Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:57:10
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Roco NS plan V door Biesje
19 October 2025, 23:27:06
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
19 October 2025, 23:16:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
19 October 2025, 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
19 October 2025, 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
19 October 2025, 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
19 October 2025, 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
19 October 2025, 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 October 2025, 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 October 2025, 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
19 October 2025, 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
19 October 2025, 14:31:12
  

Auteur Topic: Waarom vonken de wielen bij digitaal rijden....  (gelezen 2700 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Waarom vonken de wielen bij digitaal rijden....
« Gepost op: 31 August 2011, 12:42:41 »
Mijn rails zijn van de merken Fleischmann, Roco, Hornby, Lima en Joueff. Deze zijn al ca 35 jaar oud en zijn de laatste 30 jaar niet gebruikt. Nu merk ik bij het testrijden van mijn net gedigitaliseerde loks dat de wielen vaak vonken bij digitaal rijden op mijn twee meter testspoortje van oudere rails van Lima en Joueff. Iemand een idee waardoor dit komt en zorgt dit in praktijk straks voor extra storingen. Ik zou niet graag al mijn rails willen vervangen. De wissels zijn veelal van Roco en fleischmann in nieuw zilver en messing.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re:Waarom vonken de wielen bij digitaal rijden....
« Reactie #1 Gepost op: 31 August 2011, 12:46:37 »
Zijn rails en wielen wel schoon?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Waarom vonken de wielen bij digitaal rijden....
« Reactie #2 Gepost op: 31 August 2011, 12:53:50 »
Dit moet na een tijdje vanzelf overgaan, oude rails vervuilen sneller, en haal anders eens zo'n railgum erover voor 1 keer.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re:Waarom vonken de wielen bij digitaal rijden....
« Reactie #3 Gepost op: 31 August 2011, 13:07:19 »
Ja, rails en wielen zijn schoon. Floris maakte een tijd terug bij een dergelijke questie hier op het forum eens de opmerking dat hij zich wel in kon denken waarom dit was bij mn de Lima rails. De vraag waarom dan is nooit beantwoord.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re:Waarom vonken de wielen bij digitaal rijden....
« Reactie #4 Gepost op: 31 August 2011, 13:09:47 »
bij zulke oude rails (vooral de wat goedkopere) kun je verwachten dat er een isolerende
oxidelaag op komt. Die poets je er niet (zomaar) af, een gum komt er wel doorheen

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re:Waarom vonken de wielen bij digitaal rijden....
« Reactie #5 Gepost op: 31 August 2011, 13:13:23 »
Wasbenzine en rode gum zijn er al overheen geweest. De rode gum gebruikten we bij het repareren van US communicatie apparatuur ook voor het schoonmaken van printcontacten op modules. Dat werkt prima.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Waarom vonken de wielen bij digitaal rijden....
« Reactie #6 Gepost op: 31 August 2011, 13:36:17 »
Een rode gum kan misschien wel helpen bij printcontacten, maar schuurt geen oxidelaag van oude Lima of Jouef rail.  Ook wasbenzine niet, die maakt alleen maar schoon.
En er is een verschil tussen een railgum en een schuurblokje, maar meestal worden beide railgum genoemd.
Een echte railgum haalt geen oxidelaag van je rail, een schuurblokje wel.
En in jouw geval zou ik eerst zelfs een vrij grove schuurblok gebruiken, om de laag te verwijderen, en daarna  een fijnere om de zaak weer wat te polijsten.

En een slijpschijf doet wonderen, maar dan hou je geen rail meer over. ;D

Maar ter zake: na een tijdje zul je merken, dat je weer opnieuw kunt beginnen. De kwaliteit van de rail is gewoon te slecht.  Het risico op destructie van je decoders wordt dan steeds groter. Dan kun je je toch gaan afvragen, of dat opweegt tegen vervanging van de rail.  En niet te vergeten de ergernis die het iedere keer oplevert.

Mijn advies: gooi het op een akkoordje met de Hoogovens, misschien krijg je er nog een leuk prijsje voor terug.

Maarten.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6764
  • Spaar ze allemaal.
Re:Waarom vonken de wielen bij digitaal rijden....
« Reactie #7 Gepost op: 31 August 2011, 16:53:57 »
Lima rails kun je alleen nog maar weggooien, daar moet je niet mee blijven tobben.

