Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door hervé
Vandaag om 15:47:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:16:56
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 13:31:40
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00

Auteur Topic: Alweer een beginner: Raider  (gelezen 9005 keer)

loclion

• Offline Offline
Re:Alweer een beginner
« Reactie #15 Gepost op: 10 December 2011, 10:21:06 »
Met 3 wissels en 1 engelse wissel kun je al een wereld rangeren, zoveel ruimte tussen de wissels laten dat je hier een of twee wagons kunt stallen.

gr Leo.
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

GW

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 10 December 2011, 10:51:54 »
Hey Raider,

Zoek even op "timesaver". En je vindt de wereld aan mooier kleine rangeerbaantjes (puzzels).

Gerard

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #17 Gepost op: 10 December 2011, 11:01:27 »
Ik denk dat als je in Raider (?) zijn positie zit met weinig ruimte je eerst moet kijken wat je wilt. Wil je rondrijden in de "klassieke " setting? Zul je naar spoor N moeten aangezien in H0 de kleinste begaanbare radius rond de 36 cm ligt, dat is +/- 75 cm in het rond. Aangezien je 85cm hebt is meer niet mogelijk. Dat zorgt er in H0 voor dat je beperkt bent tot lokaalspoor o.i.d. Wil je meer moet je echt naar een kleinere schaal.

Citaat
Tijdperk:
Mijn voorkeur gaat uit naar Amerikaanse modellen, vooral steamers,  maar na wat speurwerk op internet vind ik de modellen van o.a. Bachmann toch wel 'plastiekerig' overkomen. Omdat deze blijkbaar toch niet zo simpel te vinden zijn ga ik toch richting de traditionele Duitse stoomloks gaan.

Bachmann Spectrum is echt niet plastiekerig.... integendeel. Het zijn prima gedetailleerde modellen met goede rijeigenschappen. Probleem met de ammi's is dat ze alles in beperkte oplages produceren zodat je mogelijk na enige tijd naast een model grijpt als je het graag hebben wilt. Maar op internet zijn genoeg adressen te vinden die nog weleens overtollige "stock" verkopen.

Op jou oppervlak zou je prima H0 of groter kunnen doen maar dan als rangeerbaan. Kun je je als beginneling / herintreder helemaal in laten gaan en veel van leren. Zelfs in spoor 0 zou ik er de uitdaging nog wel in zien. Zoals al eerder gezegd, kijk eens op de genoemde site van wijlen Carl Arendt en de ideeën vliegen je om de oren.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #18 Gepost op: 10 December 2011, 11:57:31 »
Wa's dat toch met dat europese rondje rond de kerk? Op 200x80 kun je een super rangeerbaantje maken..
Er is he-le-maal niets mis met rondjes rijden. Lekker onderuit zitten en genieten van een treintje dat z'n rondjes draait, prachtig! Dat kan op zo'n rangeerbaantje niet, daar moet je elke keer die knop heen en weer draaien. Het is geen werk!  8)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 10 December 2011, 12:12:01 »
Kijk eens rond op deze site. Kleine banen in overvloed; rondlopend, rangeerbanen met 1 wissel en ga zo maar door. Verplicht leesvoer voor elke modelspoorder.
No dress rehearsel, this is our life.

Raider

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 12 December 2011, 11:40:49 »
Hoi iedereen,

Mijn keuze is toch gevallen op N. Dit omdat ik na enige overweging toch een baan wil hebben met wat doorgaand verkeer, in een latere fase kan dit uitgebreid worden met een rangeerstation. Ik was dus van plan om een digitale startset te gaan halen met een trein die me aanspreekt. Afgelopen weekend dus vol goede moed naar de winkels hier in Antwerpen om diverse sets te bekijken. Er was echter in geen enkele winkel een startset in N in voorraad, zelfs niet bij o.a. Fleishmann zelf! Sterker nog, eerste leveringen sprak men van Februari!
Na de teleurstelling van zaterdag ben ik zondag dan maar eens alles goed gaan overdenken en heb ik een basisontwerp van mijn baan in elkaar geflanst. Ik heb ook nog wat rondgesurft en ben tot de bemerking gekomen dat de opmerking van Stoomboy nog niet zo slecht was. De keuze is dus gevallen op Engels spoormaterieel. Ik ben dus tot de volgende parameters gekomen:

Land: Groot-Britannië
Tijdperk: Era 4-5-6
Schaal: N
Rails: Peco code 80

Gisteren bij ehattons dan ook de volgende trein samengesteld:
Loc:
Class B1 61251 'Oliver Bury' BR Lined Black Late Crest
Een 6-tal rijtuigen
http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=38784
http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=32998
http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=26676
http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=26680
http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=26683
http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=26706
Evenals de nodige rails.

Nu moet ik nog beslissen of ik ineens digitaal ga (de loc is dcc Ready) of om de kosten te drukken initieel analoog ga. Ik neig naar digitaal maar ik vind nergens een betaalbare sturing. Ik lees hier overal dat de multimaus een zeer goede instap is, moet ik hier dan echter expliciet een multimaus voor schaal N gebruiken of zit hier geen verschil in? Eens dit besluit is genomen gaat bovenstaande bestelling de deur uit.

