Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 10:08:28
Leubachtalbahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:08:16
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
sncf231e
Vandaag
om 10:07:40
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 10:02:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:45:00
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:39:28
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal.
door
R1954
Vandaag
om 09:32:52
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:53:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
RodeDuivel
Vandaag
om 08:42:20
Een insulfrog polariseren.
door
Albert de Heer
Vandaag
om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
door
Wim1969
Vandaag
om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
janw
Vandaag
om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen
door
Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0
door
gdh
29 September 2025, 23:04:35
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
Pauldg
29 September 2025, 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
sncf231e
29 September 2025, 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025
door
Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27)
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
29 September 2025, 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september
door
Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi.
door
Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module
door
Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's
door
R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic
door
RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains
door
Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Fleischmann of Märklin?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Fleischmann of Märklin? (gelezen 22351 keer)
Mark D.
Offline
Berichten: 1206
Re:Fleischmann of Märklin?
«
Reactie #15 Gepost op:
26 March 2012, 11:39:06 »
Een meid van 12 die treinen waardeert en lekker kan trommelen.
Als ik dan een treinprofiel schets moet maken staat daar N-spoor, dan twee rail DCC fine scale, een tijdje niks, nog een tijdje niks en dan misschien märklin pfff.
maar beter is het om even op die ICE te wachten en kijken of dat formaat een beetje bevalt kwa handeling.
Groet Mark
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
iarnrod
Offline
Berichten: 1620
Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Fleischmann of Märklin?
«
Reactie #16 Gepost op:
26 March 2012, 13:22:33 »
Ok! Railprofielen dan:
Marklin:
Ikzelf ben gestart met een klassiek ovaaltje
M-rails
=> = robuuste metalen rails met opgedrukte ballastmotieven, en met een relatief eenvoudige geometrie
(= gemakkellijke lay-outs te ontwerpen zonder al te veel compensatie railgedeelten).
Dit type van rails is nu, na een lange overgangsperiode & ivm met de moderne veiligheidsnormen, vervangen door
het
C-rail
systeem. (hier heb je wel al een aantal compensatie rails nodig bij het aanleggen van wisselstraten)
Daar waar je, de bochten van M-rails toch héél lichtjes bij kon plooien, kan je nu met de huidige C-rails geen aanpassingen meer doen (was eigenlijk wel een on-Orthodoxe manier van werken)
De M-rails & C-rails hebben géén flexibele rails in het assortiment
-
Ik ben later overgestapt op K-rails. Deze kunsstof rails zijn natuurgetrouwer, hééft wel een lange flexibele rail in het assortiment. Maar heeft de moeilijkste rail-geometrie van de 3 systemen.
1 enorm gróót voordeel van Marklin is, dat alle type rails van de laatste 50 jaar met elkaar te combineren zijn. Mits gebruik van een rechte overgangsrail (18cm). Één ander voordeel is dat ook de meeste loc's van zowat 30-40-50 jaar terug meestal digitaal kunnen omgezet worden. Zelf heb ik nog, bij een zolderopruiming van vrienden van m'n ouders, een meer dan 30 jaar oude loc SBB Re6/6 vanonder het stof gevonden (model met een 'jump' ompoolrelais). Ik heb gewoon het meeste stof vrijgemaakt op de M-rails geplaatst & weg was ie. Dit is ook nog zo met de eerste Digitale modellen, waarvan het adres nog te weizigen is met behulp van schakelaartjes. De huidige modellen, die te programeren zijn, verteren het landurig niet gebruiken moeilijker.
Fleischmann:
- Profi-Rail: Stevig & relatief eenvoudige rail-geometrie & zéér duurzaam bij het veel in/uit 'klikken' van rails. De kunstoffen ballast rails zijn van een iets lichtere kunsstof & de ballast gaat minder snel stuk dan deze van de Marklin C-Rail.
In tegenstelling tot de Marklin C-Rail, bestaat er in Profi WEL een flexibele rail
- Modelrail: Deze goud/koperen kleurige rails, zijn als ik me niet vergis, nu niet meer in de handel en compatible met Profi, mits gebruik van klassieke raillassen en niet die van Profi op de overgang.
Beide systemen hebben compensatierails (lengte van de rail = verstelbaar)
Bij het gebruik van beide Fleischmann rail-types, is het perfect mogelijk om daar de K-rails van Marklin te "recycleren" (bv in gebruik van tunnels. zolang er maar géén spoortoestellen bij zijn (= wissels; ontkoppelingsrails; aansluitrails;... => regelrechte korsluiting tot gevolg). De éne railstaaf = de ene pool- de ander de andere Pool & de middelpuntcontacten dienen dan tot niets. De overgangen verlopen dankzij de gelijkaardige railprofielen vlekkeloos.
Roco: heeft de voorbije 20 jaar de meeste wijzigingen gehad met z'n railsystemen
Trix: = reeds een aantal jaren de overgang gemaakt met een gelijkaardige Railsysteem als de Marklin C-Rail, maar dan zonder middenpuntcontacten
Piko: = wellicht de meest goedkoopste, bevat een relatief eenvoudige en doordachte railgeometrie en is goed voor wie op een goedkopere manier zelf z'n balast op de modelbaan wilt maken. Niet geschikt voor het veelvuldig in- en uitklikken van de rails.
Zoals in een vroegere post: iedereen moet voor zichzelf stellen:
Welk budget verwacht ik te hebben?
Is het voor een vaste baan of veel in-en uitklikken?
Ben ik een handige Harry/Hariette om zelf m'n ballast te maken?
m'n persoonlijke voorkeur?:
Ikzelf wens m'n modules straks uit te rusten met modelgetrouwe rails (ben er nog niet uit of ik voor Piko/Peco ga).
Als er Kids op bezoek komen, dan kunnen die goed overweg met m'n huidige Fleischmann Profi-Rails & hobby/Piko locjes.
En het Roco Rail-ovaatje uit de startset? Dat ligt ergens stof te verzamelen (= oud systeem met ballast)
Gelogd
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal
H.
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Re:Fleischmann of Märklin?
«
Reactie #17 Gepost op:
31 March 2012, 11:19:47 »
Ik denk dat heel wat van mijn vragen beantwoord zijn.
Dank jullie wel !
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Fleischmann of Märklin?