Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 22:37:00
D236 Nord-West-Expres
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 22:35:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:34:02
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 22:18:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
wob
Vandaag
om 22:04:38
Piko 2025
door
Spoor010
Vandaag
om 22:01:32
Au bord de la Cèze
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:46:20
Bahnstrecke 5867
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:36:58
NS 8800 in spoor 0
door
Huup
Vandaag
om 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
GD
Vandaag
om 21:12:22
Exact-Train 2025
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM
door
Seinhuis
Vandaag
om 21:06:52
Mijnbouw Indonesië
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 21:06:02
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
Frank 123
Vandaag
om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia
door
tothebeach
Vandaag
om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
einte
Vandaag
om 19:49:01
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
antoni-a
Vandaag
om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 17:59:45
Halling aandrijvingen
door
Silvolde
Vandaag
om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie
door
008200
Vandaag
om 17:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
5166
Vandaag
om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek
door
Juroen
Vandaag
om 16:04:28
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 15:21:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Frankenwaldbahn/H0/=/II
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Frankenwaldbahn/H0/=/II (gelezen 3470 keer)
MHS84
Offline
Berichten: 1978
Frankenwaldbahn/H0/=/II
«
Gepost op:
04 May 2011, 22:26:25 »
Beste mensen,
Via dit draadje wil ik jullie op hoogte houden van de modelbaan die ik sinds kort aan het bouwen ben.
Statistiek:
Schaal H0 gelijkstroom
Tijdperk II 1933-1945
Station los gebaseerd op Probstzella
Eerst een stukje geschiedenis:
De Frankenwaldbahn is een geëlektrificeerde dubbelsporige hoofdlijn tussen Saalfeld en Lichtenfels. De Frankenwaldbahn verbindt de Saalbahn uit het Noorden met de Ludwig-Süd-Nord-Bahn uit het Zuiden. Bij Probstzella en bij Rothenkirchen begint een steile helling die samenkomen op de top bij Steinbach am Wald. De lijn werd in 1885 voltooid, maar was toen slechts enkelsporig. In 1903 werd begonnen met de spoorverdubbeling, welke gereed kwam in 1914. In 1934 reikte de bovenleiding tot Nürnberg en in 1939 kwam het traject tot Saalfeld onder de draad. Berlijn zou echter niet bereikt worden…
De Deutsche Reichsbahn liet e-locs ontwikkelen die op het traject Berlijn – München een snelheid van 180 km/u en op de Frankenwaldhellingen van 60 km/u konden bereiken. Het resultaat was de BR E 19. Doordat de Tweede Wereldoorlog uitbrak bleven verdere ontwikkelingen uit. Van de E 19 werden slechts vier stuks gebouwd.
In Probstzella begint een enkelsporige zijlijn naar Bock-Wallendorf, die in 1899 in gebruik werd genomen. De uit Sonneberg komende lijn eindige in 1886 in Lauscha. Om regio het ontsluiten werd besloten het “gat” te dichten. Dit traject via Ernstthal am Rennsteig en Neuhaus am Rennweg kwam in 1913 gereed.
Deze zijlijn(nen) waren het domein van de BR 93 en BR 95.
Wordt vervolgd…
Gr,
Maarten
Gelogd
MHS84
Offline
Berichten: 1978
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
«
Reactie #1 Gepost op:
05 May 2011, 23:07:05 »
Het baanplan.
In elk modelbouwboek staat dat er compromissen gesloten moeten worden, dus ook bij mij. De sporen van/naar Saalfeld lopen dood in het kopstation. De zijlijn loopt in werkelijkheid parallel met de lijn naar Saalfeld. In model is dit omgedraaid en loopt over het spoor van Lichtenfels. Op spoor 1 past een D-trein van 120 cm. De loc wordt opgesloten waardoor een andere loc de trein moet overnemen voor de terugreis. Op spoor 2 is ruimte voor een personentrein van 90 cm. De loc kan via spoor 3 omlopen.
Bij mij mag een trein geen rondjes rijden, omdat ik uit ervaring weet dat het saai wordt. Op deze baan moet gependeld worden en hierdoor ben ik constant bezig met rangeren, af-, aankoppelen enzovoort.
Wordt vervolgd
«
Laatst bewerkt op: 05 May 2011, 23:10:04 door MHS84
»
Gelogd
MHS84
Offline
Berichten: 1978
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
«
Reactie #2 Gepost op:
10 May 2011, 22:30:22 »
De eerste module is klaar.
Module D (1 van 4)
Tussen de langsdragers en de dwarsdragers zit een blokje zodat er een L-vorm ontstaat. Op deze manier kan een dwarsdrager nog verplaats worden zonder dat er gaten of schroeven zichtbaar zijn.
Detail
Wordt vervolgd…
Gelogd
Edgy
Offline
Berichten: 406
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
«
Reactie #3 Gepost op:
11 May 2011, 08:06:02 »
Begin is netjes!
Interessante periode ook.
Ik zal hier zeker nog es vaker kijken
Groet,
Mark
Gelogd
Mvg Mark
Reichsbahn WWII
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94106.0
MHS84
Offline
Berichten: 1978
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
«
Reactie #4 Gepost op:
18 May 2011, 23:27:55 »
Aan de muur zijn dragers geschoefd, hierop komen de modules te rusten. De andere drie modules (A-B-C) zijn klaar.