Groetjes,

Ken
« Laatst bewerkt op: 12 December 2011, 11:42:24 door Raider »

henk

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 12 December 2011, 12:18:51 »
De Multimaus is geschikt voor N en H0.

Je hebt vast ook wel gelezen dat er niet zozeer wordt aangeraden om een losse Multimaus langs de officiële Rocoweg te kopen. Dan zijn ze schreeuwend duur. Of je koopt een startset of je koopt een door de winkel of een andere handelaar uit een startset gehaalde Multimaus. Ik weet niet of dat rond Antwerpen gemakkelijk is te krijgen.

Als je toch Engels gaat, kun je misschien een centrale van Hornby overwegen. De zogenaamde Hornby Elite heeft ook een prima prijs-kwaliteit verhouding. Verkopen ze vast wel bij Hattons.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Raider

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 12 December 2011, 12:23:06 »
De Multimaus is geschikt voor N en H0.

Je hebt vast ook wel gelezen dat er niet zozeer wordt aangeraden om een losse Multimaus langs de officiële Rocoweg te kopen. Dan zijn ze schreeuwend duur. Of je koopt een startset of je koopt een door de winkel of een andere handelaar uit een startset gehaalde Multimaus. Ik weet niet of dat rond Antwerpen gemakkelijk is te krijgen.

Als je toch Engels gaat, kun je misschien een centrale van Hornby overwegen. De zogenaamde Hornby Elite heeft ook een prima prijs-kwaliteit verhouding. Verkopen ze vast wel bij Hattons.
Het probleem met een Engelse centrale is dat ik met verloopstekkers moet gaan werken voor het stopcontact. Ik heb net een Multimaus pakket op Ebay gezien voor 69.99€, dus als er geen verschil is tussen HO en N zal het 1 van die worden.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 12 December 2011, 13:12:05 »
Zeker voor een beginner is een Multimouse een heel mooi en niet duur apparaat. Ik heb er hier zelf ook een, die ik met de Lenz zet gebruik.
De Hornby Elite is weer een stukje duurder, maar komt m.i. vooral tot zijn recht in combinatie met de Railmaster software van Hornby. Daarmee kun je de baan vanuit je computer, maar ook met de Elite besturen.
Hornby heeft geloof ik een gratis demo-versie van deze software.
Aan de Elite zit waarschijnlijk een Britse stekker, die je normaal gesproken heel gemakkelijk kunt vervangen door de onze.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 December 2011, 13:22:06 door Stoomboy »

Red Racing Rebel

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 12 December 2011, 23:06:30 »
Zoals Daniel als zei, ben ik die huisgenoot die een N-baan heeft met een oppervlakte van 200x75 cm.

Baanplan is als volgt:

http://img.photobucket.com/albums/v603/Joshi/Minitrix%20project/Johnbaan4d.jpg

Het middelste gedeelte wordt verhoogd, de rest blijft gewoon niveau 0.

Groeten,

John
« Laatst bewerkt op: 12 December 2011, 23:09:30 door Red Racing Rebel »

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #25 Gepost op: 13 December 2011, 01:55:24 »
Er is he-le-maal niets mis met rondjes rijden. Lekker onderuit zitten en genieten van een treintje dat z'n rondjes draait, prachtig! Dat kan op zo'n rangeerbaantje niet, daar moet je elke keer die knop heen en weer draaien. Het is geen werk!  8)

Dat zeg ik ;D heb nu ook een gamma kersttrein  ;)

GW

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 13 December 2011, 10:04:49 »
Dat zeg ik ;D heb nu ook een gamma kersttrein  ;)

LMAO...

Raider

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 20 December 2011, 09:31:15 »
Tijd voor een update!

Gisteren is de Roco Multimouse aangekomen. Ik heb dan ineens de kogel door de kerk gejaagd en onmiddelijk ook de eerder gemelde onderdelen besteld bij ehattons. Ik verwacht dat deze nog deze week aankomen. Ik moet nu enkel nog een decoder aanschaffen voor de gekozen loc (deze is dcc ready met een 6 pins-aansluiting). Nu was ik aan het denken om een ESU LOKPILOT 54612 te gebruiken omdat dit hier op het forum toch veel naar voor komt als Decoder.

Voor zover ik kan lezen is de installatie vrij basic. De kap van het model halen, de decoder inpluggen, programmeren op een programmeerspoor en rijden maar. Of is dit te simpel voorgesteld? Ik zal straks als ik thuis kom het baanplan van mijn dubbele ovaal posten want ik zit nog met een vraag over de aansluiting van de MM naar de rails.

GW

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 20 December 2011, 09:54:36 »
... want ik zit nog met een vraag over de aansluiting van de MM naar de rails.

Zit er geen handleiding bij die Multimaus? Voor zover ik mij herinner is die zeer duidelijk.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #29 Gepost op: 20 December 2011, 10:38:36 »
en anders kan je een nl handleiding nog altijd hier of hier downloaden.

Groet,
Michel