Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
Vandaag om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
Vandaag om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 21:17:34
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:51:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 20:41:21
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 20:32:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41

Auteur Topic: Alweer een beginner: Raider  (gelezen 9000 keer)

Raider

• Offline Offline
Re:Alweer een beginner
« Reactie #30 Gepost op: 20 December 2011, 13:18:02 »
De manual zat er bij en die is ook zeer duidelijk. Het eigenlijke bevestigen zal ik echter anders moeten doen want aan de draad tussen de booster en de rails hangt nu een printplaatje (waarschijnlijk is dit bedoeld om te gebruiken met ROCO spoorsystemen). Ik heb echter Peco besteld dus ik zal daar waarschijnlijk dat printplaatje niet kunnen gebruiken op die rails.

Ik zit echter met het volgende:

Dit is de layout die ik in eerste fase wil gebruiken om alles een beetje in de vingers te krijgen. Ik heb links een uitwijkspoortje gemaakt. Ik zou dit graag dienst laten doen als programmeerspoor. Aangezien er maximaal 1 loc op de baan mag staan voor het programmeren (volgens de handleiding van de MM) zou ik dit graag op volgende manier willen oplossen:
Het achterste gedeelte van het programmeerspoor blijft altijd spanningsloos (als de loc dan achteruitschiet wegens een programmeer fout dan komt die spanningsloos te staan en dondert die niet van de tafel af)
Het voorste gedeelte wil ik isoleren van de wissel en ten alle tijde voeding geven van de booster. ALs ik dan een loc wil programmeren kan ik hem van de hoofdbaan het uitwijkspoor oprijden. Aangezien ik enkel deze loc wil programmeren moet ik dan de rest van de baan niet meer verbinden met de MM, ik denk eraan om dit met een schakelaar op te lossen. Ik zou daarom het volgende willen doen:

Normaal bedrijf: Beide delen hebben voeding.
Programmeerfase:
  • Loc rijd op het Prog.Spoor => alles heeft spanning
  • Ik zet de schakelaar om voor de programmeer fase => Enkel het programmeerspoor heeft voeding. Als de loc vooruit of achteruit schiet bij eventuele fouten komt ie stil te staan op spanningsloze gedeeltes
  • Eens de programmeer fase voltooid is, zet ik de schakelaar terug naar normaal bedrijf. Alles krijgt opnieuw voeding en de loc kan zo de baan weer oprijden.

Klopt dit of zie ik dit veel te ingewikkeld?
« Laatst bewerkt op: 20 December 2011, 13:19:38 door Raider »

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 20 December 2011, 13:41:38 »
Als je op dat korte stukje spoor wilt programmeren en ook het laatste deel spanningsloos wilt maken, blijft er maar een kort stukje over om te programmeren. Het spanningsloze stuk zal toch tenminste even lang moeten zijn als je langste lok (en liever nog wat langer i.v.m. de uitloop).
Bovendien maakt een lok die wordt geprogrammeerd vaak een klein sprongetje. Komt hij daarbij dan ook nog met een wiel op het hoofdspoor dan bestaat de mogelijkheid dat ook het hoofdspoor op de programmeerspanning komt .

Waarom niet gewoon een stukje rail op een plankje welke je tijdelijk aansluit op de MM, is de kans op vergissingen (schakelaar vergeten om te zetten) veel kleiner.

Gerrit

henk

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 20 December 2011, 13:55:08 »
De Multimaus kent de zogenaamde POM mode. Dan kun je de loc gewoon op de hoofdbaan laten staan en alleen de loc met het juiste adres zal reageren op de programmeerinstructies. Logischerwijze kun je alleen het adres niet op die manier veranderen, daarvoor zul je even een apart stukje spoor moeten gebruiken. De methode die jij hebt bedacht kan wel, maar is nodeloos ingewikkeld en de kans is vrij groot dat de schakelaar een keer verkeerd staat en je alsnog alle locs op de baan hebt geprogrammeerd behalve de loc op het spoortje.  ;D

Zelf gebruik ik de POM mode alleen voor het fijnregelen van de rijeigenschappen, omdat je dan de loc telkens even wil proberen. Voor het overige op een rollenbankje of een los stukje rail.

Voor het aansluiten van de rails en bijvoorbeeld een ringleiding misschien toch even in de encyclopedie kijken. Ook bij zo'n rondje is het handig een ringleiding onder de baan te leggen en dan op een paar plekken de boel aan te sluiten, gewoon door een draadje aan de rails te solderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Raider

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 30 December 2011, 14:33:08 »
Vandaag de bestelling binnen gekregen! Het ziet er allemaal fantastisch uit (enkel enorm klein  ;D). Vandaag echter niet veel tijd om mij er mee bezig te houden, maar ik heb toch al de handleiding gelezen. Hier heb ik al direct een vraag over:
De loc die ik heb gekocht s DCC ready. De locdecoder plan ik zo snel mogelijk te gaan halen maar dat kan toch nog even duren. Volgens de manual moet de loc worden ingereden met een gemiddelde snelheid en normale belasting maar moet dit met een normale trafo gebeuren. De vraag is dus: kan ik de Multimouse momenteel gebruiken als een gewone trafo? En als dit niet het geval is, welk risico loop ik dan om het inrijden met een locdecoder te laten gebeuren?

GW

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 30 December 2011, 15:03:17 »
De vraag is dus: kan ik de Multimouse momenteel gebruiken als een gewone trafo?

Nee

En als dit niet het geval is, welk risico loop ik dan om het inrijden met een locdecoder te laten gebeuren?

Geen

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 30 December 2011, 23:29:01 »
Decoder erin, en lekker laten lopen dat treintje.

Zeg heb je al wat foto's, ben benieuwd...

reMARKable

• Offline Offline
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
« Reactie #36 Gepost op: 31 December 2011, 12:27:24 »
4 bovenstaande berichten gewist. Ik heb hartelijk gelachen maar op deze manier is de lol er voor beginners snel af.
@ Raider, lekker laten rijden met decoder inderdaad, je bent op de goede weg spoor! (y)
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/