Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Her-(her-)beginnen
door
J. Brans
Vandaag
om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk
door
Thom
Vandaag
om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc?
door
Syb030
Vandaag
om 00:58:56
booster vraag
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje
door
MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct
door
MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling
door
phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen
door
Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0
door
Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
06 August 2025, 11:09:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
kortsluiting
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: kortsluiting (gelezen 2252 keer)
d.kamps
Offline
Berichten: 78
kortsluiting
«
Gepost op:
13 March 2007, 16:22:54 »
hallo
ik rijd nu sinds kort digitaal met een roco lokmaus.
alleen ik heb wel erg vaak last van kortsluiting.
met over een wisselrijden en rangeren.
hoe kan dit
analoog was dit niet
mvg dennis
Gelogd
KroKo
Offline
Berichten: 424
Will It Be You?
Re: kortsluiting
«
Reactie #1 Gepost op:
13 March 2007, 16:31:35 »
De elektronica van digitale apperatuur spreekt over het algemeen eerder aan bij kortsluiting dan analoge trafo's. Analoge trafo's hebben over het algemeen een langzame kortsluit beveiliging, dit samen met de geringere uitgangsstromen en hogere inwendige weerstanden.
Groet Erik
Gelogd
rjr
Offline
Berichten: 2050
Re: kortsluiting
«
Reactie #2 Gepost op:
13 March 2007, 17:04:59 »
staan de wissels wel goed, of rijd je ze goed in sommige gevallen?
Heb het bij iemand gezien waarbij het puntstuk gepolariseerd werd afhankelijlk van de stand van het wissel. Als hij dus bij een verkeerde stand het wissel opreed had hij kortsluiting. Door het wissel vooraf goed te zetten gaat dit goed.
Zelf heb ik het bij met name gebogen wissels R5/R6 wel gezien dat de willen bij de puntstukken ook de andere spoorstaaf raken en dat er daardoor kortsluiting ontstaat. als de apparatuur dan te gevoelig is slaat deze af.
Gelogd
Louis Holleman
Offline
Berichten: 751
Osse historie
Re: kortsluiting
«
Reactie #3 Gepost op:
15 March 2007, 10:27:59 »
Ik lees niet dat ie ook sinds hij digitaal is gaan rijden hij de wissels ook gepolariseerd heeft of andere wielsets is gaan gebruiken. ALS hij al gepolariseerde wissels openrijdt had dat ook analoog tot kortsluiting geleid. Het andere geval, de te brede wielflenzen ken ik ook: ik heb een oude Flm BR65 op Rocoline lopen en die trekt bij het passeren van de scheiding vonken, maar mijn centrale kapt er dan niet mee, of ik moet het ding daar net stilzetten.
Ik vind de probleemschetsing wat slecht gedefinieerd: "bij het rangeren" ... betekent dat bij vooruitrijden en dan weer achteruit op een recht stuk rail dat ie ook eruit springt? Dan zou ik eerst eens gaan kijken naar decoderbelasting en dus voedingsbelasting. Of hij heeft een wacky digitale voedingsset gekocht.... Ik kan zonder enig probleem op een Lokmuis met 1 centrale 5 a 6 treinen laten lopen (en daar kan de vonkende BR65 dan nog bijzitten ook).
«
Laatst bewerkt op: 19 May 2007, 23:54:29 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd.
»
Gelogd
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)
d.kamps
Offline
Berichten: 78
Re: kortsluiting
«
Reactie #4 Gepost op:
16 March 2007, 22:18:14 »
ik heb gister een uur zonder problemen kunnen rijden
ma het gebeurde als er wagonnen over wissels gingen of de loc over de wissel reed
het zijn geen gepolariseerde en het is een minitrix loc op minitrix rails dus dat van die flenzen lijkt me sterk en dan had dat sowieso al eerder moeten gebeuren
Gelogd
Louis Holleman
Offline
Berichten: 751
Osse historie
Re: kortsluiting
«
Reactie #5 Gepost op:
17 March 2007, 09:34:15 »
Lokaliseer de volgende keer WAAR het precies gebeurt: op welke wissel of plek. Als je al Minitrix spul gebruikt kan het in principe niet aan de belasting liggen, ik draai zoals gezegd 5-6 HO-modellen (en dan praat ik ook nog over zware types als een Cl66, RN232 of een duo 6400's die ik als 1 lok reken) op mijn centrale zonder enig probleem. Check dan met name het hartstuk, misschien ligt er wel een schilfertje metaal in wat door de wielen aangedrukt kortsluiting maakt.
«
Laatst bewerkt op: 19 May 2007, 23:53:55 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd.
»
Gelogd
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)
Henk Kooiman
Offline
Berichten: 341
Re: kortsluiting
«
Reactie #6 Gepost op:
17 March 2007, 09:48:49 »
Hoi D.
Waarschijnlijk is je messing contactstrip(nouja, strip) in de wissel de boosdoener. Deze gaat door het verschuiven van het rode lipje samen met de railtongen om. Wordt het rode lipje door je aandrijving net niet voldoende verschoven dan draait het "contactlipje" niet ver genoeg, met het gevolg dat de polarisering niet goed gaat.
Probeer de wissel eens met de hand om te zetten en kijk of het zich dan nog voordoet.
Het meest voor de handliggende(m.i.) is helaas slijtage. Maak hem open en kijk of er nog wat aan te doen is. Zo niet vervangen dan maar.
mvg
Henk Koiman
Gelogd
d.kamps
Offline
Berichten: 78
Re: kortsluiting
«
Reactie #7 Gepost op:
18 March 2007, 11:50:09 »
de wissels zijn hand gestuurd
alleen lijkt nu of de problemen weg zijn
want nu weer zonder problemen kunnen rijden
vaag
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
kortsluiting