Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

verlichting op mijn draaischijf zeten door bask185
Vandaag om 06:47:23
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:56:46
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 00:26:40
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 00:24:17
Kleinspoor NS450 kitje door Pauldg
Vandaag om 00:21:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
13 October 2025, 23:24:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
13 October 2025, 23:22:33
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
13 October 2025, 23:19:11
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door hmmglaser
13 October 2025, 23:17:38
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
13 October 2025, 23:02:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
13 October 2025, 22:35:37
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
13 October 2025, 22:24:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
13 October 2025, 22:04:40
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
13 October 2025, 21:14:04
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
13 October 2025, 21:07:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
13 October 2025, 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
13 October 2025, 20:19:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 October 2025, 19:38:25
Project seaside Germany door Ronald Halma
13 October 2025, 19:28:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
13 October 2025, 19:14:12
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
13 October 2025, 18:49:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
13 October 2025, 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
13 October 2025, 17:40:43
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
13 October 2025, 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
13 October 2025, 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
13 October 2025, 16:43:15
Raadplaatje door Whis
13 October 2025, 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
13 October 2025, 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
13 October 2025, 15:31:37
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
13 October 2025, 13:52:12
  

Auteur Topic: Franse spoorwegen.  (gelezen 1895 keer)

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Franse spoorwegen.
« Gepost op: 19 November 2011, 12:17:24 »
Goedenmiddag,

Ik ben een paar weken in frankrijk geweest om te werken. Om precies te zijn in de buurt van Nantes.
Het viel me op het station op dat je eigenlijk 3 soorten treinen had: TGV - regionaal en de TER.

Nu is 1 van mijn vragen wat betekent TER?

Ook valt het mij op dat je een hoop dubbelsporige lijnen ziet maar je ziet eigenlijk nooit een trein. Af en toe een TGV maar veel meer ook niet. Ook zie je een hoop dubbelsporige lijnen tussen Le mans en Rouen. Ook daar zie je niet veel.

Verder vroeg ik me af waar al die getrokken treinen die je in parijs op gesteld ziet staan heen rijden?

Ik weet wel dat je er een hoop tijschriften kan kopen over het grootbedrijf en modelbouw. Jammer dat ik alleen geen frans begrijp.

Gr Arnout.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Franse spoorwegen.
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2011, 12:38:21 »
Google eens wat... Dan kom ik al snel Transport express régional tegen.
No dress rehearsel, this is our life.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Franse spoorwegen.
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2011, 15:43:54 »
Hier in de buurt ligt veel enkelspoor met 3 a 4 keer per dag een trein (in de middag een 2 uurs dienst)
Bij Remilly hadden we een baanwachtershuisje toen op het oog naast een dubbelsporige lijn waar, schrik niet, 3 keer per dag een trein langskwam. De laatste om half acht 's avonds.
Hooguit af en toe een trein met boomstammen extra in het seizoen.
Dus er ligt heel wat spoor, maar het wordt weinig gebruikt.

henk

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re:Franse spoorwegen.
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2011, 17:34:53 »
eigenlijk een saaie bedoening dus. Er woont ook verhoudingsgewijs ook weinig volk. Dus dat zal het ook wel verklaren.

Gr Arnout.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Franse spoorwegen.
« Reactie #4 Gepost op: 08 December 2011, 23:51:22 »
TER - Trains Express Regionaux: = Regionale snel & stoptreinen. Dikwijls enkel 2è klas & zonder toeslag/reservatie.

TERGV: Door Region Nord - Pas de Calais ingelegde TGV & Ex Eurostar NOL treinen (verkorte Eurostar stellen die ten noorden van Londen reden tot Leeds door de GNER)
Ze maken gebruik van de LGV Nord en verbinden Arras met Rijsel; Duinkerken met Rijsel; Rang Des Fliers (Baai van de Somme) - Boulogne Ville - Calais Fretun met Rijsel. (via de LGV Nord gaat het een uurtje sneller dan op de klassieke manier via Hazebrouck-St Omer)
Er werd gedacht om de lijnen van Duinkerken & Arras via Rijsel door te trekken naar Brussel. Maar dit feest gaat niet door. Samen met het gouverment van Kent (GB) werd ook gedacht om "stoptrein HST's" in te leggen die Alle stations langs de Eurostar-lijn Rijsel - Londen zouden aandoen. Echter de 'slots' van de Kanaaltunnel bleken te duur om een gezonde exploitatie mogelijk te maken
« Laatst bewerkt op: 09 December 2011, 00:07:38 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Franse spoorwegen.
« Reactie #5 Gepost op: 09 December 2011, 00:03:54 »
Sneldiensten 'binnenverkeer' op het Franse net:
> TGV 'Grandes Lignes': Sneltreinen, deels over de hogesnelheidslijnen (verplichte reservering/toeslag)
> Corail 'Intercitéés': Veelal sneltreinen tot (160-180-200 km/u) via de klassieke lijnen
Reserveren aanbevolen (soms verplicht-soms met toeslag)
> Corail 'Lunéa' (nacht) - Corail 'Teoz': gelijkaardig als hierboven, maar met verplichte toeslag en/of Reservering

Indien richting Parijs: Eerst met stoptreinkarakter op het eerste deel v/h traject - vervolgens als Intercity
andere richting: Eerst als IC, dan als stopper
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Franse spoorwegen.
« Reactie #6 Gepost op: 09 December 2011, 00:31:35 »
Samenwerkingen met het 'buitenland':
Eurostar: Parijs/Brussel-Londen (toekomst ook Frankfurt & Amsterdam)
Thalys: Parijs-Brussel-Amsterdam/Keulen
Lyra: Frankrijk-Zwitserland
Artesia: Frankrijk-Italië
Talgo: Frankrijk-Spanje

Concurrentie in open acces vannaf 11/12/2011:
Thello = Combinatie Trenitalia+Veolia met nachtreinen Parijs-Dijon-Milaan-Brescia-Verona-Venetië-Padova
Vanaf juni 2012 komt er een Parijs-Rome erbij & vanaf december 2012 een dagdienst Lyon-Turijn-Milaan.
(Hiermee gaat Trenitalia zichzelf zowat gaan beconcurreren, daar deze ook in het Artesia project zit met de SNCF)
Van Akiem gehuurde BB 36000'en "Astrids" zorgen voor de tractie, de Italianen zorgen voor de rijtuigen.
In de toekomst wil men ook HST's Frankrijk-Italië inleggen.

Het Franse 'staatsbedrijf' gaat wellicht in de tegenaanval? De geruchtenmolen spreekt dat men Talgo "Hoteltreinen" wenst gaan inzetten op Italië? Wordt vervolgd...
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal