Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dampflok-Museum Hermeskeil door Montanbahn
Vandaag om 09:12:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Martijn193
Vandaag om 08:46:32
Märklin 2025 door Martijn193
Vandaag om 08:44:21
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
Vandaag om 08:40:08
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Eelco Storm
Vandaag om 08:38:27
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 08:34:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:29:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:28:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:25:23
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
19 October 2025, 17:20:57
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
  

Auteur Topic: opbraak rangerrterrein nuth  (gelezen 7046 keer)

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:opbraak rangerrterrein nuth
« Reactie #15 Gepost op: 04 October 2011, 10:03:34 »
waarom geen containerterminal.
hoeft dij chemelot(dsm) geen gemaakt worden. je kunt direct naar duitsland.
of een ander bedrijf. volgens laatst uitgelekte europese toekomst regels zou er straks alle verkeer (goederen) verder dan 150-200km via spoor of water moeten gaan.

Containerterminal daar is veel te omslachtig aangezien het redelijk afgelegen ligt. Tot aan DSM is het nog een km of 10 die dan per vrachtauto afgelegd moet worden. Nuth tot aan de Duitse grens is ook niet handig, aangezien je dan het snelst via Sittard kunt rijden. Zeker met gevaarlijke stoffen moet je aan een aardige omweg denken. Direct rondom Nuth zit eigenlijk niets van groot belang waarvoor een containerterminal nodig zou zijn.

Overigens loopt het met containerterminals sowieso niet echt storm hier in de regio. Kijk eens naar Lanaken (goed, afgelopen vrijdag 2 treinen) waarvan 1 'fake' containertrein waar niets in zat. ;D
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11722
    • Mijn fotoarchief
Re:opbraak rangerrterrein nuth
« Reactie #16 Gepost op: 04 October 2011, 11:07:51 »
De "kille" saneringsdrift bij Profail is er gewoon een van geld.

Dûh. Het is een commercieel bedrijf. En een rangeerterrein dat niet meer gebruikt wordt, kost alleen maar geld. Logisch dat ze er dan voor kiezen het op te ruimen ipv te vernieuwen.

Eelco

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re:opbraak rangerrterrein nuth
« Reactie #17 Gepost op: 04 October 2011, 11:15:06 »
Het doel van dit rangeeerterrein was van oudsher vanwege het kolenvervoer, dat viel weg en toen heeft het nog kunnen dienen voor de jaarlijkse bietencampagne. Nu dat ook weg is dan vind ik het inderdaad logisch dat het opgebroken gaat worden. Toch vraag ik me dan wel af hoe die bietencampagne ten einde is gekomen, vervoeren ze nu alles met vrachtwagens?
Mvgr Jan Wiebrand
« Laatst bewerkt op: 04 October 2011, 11:59:41 door Koploper4240 »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:opbraak rangerrterrein nuth
« Reactie #18 Gepost op: 04 October 2011, 11:18:26 »
Prorail is geen commercieel bedrijf. Neemt niet weg dat ze efficiënt met middelen om moeten gaan.
Dat het emplacement wordt opgeruimd, vind ik niet zo vreemd. Dat alle bijsturingsmogelijkheden hier ook verdwijnen vind ik wel een beetje merkwaardig, maar past in de filosofie "het beste wissel is geen wissel".
Ook al zijn die wissels erg handig om bij verstoringen de treindienst overeind te houden.
Maar ja, Prorail heeft er geen last van als het treinverkeer in zo'n geval wordt stilgelegd. Daar hebben alleen de reizigers (dat zijn die lastige figuren die het met treintjes spelen telkens weer belemmeren  ;) ) last van.

Bieten worden inderdaad met vrachtwagens vervoerd, voorzover er nog suikerfabrieken in Nederland zijn.
De laatste spooraanvoer was naar Roosendaal en die fabriek is alweer een tijdje dicht.

Huub
« Laatst bewerkt op: 04 October 2011, 11:23:36 door hubertus »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4752
    • Filmpjes op YouTube
Re:opbraak rangerrterrein nuth
« Reactie #19 Gepost op: 04 October 2011, 11:27:41 »
Wat kost iets wat niet meer wordt gebruikt?

Wat kost het om iets weg te halen wat niet meer wordt gebruikt?

Wat kost het om iets terug te leggen als men het weer wil gebruiken?

Maw: Prorail haalt infrastructuur weg (geven ze dan blijkbaar wel geld aan uit), wat een mogelijke doorstart van goederenvervoer op die locaties of omgeving zwaar in de weg staat. In dat geval moet er compleet nieuw worden aangelegd wat weer een godsvermogen moet gaan kosten.
Zo waren er bijvoorbeeld expediteurs die graag weer gebruik wilden maken van het lijntje naar Veghel. Prorail hield dat tegen, en zo zijn er wel meer voorbeelden.
Al met al rijst steeds meer het vermoeden dat Prorail het goederenvervoer per spoor stiefmoederlijk behandelt, dit ten gunste van het personenvervoer, wat wellicht zwaarder wordt gewogen in de politiek en daarmee samenhangend de media.
Het mag bekend zijn dat de politiek (lokaal of in Den Haag) het goederenvervoer per spoor ook niet echt toejuicht, aan de ene kant om regeltjes zo scherp mogelijk te houden of bijvoorbeeld Akzo Nobel een zak met belastinggeld te geven zodat zij een fabriek in Delfzijl kunnen sluiten om te het chloorvervoer sterk te verminderen. Over het feit dat er dan mensen op straat komen te staan hebben we het dan maar niet. Aantal jaren daarna iets soortgelijks met het ammoniakvervoer tussen Geleen en Beverwijk.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:opbraak rangerrterrein nuth
« Reactie #20 Gepost op: 04 October 2011, 11:44:51 »
Helaas heeft Floris gelijk.
Maar wie bedoel je met "iemand die nu weg is"? BK is weliswaar weg, maar roeptoeterde alleen maar na wat "Mr. Japan" hem influisterde en wat te mooi om waar te zijn klonk (en wat te mooi klinkt om waar te zijn, IS dat bijna altijd ook): "meer voor minder". Die influisteraar is er bij mijn weten nog en verstoort allerlei infraprojecten met het "wissels weg" mantra.
Wissels weg - het moderne aderlaten.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:opbraak rangerrterrein nuth
« Reactie #21 Gepost op: 04 October 2011, 11:47:09 »
Wat kost iets wat niet meer wordt gebruikt?
Wat kost het om iets weg te halen wat niet meer wordt gebruikt?
Wat kost het om iets terug te leggen als men het weer wil gebruiken?

