Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:12:47
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 12:39:35
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:51:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
Vandaag om 11:38:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:58:53
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17

Auteur Topic: Stroomvoorziening Lauer schaduwstations  (gelezen 6636 keer)

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Stroomvoorziening Lauer schaduwstations
« Reactie #15 Gepost op: 25 November 2010, 08:38:49 »
De baan meet in totaal ca. 2,50 meter bij 1,60 meter en is rondom bereikbaar (verrijdbaar). Volgens het programma Anyrail dat ik gebruikt heb voor het ontwerp zal de totale raillengte ca. 75 meter bedragen. Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben en ontvang graag aanvullende antwoorden.

Om je baanplan hier neer te zetten (waar ik wel heel nieuwschierig naar ben :P) kun je in Anyrail je plan exporteren naar een plaatje.
Hiernaast kun je lezen hoe je dat plaatje dan kunt uploaden en daarna in het forum kunt plakken.

Kwa oppervlakte lijkt het me erg veel wat je allemaal van plan bent maar zolang we je plan niet zien blijft het voor ons gissen dus kom op met het plan. :)
Het is wel  handig om dit bij het gedeelte "Baanplannen" te zetten om vervuiling van dit draadje te voorkomen. ;)
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

arieneke

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 25 November 2010, 10:59:29 »
Hè, hè, ik hoop dat het allemaal gelukt is met dat uploaden. Allereerst heb ik een foto gemaakt van het plan waar ik vanuit gegaan ben: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Arieneke_Uitgangsplan_1.jpg

Daarna heb ik vanuit Anyrail een plaatje geëxporteerd van het totaalplan dat ik gemaakt heb: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Arieneke_Totaalplan_ca_25_x_16_m_1.jpg

Ik hoop dat het allemaal een beetje overzichtelijk blijft. De schaduwstations in het digitale deel zijn niet volledig getekend omdat ik daar wat ruzie had met het programma Anyrail en daar niet meer tijd aan wilde besteden.

Het kan natuurlijk best zijn dat ik andere keuze's gemaakt heb en maak dan jullie. Daarover blijft natuurlijk altijd discussie mogelijk. En hoewel ik jullie goedbedoelde adviezen waardeer, brengt het mij nog niet dichter bij de oplossing van mijn probleem, terwijl ik toch echt verder wil met de bouw. Daarom nogmaals de vragen:
1: is er voor de Lauer schaduwstations een aparte trafo nodig en ook een aparte trafo voor de rest van hetzelfde circuit?
2:  hoe worden de wissels in de digitale schaduwstations gevoed; gaat dit ook automatisch via de digitale Lauer modules of is hier een aparte (digitale?) trafo voor nodig?

arieneke

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 25 November 2010, 11:03:58 »
Ik zie dat ik de beide plaatjes in het vorige topic verwisseld heb: excuus daarvoor!

MartOnTheWeb

• Offline Offline
    • MartOnTheWeb
« Reactie #18 Gepost op: 25 November 2010, 11:14:32 »
Ik gebruik het Systeme Lauer voor mijn 6-sporig schaduwstation. Ik rij digitaal en Lauer gebruikt inderdaad wisselstroom bij het schakelen van de wissels en de verlichting van de knoppen.
In het aansluitschema staat exact welke draden dienen te worden aangesloten.

Ik bestuur de baan met het Fleischmann Twin-Center en twee Profi-Boss'n. Het schaduwstation met Lauer is uiteraard ook digitaal uitgevoerd.

Groeten,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

arieneke

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 25 November 2010, 13:23:57 »
Bedankt voor je reactie Mart! Ik zal kijken of ik nog ergens een schema heb van de Lauer 2022, maar ben daar niet zeker van. Haal jij de voeding voor de wissels van het Twincenter of van een aparte trafo? Ik denk dat ik dat laatste ook moet doen, omdat ik voor de railvoeding alleen een Profi-Boss of een Lok-Boss ter beschikking heb. En heb jij voor het railgedeelte van het schaduwstation een aparte voeding of is dat dezelfde voeding die ook de rest van het traject van stroom voorziet?

MartOnTheWeb

• Offline Offline
    • MartOnTheWeb
« Reactie #20 Gepost op: 25 November 2010, 13:31:31 »
Hallo Arieneke,
het schema voor Twin-Center heb ik wel voor je.
De wissels krijgen hun stroom via de schakelpanelen van Systeme Lauer en ja, da's wisselspanning. Je moet dus een 'oude'' Fleischmanntrafo of verlichtingstrafo inzetten. Zie foto's 5 en 6 op http://www.fleischmann-ho.nl/modelspoorhobby/modelbaan-devoortgang/devoortgang-13.htm

Het schaduwstation en de railspiraal staan bij mij op een aparte voeding, maar wel via Twin Center en Profi Boss aanstuurbaar.

Als ik je mailadres krijg via http://www.fleischmann-ho.nl/contact/contactformulier-nl.htm, stuur ik je een handleiding toe.