Detail
Overzichtsfoto
Achteraf gezien hadden de onderdelen beter gemarkeerd mogen worden. Dan bedoel ik de overgang tussen twee onderdelen (1 met 1, 2 met 2, enz). Als je een week later met de bouw verder gaat voorkom je het "hoe zat het ook alweer"-moment.
Wordt vervolgd…
Gelogd
Rinus H0
Offline
Berichten: 1093
R E S P E C T
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
«
Reactie #5 Gepost op:
18 May 2011, 23:42:24 »
Maarten,
Ik ben erg benieuwd hoe je baan er straks uit gaat zien, ga dit absoluut volgen want gewaagd maar mooi thema. Maar even over je Detail noot; ben toevallig in hetzelfde stadium van bouw en ik heb juist gekozen om het verankeren in de muren pas te doen op het moment dat alles kant en klaar is, op die manier -denk ik- ga je minder snel nat. Enfin, succes ermee!
Gr.Martijn
Gelogd
Agenda; bouwdip te boven komen.
H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.
@Flickr;
Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen
mallet96
Gast
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
«
Reactie #6 Gepost op:
22 May 2011, 09:12:15 »
Hallo Maarten,
Allereerst moet ik je een compliment geven voor de bouw van de modules, ze zien er netjes en strak uit.
Je intro van je modelbaan met een stukje geschiedenis gaf mij veel hoop, totdat .... ik je baanplan zag. Begrijp mij niet verkeerd, alles heeft ook te maken met ruimte en ideëen van de persoon, maar je geeft aan dat je niet rond wilt rijden omdat je dat saai vind. Hierin geef ik je gelijk, vind het zelf ook mooi om van punt A naar punt B te gaan en weer terug, zo ben je wat intensiever bezig. Maar... ik zag jou baanplan en ik ben bang dat je na een tijdje hierin ook gaat vervelen en dat komt dan door de korte rit van station naar schaduwstation (je bent de bocht om en het houdt al weer op met rijden). Ook kun je op deze korte en beperkte ruimte dan geen weerspiegeling weergeven van de thema, nl Frankenwaldbaan. Een idee zou zijn om na de bocht een landschapsmodule te maken met aan het eind weer een bocht (bv die verdwijnt in een tunnel) en dan te zorgen dat je onder het station in een schaduwstation uitkomt. Dit alles hoeft echt niet veel ruimte meer in beslag te nemen, alleen in de hoek bij je fiddle-yard zou het iets breder moeten worden ivm met een bocht. Dit kan al bij 90 cm, afhankelijk van je materieel. Hierdoor heb je meer rijruimte en kun je ook wat van de Frankenwaldbaan laten zien, qua landschap. Dit verhoogt (naar mijn idee) meer plezier in het rijden en wordt het ook minder saai in de toekomst.
Maar begrijp mij niet verkeerd, je idee is verder meer dan okee.
Groet,
Marcel
«
Laatst bewerkt op: 22 May 2011, 09:17:35 door mallet96
»
Gelogd
MHS84
Offline
Berichten: 1978
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
«
Reactie #7 Gepost op:
23 May 2011, 23:43:07 »
Mensen, bedankt voor de reacties.
@ Martijn. Als de latten aan de muur maar waterpas gemonteerd worden ga niet nat, hoor
. De lat zit boven een stopcontact, hij begint bij module D op 102 cm en eindigt bij module A op 100 cm! De vloer is dus scheef. Er zijn maar twee oneffenheden tussen de modules en de latten. Deze zijn opgevuld met één resp. twee verfroerhoutjes. Er rolt zelfs geen knikker van de tafel af.
@ Marcel. Het is niet mijn bedoeling om te hoge verwachtingen te wekken
. De ruimte in een appartement is nou eenmaal beperkt. De bocht die je voorstelt is niet mogelijk, omdat het raam dan niet meer open kan. De treinbewegingen zijn kort, dat ben ik met je eens. Hopelijk zorgt de diversiteit aan materieel ervoor dat niet saai wordt.
(BR 96: de trots van Bw Rothenkrichen.)
Over de bouw later meer…
Gelogd
MHS84
Offline
Berichten: 1978
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
«
Reactie #8 Gepost op:
24 May 2011, 22:14:42 »
De modules liggen op hun plaats. Twee modules rusten op één poot. De poten zijn van een voetje voorzien, waardoor ze in hoogte verstelbaar zijn. Een plankje zorgt ervoor dat de elke module aan de muur vast zit.
Overzichtsfoto
De onderkant
Wordt vervolgd...
Gelogd
jannooijen
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 2
groet Jan Nooijen
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
«
Reactie #9 Gepost op:
02 June 2011, 21:09:52 »
Interresant sucses
Gelogd
Jan Nooijen
Martijn @Dalfsen
Offline
Berichten: 117
M'n eerste Thunderbolt
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
«
Reactie #10 Gepost op:
24 September 2011, 17:45:50 »
Mooi gedaan ook veel succes
Gelogd
Automatic-rock
Offline
Berichten: 1065
Impressionistisch Modelbouwer
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
«
Reactie #11 Gepost op:
18 October 2011, 11:55:47 »
Ha Maarten,
Is de eerste rails al gelegd?
Vriendelijke groet,
Benno
Gelogd
Vriendelijke groet, Benno
Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:
Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op:
automatic-rock.nl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Frankenwaldbahn/H0/=/II