Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:23:41
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
Vandaag om 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 20:10:15
zoeken waar een draad zit op de baan door Mark D.
Vandaag om 20:02:41
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:49:06
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 19:44:40
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 19:42:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:34:29
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door g-j
Vandaag om 19:22:03
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:16:36
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
Vandaag om 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 18:05:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Modelspoorbaan van Einte door Paul1969
Vandaag om 17:36:22
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
  

Auteur Topic: Kadee ontkoppelingen  (gelezen 1002 keer)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Kadee ontkoppelingen
« Gepost op: 20 November 2011, 21:44:49 »
Hallo allemaal

Eind vorig jaar begin dit jaar heb ik een aantal zaken gekocht betreffende KADEE koppelingen.
Met de bedoeling deze te gaan toepassen op mijn toen nog in ontwerp fase moduulbaan.
Door allerlei omstandigheden heeft het even geduurd.
Inmiddels ben ik eindelijk zover de elektrische en niet elektrische ontkoppelaars te gaan plaatsen in mijn railplan.
Nu heb ik met name een vraag over de niet elektrische ontkoppelaar die bestaat uit een plat stukje magneet staal.
Wat gebeurt er nu eigenlijk als je daar over heen rijd, betekend dit dat ten alle tijden de koppelingen open gaan als je daar over heen rijd ?
Dit zou betekenen als ik een wagentje weer ophaal achter deze ontkoppelaar ik nooit met het wagentje weg kan rijden want op het moment dat ik weg rij en over deze magneet rij wordt hij wederom los gekoppeld zie ik dit goed of zie ik dit verkeerd ?   Als ik dit goed zie zou dat betekenen dat ik beter alleen met elektrische ontkoppelaars zou moeten werken.

Verder heb ik een vraag over welke KADEE koppelingen heb ik nodig om de nieuwe NS 3700 te voorzien, heeft iemand daar al ervaring mee.
Alvast weer hartelijk dank voor jullie wetenschap en hulp.

Met vriendelijke groet,

Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5548
  • Team Mitropa
Re:Kadee ontkoppelingen
« Reactie #1 Gepost op: 20 November 2011, 21:53:20 »
nr 17 voor buffer aan buffer.
nr 18 voor iets meer tussen ruimte bij krappe bogen ivm overbufferen.
ontkoppel verhaal geen ervaring mee
Gr Jan

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re:Kadee ontkoppelingen
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2011, 21:53:41 »
Herwim,

De Kadee koppelingen ontkoppelen alleen als je heel langzaam over zo'n magneet heen rijdt. Normaal gesproken blijven je wagentjes gewoon aan gekoppeld omdat de klauwen van de koppeling in elkaar haken. Heb geen idee welk nummer je voor de NS3700 nodig hebt, normaal gesproken #18, #17 is veelal te kort voor materieel met buffers. Buffers haken dan in elkaar bij achteruit rijden, vooral bij kleinere boogstralen. Zodra ik terug ben uit de VS zal ik ook eens kijken wat het best past, m'n 3700 ligt thuis te wachten.

Hans

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5548
  • Team Mitropa
Re:Kadee ontkoppelingen
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2011, 22:08:12 »
kun je natuurlijk ook mee spelen lok nr 17 en wagon nr 18

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Kadee ontkoppelingen
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2011, 22:13:02 »
Er zijn Kadees met een nem schacht aansluiting, uit mijn hoofd is dat #362.
Maar zie ook hier voor andere nummers.

Trouwens: ontkoppelen gebeurt alleen als je de wagons achteruit rijdend (duwend) met de koppelingen boven de magneet laat stoppen. Als je dan ietsje vooruit rijdt wijken de klauwen nog iets verder en heeft de (voor) ontkoppeling plaatsgevonden. Rijd je dan weer voorzichtig naar achteren, dan kun je de wagon(s) opduwen naar waar ze moeten zijn en dan weer wegrijden met alleen je loc (het was immers een voorontkoppeling).

Zie hier voor een filmpje.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 20 November 2011, 22:15:13 door Gerard Wassink »

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re:Kadee ontkoppelingen
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2011, 22:16:39 »
Kadee #17,18 en 19 kun je alledrie zo in een Nem schacht steken (niet tegelijk uiteraard). Enig verschil is de lengte.

Hans

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Kadee ontkoppelingen
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2011, 23:01:32 »
Hallo Hans, Gerard, Jan

Bedankt voor jullie snelle antwoorden.
Leuk dat filmpje, begrijp nooit hoe jullie dat toch allemaal weten.
gr. Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Kadee ontkoppelingen
« Reactie #7 Gepost op: 20 November 2011, 23:09:49 »
Theoretisch zouden de koppelingen niet mogen ontkoppelen als je over de magneet rijdt(trekkend),maar als je al iets schokt o.i.d. dan heb je toch ontkoppeling.
Ik ben zelf ook een beetje aan het expielementeren en kwam tot die conclusie.
Daarom worden de permanente magneten (#308)vaak beweegbaar gemonteerd.(schuivend of kantelend)

Je kan ook zelf elektromagneten maken.
B.v. http://www.xclent.freeuk.com/p87/magnets.htm

Of je neemt de Kadee elektromagneet #309
http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=3344
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Kadee ontkoppelingen
« Reactie #8 Gepost op: 20 November 2011, 23:29:09 »
Ik had in mijn vorige baan een paar permanente magneten gemonteerd. Het nadeel is zoals Swiss_fan al zegt, dat als de trein even schokt door een kleine stroomonderbreking de koppeling die op dat moment boven de magneet hangt loslaat.
Ik zou er voor kiezen om elektromagneten toe te passen.
Je hoeft ook niet zo ontzettend veel ontkoppelaars aan te brengen omdat je een voorontkoppeling toepast. Je kan dus na de onkoppeling door de magneet de wagons naar het juiste spoor duwen en vervolgens zonder wagons wegrijden.

Als je dus meerdere rangeersporen vanuit één spoor bedient, hoef je eigenlijk maar één magneet in het toevoerspoor op te nemen.

Gerrit