Groeten,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

arieneke

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 25 November 2010, 13:46:48 »
Hoi Mart,
Ik zat net op jouw site te kijken en ben via een link daarop terecht gekomen op de Duitse site van Lauer. Vanaf die site heb ik de handleiding voor de LBS 21 gedownload en uitgeprint. Daaruit blijkt inderdaad dat er een aparte lichttrafo nodig is. Ook is aangegeven dat bij het digitaal-bedrijf niet beslist een aparte stroomkring nodig is voor het schaduwstation!! Met deze informatie kom ik er vast wel uit al zal ik dit ook wel eerst in een proefopstelling uittesten. Bedankt voor de moeite en hulp!!!

arieneke

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 22 November 2011, 21:55:07 »
Hallo Mart,

Het is inmiddels bijna een jaar geleden dat ik via dit forum m'n vraag stelde ondermeer over de besturing van een schaduwstation in een digitaal circuit. Ik heb toen een schema gevonden op de website van Lauer (ik wil gebruik maken van een LBS 20 en een LBS 21 (2022)) en ben nu toe aan de daadwerkelijke uitvoering ervan. Maar ik ondervind problemen die bijna tot de in eerdere berichten "beloofde" rookvorming leiden, want een onderdeel op de LBS 10 (rechts naast de zekering) wordt gloeiend heet zodra ik mijn schakeling wil uittesten. De rails wordt gevoed door een Lok-Boss en volgens schema van Lauer gebruik ik een aparte trafo (Fleischmann 720) voor de wisselspanning die nodig is voor de wissels. De 0-draad van de Lok-Boss heb ik verbonden met de 0-draad van de Fleischmanntrafo, maar dit veroorzaakt volgens mij het probleem. Kun jij me duidelijk maken hoe jij de digitale rijspanning en de voeding voor de wissels (wisselstroom) combineerd en hoe je dit hebt aangesloten op de LBS 10? Of moet ik beslist gebruik maken van digitale wisseldecoders? Maar zo staat het m.i. niet aangegeven in de Lauer-documentatie. Ik zie je antwoord met belangstelling tegemoet.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 22 November 2011, 22:04:43 »
Ik weet niet waar je precies mee bezig bent, maar het "combineren" van digitale rijspanning en wisselstroom leidt mogelijk tot ernstige rook
Je mag mijns inziens blij zijn dat niet je hele lok-boss ook in rook is opgegaan.
Vraag is dus: hoe kom je daar bij om het zo te willen doen?

De digitale rijspanning kan (!) gebruikt worden (hoeft dus niet) voor het bedienen van wissels, maar dan zijn er absoluut decoders nodig.

Het Lauer-systeem staat wat betreft de wisselbediening volstrekt los van de baanspanning. De wissels kun je met een aparte voeding bedienen, maar die voeding mag je dan absoluut niet koppelen aan de baanspanning.  Doodzonde op elektronisch gebied en doodzonde van je duurbetaalde spullen.

Sla de documentatie er nog maar eens goed op na of geef meer info.

Maarten.

arieneke

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 23 November 2011, 13:58:13 »
Hallo Maarten,

Bedankt voor je reactie. Via onderstaande link kom je bij de handleiding van de digitale Lauerbesturing voor een schaduwstation.

http://www.mondial-braemer.de/Lbs21Betriebsanleitung.pdf

In het laatste schema kun je zien hoe één en ander aangesloten moet worden. In plaats van de booster maak ik gebruik van een lok-boss. De 0-draad daarvan heb ik verbonden met de 0-draad van de lichttrafo, zoals ook in het schema wordt aangegeven, en aangesloten op de bovenste O-klem van de LBS 10. Daarbij ga ik er vanuit de op de lok-boss en de lichttrafo de rechterklemmen de 0-klemmen zijn. Of kan ik dat niet klakkeloos aannemen? En hoe kan ik dat eventueel controleren?

Met vriendelijke groet, Arie

arieneke

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 23 November 2011, 19:05:25 »
Nog even een aanvulling op mijn vorige postings. De weerstand naast de zekering van de LBS 10 begint gloeiend heet te worden zodra ik de draad die verbonden is met de 0-leidingen van zowel de lok-boss als de lichttrafo aansluit op de O-klem tussen de L- en de B-klem. Deze LOB-klemmen bevinden zich overigens onderaan de LBS 10 in plaats van bovenaan zoals op de tekening aangegeven, maar dat terzijde. Zodra ik de O-draad weer losmaak, koelt de weerstand weer snel af. Ondertussen kan ik wel gewoon digitaal rijden. Ik begin er nu aan te twijfelen of de LBS 21 wel van het type 2022 is (geschikt voor alle digitale systemen, waarvoor ik hem heb gekocht) of dat het misschien toch een type 2021 is dat alleen voor het 3-rail systeem van Märklin geschikt is. Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik dat kan zien/controleren?

Met vriendelijke groet,
Arie

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 28 November 2011, 17:00:53 »
Geen antwoord, maar een probeersel.
Wanneer je de bewuste draad nu niet aansluit, heb je geen probleem met verhitting en kun je nog steeds digitaal rijden.
Wat let je om dat zo te laten en dan te kijken wat er niet meer werkt?  Werkt alles toch goed, dan is de handleiding niet conform de realiteit cq. fout.
Werkt er iets niet meer, heb je pech, want dan weet ik het ook niet.

Maarten.

arieneke

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 28 November 2011, 18:54:44 »
Maarten, bedankt voor de tip. Dat heb ik uiteraard ook al geprobeerd en inderdaad kan ik dan digitaal blijven rijden. Maar de besturing van het schaduwstation werkt dan niet. Morgen ga ik nog een poging ondernemen alleen de lichttrafo op de L- en de O-klem aan te sluiten en dan geen verbinding naar de 0V-rail. De rail wordt dan alleen gevoed vanaf de Lok-Boss en de grijze klem krijgt dan een verbinding met de B-klem van de LBS 10. Als het dan niet werkt, stuur ik het spul op naar de importeur voor een controle.

Groetjes, Arie.