van de wisselmotoren.
  • Het linker gedeelte van het baanplan is af en werkt goed. Het railmateriaal van Tillig is gemonteerd alsmede de wissels en wisselaandrijvingen.
  • Het rechter gedeelte van het baanplan is nu onder handen. Ik ben bezig met de wisselmotoren af te stellen en deze te monteren. Gezien de moeilijkheidsgraad ben ik begonnen met de Engelsman. Hiervoor zijn twee wisselmotoren benodigd. Daarna ga ik het gewone wissel monteren.
  • Als de Engelsman werkt zal de rest van het rechter gedeelte worden afgebouwd. Voorlopig beperk ik me tot de bovenste twee sporen. Als dit werkt (ook de twee modules aan elkaar) ga ik de onderste sporen ook aanleggen.
  • Op Eurospoor heb ik ballast van Anita Decor aangeschaft alsmede een potje diabas voor de schouwpaden. Binnenkort een teststukje maken.

Ik zal binnenkort een paar foto's maken, dat verduidelijkt een hoop.