Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 22:58:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 22:18:32
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:51:07
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
  

Auteur Topic: ns sein ho door clublid gemaakt.  (gelezen 2750 keer)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1473
ns sein ho door clublid gemaakt.
« Gepost op: 19 September 2011, 14:54:22 »
Helaas was het clublid (chiel) ziek tijdens onze open dag (op 10 september) mbc miljoenenlijn te Kerkrade.
Echter ik kreeg de herkansing om alsnog foto te maken in Aken,hij kwam meehelpen op zondag en had de seinen bij zich die hij gebouwd had en die wou ik jullie niet onthouden.
Deze seinen zijn NIET van henckens maar zelfbouw door chiel en kan iedere sein maken,zelf vertakkingseinen,enzovoort.


Deze seinen/overwegenbomen zullen ingezet worden voor de bouw van de modules schin op geul,en sommige seinen zijn te koop.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re:ns sein ho door clublid gemaakt.
« Reactie #1 Gepost op: 19 September 2011, 15:44:33 »
De seinen zien er goed uit.
Persoonlijk zou ik de contragewichten onder het tafelblad verwerken.

Gerard

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1473
Re:ns sein ho door clublid gemaakt.
« Reactie #2 Gepost op: 19 September 2011, 17:54:17 »
Dat is een beslissing geweest van de voorzitter en het clublid.
Soms is het (extra ) gewicht zelfs boven aan geplaatst geweest in het echt.
Het boek seinen speciaal van rail hobby,en via zlsm konden we tekeningen krijgen over de exacte maten.
Je wilt niet weten hoeveel seinen er gestaan hebben tussen Valkenburg (zuid-limburg) via Schin op geul- simpelveld - kerkrade - heerlen.
groet dennie

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re:ns sein ho door clublid gemaakt.
« Reactie #3 Gepost op: 19 September 2011, 19:46:56 »
Hallo Dennie.

Ik ben het inderdaad eens met Gerard. NS heeft nooit seinen gehad met een contra gewicht boven in de paal. Dit systeem werd (word) wel in Engeland gebruikt. Een soort van contragewicht zit verwerkt in de groefschijf. Omdat het systeem met twee trekdraden werkt (haler en toegever) is een contragewicht ook niet nodig. Maar ik bewonder iedereen die de moeite neemt om ze zelf te bouwen het is een hele klus. Denk er aan dat het vertakkingssein te Schin op geul twee hoge bordespalen had. En niet twee lage zoals ik gezien heb bij het model op de tentoonstelling in Aken. Dit had te maken met de baanvaksnelheid.
En de tekeningen die ZLSM heeft komen ook weer van mij vandaan. (wat niet)

Gr. Bert.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:ns sein ho door clublid gemaakt.
« Reactie #4 Gepost op: 19 September 2011, 20:01:09 »
of stellen het geen contragewichten voor maar is dit een soort schaarmechaniek in plaats van het groefschijfmechanisme?

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re:ns sein ho door clublid gemaakt.
« Reactie #5 Gepost op: 19 September 2011, 20:21:33 »
Hallo Wim.

Er zijn twee soorten systemen in omloop geweest de schaarsteller van de staatsspoorwegen en de groefschijf bij de NS. De groefschijf is wel van later datum. De schaarsteller is goed te zien op de site van Gerard van de Weerd. Ik meen bij het eerste plaatje van de seinen VOOR 1937.
In Limburg hebben de seinen van de staatsspoorwegen nog gestaan tot in de jaren 50 van de vorige eeuw. Er zijn foto's van station Schin op Geul waarop het uitrijsein is te zien van spoor 2 naar Valkenburg, en deze seinpaal is nog voorzien van een schaarsteller.Ook hadden de staatspoorseinen een losse bril waar de glazen in zaten. Ik heb er 13 jaar lang aan gewerkt en samengesteld. Ik weet wel dat het verdomd zware dingen zijn.
Een heel mooi systeem om in model te gebruiken is het Engelse Boncing Signal. Dit heeft ooit in de Railhobby gestaan. Alhoewel ik het afraad bij een modulebaan die vaak getransporteerd moet worden. Maar het werkt wel fantastisch en is een voudig te bedienen met een trekdraad. Een en ander is tegenwoordig na te bootsen met de nieuwe aandrijvingen van Conrad Electronic.

Gr. Bert

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re:ns sein ho door clublid gemaakt.
« Reactie #6 Gepost op: 19 September 2011, 21:32:44 »
Bij de Staatsspoorwegen heeft men enkele jaren gewerkt met contragewichten.
Maar omdat hierdoor de beide uiterste seinstanden niet gegarandeerd werden is men overgegaan op tweedraadsbediening.

Op mijn website seinam.nl/hoofdsein Staatsspoor is een Staatsspoorsein weergegeven met een draad en een contragewicht.
Maar eendraadsbediening is niet uitgebreid gebruikt geweest vanwege bovengenoemde onzekerheid. Als een sein niet goed in de voorgeschreven stand kwam, dan waren er vooral in het donker problemen, omdat het seinbrilglaasje dan niet de juiste kleuren ging vertonen. Overdag kon de machinist nog wel een beetje bepalen wat de mogelijke seinstand kon zijn.

Gerard