Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:41:27
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Ronald Halma
Vandaag om 22:31:25
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:03:42
Rails roestig verven door Ronald69
Vandaag om 21:48:54
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:31:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0  (gelezen 9538 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #15 Gepost op: 31 May 2012, 22:06:16 »
Interessant topic  (y)

De oplossing van Gert brent me op een ander idee. Een holle as om de bestaande as aanbrengen (uiteraard eerst één wiel verwijderen) ter lengte van de afstand tussen de flenzen. De holle as kan dan tegen/onder het draaistel bevestigd worden. De draaistelzijkanten zijn dan echt 100% decoratief. Iemand ervaring met dit idee?
Dag Marc,

Kijk even in mijn post een stukje naar boven. Daar is exact die oplossing toegepast (in de link naar het plan U draadje). Werkt prima. Er is wel een passend busje gezocht.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #16 Gepost op: 31 May 2012, 22:10:44 »
Okee  (y). Had ik niet uit je eerste post gehaal Ivo. Ziet er goed uit.
No dress rehearsel, this is our life.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #17 Gepost op: 31 May 2012, 23:56:10 »
Het wordt tijd om eens iets te gaan bouwen.....

 (y)  (y)  (y)  (y)  (y)

 ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #18 Gepost op: 01 June 2012, 00:32:39 »
Johan ,
Hier wat meer info over de rijtuigen.
Ze zijn veel breder inzetbaar dan alleen EDE- WAGENINGEN
Is wat gunstiger voor de verkoop ;D

De SS BC 11-18, NS BC 411-418 waren bestemd voor Ede--Wageningen.
In 1926 werd de BC 416 vernummerd C 411, in 1939/40 volgde de rest, de BC 411 werd C 416.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog reden o.a. de C 411, 415, 4176-418 tussen Enschede en Haaksbergen, de C 412 op de heropende lijn Ede--Wageningen, na 1945 was de hele serie op Alkmaar--Bergen aan Zee.
De C 413-417 reden mee in de feesttram bij het lustrum van de Landbouwhogeschool Wageningen in 1948. De 411-412 werden in 1947 gesloopt, de rest in 1954/55.

Tenslotte: toen in 1941 er weer reizigerstrams reden op Ede--Wageningen werden als rijtuigen gebruikt de C 412, C 225 en C 421-422 (ex HSM 91 en 90).

Gr Jan

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
    • J.M.Models
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #19 Gepost op: 01 June 2012, 02:35:09 »
Ik  ben er intussen achter dat de onderste tekening (bovenaan dit draadje) een normaalspoor Java Beijnes draaistel is.
Zo zie je maar weer, er is altijd wat bij te leren.

Toch ben ik benieuwd of iemand van jullie scheenplaten uit witmetaal of messing weet te vinden. Dat geld dan voor beide draaistellen.
Hierdoor heb ik dan weer meer mogelijkheden om de rest zelf te maken en tot een sterk geheel te maken.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #20 Gepost op: 01 June 2012, 09:21:13 »
Johan,
Je hebt pb
Kun je ze niet freezen dan?
losse aspotten weet ik wel te koop.
gr Jan
« Laatst bewerkt op: 01 June 2012, 09:22:49 door roadster36 »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5323
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #21 Gepost op: 01 June 2012, 21:54:15 »
Dit zijn de antieke Jouef draaistelletjes, asafstand wel 25mm maar als basisuitgangspunt misschien wel bruikbaar?

(let niet op de omgeving, het is een zelfbouwdummy van een DKM kapje als speelloc voor de jongste..)
RETROBAHN A.G.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
    • J.M.Models
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #22 Gepost op: 02 June 2012, 00:07:54 »
Die Jouef draaistellen kunnen als uitgangspunt gebruikt worden. In combinatie met freeswerk is dat misschien al te gebruiken.

Ik wil toch nog even afwachten wat er in dit draadje nog meer gevonden kan worden.


Intussen begonnen met het dak voor de NS BC 411-418. Hier is te zien hoe ik het dak gefreesd heb.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
    • J.M.Models
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #23 Gepost op: 02 June 2012, 22:53:18 »
Hier was ik aan begonnen om te kijken of ik dat op deze manier goed in model kon krijgen.


Eerst begin ik met een afbreekmes het overtollige materiaal weg te schrapen. Ik doe dat dan ook steeds onder een andere hoek zodat de bolling tevoorschijn komt.
Niet te veel druk op het mes, want dan ga je al snel te ver.


Ik gebruik hiet een stuk mdf (of iets anders) als vlakke ondergrond. Dit voorkomt "kuilen" in het werk. Verder gaat het 't beste om dit bij een lamp onder stijklicht te doen.
Men ziet dan op tijd het beste wanneer alle groefjes verdrwenen zijn.

Het is ook belangrijk om de kuststof ietjes van de rand van de mdf (of iets anders) afblijft. Hierdoor blijft een een kleine rechte rand over die we ook nodig hebben.


Hier is al het verschil te zien tussen de freeslagen (0,1mm per laag) en het gedeelte wat al met het mes in vorm gemaakt is.

Tot zover de foto's. Wordt vervolgt...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
    • J.M.Models
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #24 Gepost op: 04 June 2012, 21:54:02 »
De volgende stap is schuren.

Ik begin met korrel 220 en blijf het mdf hulpplakje gebruiken.


Ook voor de kopse kanten laat ik het dak een klein stukje van de mdf-rand af liggen. Hierdoor schuur ik niet teveel materiaal weg aan de dakrand.


Als voorlaatste (als alles groefjes bij strijklicht verdwenen zijn) schuur ik alles lichtjes na met korrel 800.


Als laatste polijst ik het dak met de achterkant van het schuurpapier. Met de papierkant komt er een lichte glans on het materiaal en heb ik het als laatste controle om na te gaan of het dak geen groefjes meet heeft.

Intussen nog geen metalen/messing scheenplaten kunnen vinden voor beide draaistellen.

Wordt vervolgt...
« Laatst bewerkt op: 04 June 2012, 21:55:45 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
    • J.M.Models
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #25 Gepost op: 06 June 2012, 23:35:37 »
Aangezien dit deel nu over de bouw zelf gaat, komt dit terug in mijn ander draadje: eigenbouw bouwset (basis) rijtuig.

Heeft er iemand nog een nieuw adres voor de "Java Beijnes" draaistellen gevonden?

groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.