Een antwoord op deze vragen zou de discussie een stuk zinniger maken.  :)
Overigens is het een misverstand om te denken dat infrastuctuur of onroerend goed waar niets mee gebeurt geen geld kost.
No dress rehearsel, this is our life.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11722
    • Mijn fotoarchief
Re:opbraak rangerrterrein nuth
« Reactie #22 Gepost op: 04 October 2011, 11:57:42 »
wat "Mr. Japan" hem influisterde en wat te mooi om waar te zijn klonk

Er van uit gaande dat hiermee op het zogenaamde 'LEAN-systeem' gedoeld wordt, toch even een reactie van iemand die daar zeer kritisch tegenover stond, maar die daar door zijn werk wel op terug gekomen is. LEAN kan zeer zeker kostenbesparend en efficientieverhogend werken. Echter wel binnen reeële kaders, het is niet blind toe te passen op elke tak van sport. Maar met wat aaanpassingen kan het zeker goed werken. Ook bij ProRail.

Eelco (die tot vorige maand LEAN werkte)

PS: "wat te mooi klinkt om waar te zijn, IS dat bijna altijd ook" is typisch een tegenwerping die je kunt verwachten als LEAN ergens wordt ingevoerd. Vaak komen de mensen er na verloop van tijd op terug...  ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re:opbraak rangerrterrein nuth
« Reactie #23 Gepost op: 04 October 2011, 12:20:33 »
Een antwoord op deze vragen zou de discussie een stuk zinniger maken.  :)
Overigens is het een misverstand om te denken dat infrastuctuur of onroerend goed waar niets mee gebeurt geen geld kost.
Vergeet ook niet dat liggende infra letterlijk en figuurlijk wegrot, en op een gegeven moment ook niks meer waard is...

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:opbraak rangerrterrein nuth
« Reactie #24 Gepost op: 04 October 2011, 20:50:00 »
maar een rangeerterrein is om te rangeren. met een verbinding tussen sittard en duitsland kunnen ze het ook gebruiken en te denken aan vuiltreinen de overslag lag er.
ook de bieten ze gaan nu per vrachtauto bv naar born voor de boot of per vrachtauto naar duitsland. wat ik ook niet snap aangezien dit bedrijf een spoorweg aansluiting heeft.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11722
    • Mijn fotoarchief
Re:opbraak rangerrterrein nuth
« Reactie #25 Gepost op: 04 October 2011, 20:50:56 »
ook de bieten ze gaan nu per vrachtauto bv naar born voor de boot of per vrachtauto naar duitsland. wat ik ook niet snap aangezien dit bedrijf een spoorweg aansluiting heeft.

Dan zal de vrachtauto dus wel goedkoper zijn....

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:opbraak rangerrterrein nuth
« Reactie #26 Gepost op: 04 October 2011, 22:40:36 »
Er van uit gaande dat hiermee op het zogenaamde 'LEAN-systeem' gedoeld wordt,
[...]
PS: "wat te mooi klinkt om waar te zijn, IS dat bijna altijd ook" is typisch een tegenwerping die je kunt verwachten als LEAN ergens wordt ingevoerd. Vaak komen de mensen er na verloop van tijd op terug...  ;D
Nee, dat gaat niet over LEAN (wat "gewoon" gezond verstand en vooral proces is, juist niet dogmatisch wissels en linkerspoorbeveiligingen wegslopen).
Er zijn gevallen dat ergens gewoon enorme inefficiency is, waardoor je de veroorzaker kunt wegnemen en daardoor toch meer bereiken, maar meestal is "meer voor minder" gewoon fantasie.
Of je krijgt niet meer, of het kost niet minder, of ergens wordt iets afgewenteld of "verborgen" bestaande dienstverlening of eigenschappen weggesloopt (de verzelfstandiging van NS was ook "meer voor minder" - we weten allemaal dat er ook dingen minder zijn geworden, wc's uit treinen gelaten, correctief onderhoud i.p.v. preventie [en het constateren van de noodzaak van correctief onderhoud blijft "toevallig" achterwege], er wordt meer op "vol" gepland, ...).
Men rekent zichzelf graag rijk, JUIST als men daardoor niet zichzelf hoeft te veranderen (ergo: liever wissels slopen dan LEAN en zelf klantgerichter worden en mogelijk dus zichzelf wegbezuinigen!).