Mogelijke verklaringen kunnen zijn: het slechte metaal en het brede loopvlak en ik heb zelfs het idee dat het loopvlak enigszins hol is waardoor vuil opgesloten wordt.

Stephan.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:Waarom vonken de wielen bij digitaal rijden....
« Reactie #8 Gepost op: 31 August 2011, 19:25:37 »
Het risico op destructie van je decoders wordt dan steeds groter. Dan kun je je toch gaan afvragen, of dat opweegt tegen vervanging van de rail.
Ho, wacht ff, die mag je me uitleggen: hoe zorgt vuile rails voor het overlijden van decoders?

Verder wat betreft de Lima rails: die kun je beter weggooien: dat is gewoon messing of een meer ijzer-achtig spul dat gewoon geen enkele beschermlaag heeft en oxideert waar je bijstaat.
Poetsen en schuren helpt niet, want het feit is gewoon dat het materiaal gewoon erg gevoelig is voor oxidatie.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Waarom vonken de wielen bij digitaal rijden....
« Reactie #9 Gepost op: 31 August 2011, 20:58:10 »
als je zou vervangen behalve je wissels zou je eens naar piko kunnen kijken, geloof dat dat redelijk aansluit op oud spul.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18226
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Waarom vonken de wielen bij digitaal rijden....
« Reactie #10 Gepost op: 31 August 2011, 21:01:13 »
Verder wat betreft de Lima rails: die kun je beter weggooien: dat is gewoon messing of een meer ijzer-achtig spul dat gewoon geen enkele beschermlaag heeft en oxideert waar je bijstaat.
Poetsen en schuren helpt niet, want het feit is gewoon dat het materiaal gewoon erg gevoelig is voor oxidatie.

Wat na het poetsen en schuren alleen maar erger zal worden :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re:Waarom vonken de wielen bij digitaal rijden....
« Reactie #11 Gepost op: 31 August 2011, 21:34:27 »
 ???  Toch moet ik zeggen dat ze er na al die jaren opslag als nieuw uit zien. Bovendien, wat ik vreemd vind, vonken ze niet als er een analoge lok op rijd met een gewone trafo.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re:Waarom vonken de wielen bij digitaal rijden....
« Reactie #12 Gepost op: 31 August 2011, 21:50:12 »
Ruud, een analoge baan heeft geen 18 Volt 32 kHz blokgolf. Dit geeft hele andere gedragingen, alhoewel het geen erg hoge frequentie an sich is, zitten deze er wel degelijk in op de flanken. Daardoor heb je een heel ander gedrag.
Het is nou eenmaal niet makkelijk met elkaar te vergelijken, analoog en digitaal, zoals al weer blijkt.  8)
Ook het overlijden van decoders is inderdaad geen fabel: Doordat er iedere keer heel kort de spanning af en op de decoder gaat staan door slecht kontakt, krijg je iedere keer hoge aanloopstromen naar de decoder, welke een zeer funeste uitwerking op chips hebben. ( Werk zelf bij Neerlands enige grote chipfabrikant en zie deze effecten dagelijks)
We noemen dit EOS, of wel Electrical OverStress, niet te verwarren met End Of line Shortening, een andere semiconductor kreet. Ik ben bang dat je beter alle rails kunt vervangen. Ik heb hetzelfde helaas moeten doen en ben overgestapt. overigens naar Geoline, maar dat raad ik niet meer aan. Heb daar redelijk spijt van en zou nu voor Rocoline zonder bedding gaan, maar dat is weer een ander draadje momenteel. :)
Groetjes, Hans

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1963
Re:Waarom vonken de wielen bij digitaal rijden....
« Reactie #13 Gepost op: 01 September 2011, 19:36:05 »
Hallo Ruud,

Het is een paardenmiddel, maar met een doekje met chroompolish krijg je zeker de oxidatie-aanslag van de rails. Zo krijg je ook oude chromen onderdelen weer in concours-staat. Daarna wel de polish er goed weer afhalen en de rails goed blijven reinigen met een rail reiniger. Ik rij met een stukje 35 jaar oude Jouef-rails (ook "topkwaliteit"), maar heb geen enkel probleem met de stroomafname of vonken. Chroompolish kun je bij Halfords of een auto-onderdelenwinkel krijgen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer