Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 21:37:08
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Menno
Vandaag om 21:07:21
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 20:47:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:32:28
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 20:06:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13

Auteur Topic: Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)  (gelezen 6307 keer)

Remko_H0

• Offline Offline
Re:Raad gevraagd bij mijn eerste baanontwerp (3,50x1,50 m)
« Reactie #15 Gepost op: 10 August 2011, 09:05:06 »
Ronald,

ik heb de koploperhandleiding nog eens gelezen mbt dynamische bloklengte.
Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen.
Het scheelt een aardig bedrag aan bezetmelders en aandrijvingen.
Hoewel ik de kosten van een lichtsluis nog niet opgezocht heb.
Ik heb geen ervaring met een lichtsluis, maar daar zal ik mij verder in verdiepen.
Ik las dat het nadeel van een lichtsluis is dat na een storing/noodstop er door het ontbreken van de bezetmelders je zelf moet checken wat er in het schaduwstation staat.
Heb je hier ervaring mee?

Groeten Remko

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #16 Gepost op: 10 August 2011, 09:11:13 »
Hallo Remko,

Daar heb ik geen ervaring mee. Er zullen vast wel hier een aantal mensen zijn met die ervaring. Maar dat van die noodstop / storing is bekend, dat is het nadeel van dynamisch. Lichtsluizen hoeven niet zo heel erg duur te zijn.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 10 August 2011, 09:49:06 »
Kun je me vertellen waar je gelezen hebt van het noodstop / storing probleem?
Ik kan me er niet zo veel bij voorstellen, terwijl ik zo'n beetje vanaf het begin met dynamische blokken heb gewerkt.
Enige wat ik kan bedenken, als er een storing optreedt, waardoor koploper kwijtraakt waar welke trein zich bevindt, kun je bij dynamische blokken niet zien of er iets op het spoor staat. Bij andere blokken zie je dan meestal een bezetmelding omdat je stopmelder bezet is door een loc. Maar na zo'n storing moet je sowieso alle blokken langs om te kijken wat waar staat en in welke richting de loc rijdt.
Als het iets anders was wat je gelezen had, hoor ik het graag. Ben daar dan eigenlijk wel benieuwd naar.

Huub

Remko_H0

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 10 August 2011, 10:02:39 »
Ronald,

ik was al even op zoek naar info mbt lichtsluis.
Ik ben nl. niet zo'n electronica wonder, maar aldoende leert men.

Huub,
ik zou even moeten zoeken waar ik wat gelezen heb, maar volgens mij is de basis hetgeen jij beschrijft. Aanleiding was dan het crashen van je PC, waardoor koploper niet meer weet waar welke trein is. Zoasl je aangeeft kan koploper na de herstart op basis van bezetmelders aangeven waar welke trein is. Dit gaat natuurlijk niet lukken bij het ontbreken van de bezetmelders.

Je geeft aan dat je ervaring hebt met dynamische blokken. Is dit ook voor je schaduwstation? Maak je gebruik van een lichtsluis of van bezetmelders?
Het lijkt me ook een goede optie om aan het begin 1 bezetmelder en aan het eind van het schaduwstation 1 bezetmelder te gebriken voor alle sporen. De functie is dan vergelijkbaar met de lichtsluis. Of zie je hier problemen in?

Groeten Remko

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 10 August 2011, 10:34:17 »
Zoasl je aangeeft kan koploper na de herstart op basis van bezetmelders aangeven waar welke trein is.
Waar een trein is, niet waar welke trein is. Vandaar dat ik me niet zoveel bij het probleem kan voorstellen.
Als je zo'n crash hebt, moet je sowieso je hele baan langs om te kijken waar wat staat.
In een heel enkel geval, bij een noodstop op een ongelukkig moment, kun je ook een enkele trein kwijtraken. Maar ik zou het niet als serieus probleem beschouwen.

Ik had de dynamische blokken inderdaad voor het schaduwstation. Daar zijn ze ook voor bedoeld. De treinen rijden tot de stopmelder en daarna weer een stukje terug om de melder vrij te krijgen. Dat wil je niet in het zicht hebben.
Ik maakte gebruik van lichtsluizen. Met melders kan het ook, maar dan moet je al je materieel van stroomgebruikers voorzien (binnenverlichting of weerstand). Binnenverlichting vind ik niet mooi en weerstand(lak) aanbrengen te veel werk.  ;)
Bovendien krijg je het volgens mij nooit zo betrouwbaar als met lichtsluizen. De tweede trein op een spoor moet stoppen op vrijkomen van een bezetmelder. Het is mij in elk geval nooit gelukt om het bij bezetmelders zo betrouwbaar te krijgen dat dat vrijkomen niet door een hapering in de stroomafname op een te vroeg moment gebeurt.
Ik had twee viersporige schaduwstations, allebei een lichtsluis aan begin en eind. Heb het schema eens van iemand gekregen, maar volgens mij zijn de gebruikte onderdelen niet meer leverbaar. Maar als je wilt kan ik wel kijken of ik het schema nog ergens heb liggen.

Bij mijn nieuwe baan ga ik waarschijnlijk geen dynamisch blok meer toepassen. Niet omdat het niet beviel, maar daar krijgt het schaduwstation alleen kopsporen. En dan kun je dynamische blokken niet gebruiken.

Huub

Remko_H0

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 10 August 2011, 12:33:35 »
Huub,

Waar een trein is: eens.

Op dit moment heb ik geen volledige detectie. Dus is een lichtsluis aan het begin van het schaduwstation een eis. Aan het eind zou het dus ook met alleen een bezetmelder kunnen. Van uitgaande dat ik op mijn bezetmelders kan vertrouwen.

Waar wordt de lichtsluis op aangesloten?
Is dat een standaard bezetmelder, die dit doorgeeft aan koploper (S88)?
Of een aparte print; maar hoe wordt deze dan aangesloten?

Hoe zorg je ervoor dat de tweede trein niet doorschiet bij het binnenrijden van het schaduwstation? Na het bereiken van de lichtsluis heeft de trein maximaal de lengte van de trein tijd om op minimum snelheid te komen om te stoppen bij het vrijkomen van de lichtsluis. Voor een lange trein zal dit geen probleem zijn, maar er kan ook een korte trein tussen zitten. Of moet de snelheid van alle treinen naar beneden? Lijkt me niet heel handig voor de voorste trein ivm de juist lange blokken.

Groeten Remko

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 10 August 2011, 13:09:16 »
Remko

Even voor de duidelijkheid, een bezetmelder is voor mij dat ding dat detecteert of ergens een stroom loopt. Die geeft vervolgens een signaaltje aan een terugmelder zoals een S88. Anderen hebben misschien andere definities, dus om verwarring te voorkomen, maar even hoe ik dat onderscheid zie.
De lichtsluis die ik gebruik sluit ik rechtstreeks aan op een ingang van de terugmelder, dus zonder bezetmelder er tussen.

Je andere vraag wordt een kwestie van proberen. Wat vind jij acceptabel?
Ik reed volledig met geijkte snelheden, max. snelheid was bij mij 80 km/u en in de schaduwstations en de wisselstraten daarnaar toe 60 km/u. Dan speelt het probleem niet echt, want zelfs een losse loc heeft dan minimaal zijn eigen loclengte om van 60 naar 0 te gaan. Dat is voor een onzichtbaar gedeelte meer dan voldoende.
Maar wil je met 140 km/u door je schaduwstation kachelen, wordt het misschien een ander verhaal.

Koploper heeft trouwens de mogelijkheid om al een blok eerder met remmen te beginnen, al weet ik zo niet of dat ook werkt in combinatie met dynamische blokken. Ik weet ook niet meer wat koploper doet met de snelheden in geval van dynamische blokken. Is alweer een jaar of 2-3 geleden dat ik het het laatst heb gebruikt. Baan is ook alweer bijna een jaar afgebroken en dynamische blokken is iets wat eigenlijk niet na te spelen is in testmodus.
Wil je hier meer specifieks over weten, zou ik de vraag op het koploper forum stellen. Ik weet dat er meer mensen zijn die dynamische blokken gebruiken, en de kans dat die op het koploper forum zitten is wat groter dan dat ze hier zitten.

Huub

Remko_H0

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 10 August 2011, 14:41:50 »
Huub,

Ik maak gebruik van gecombineerde terug/bezetmelders van Viessmann.
Helemaal goed dat je het even concreet maakte.
Ik denk dat ik maar gewoon moet beginnen met proberen en dan komen er vanzelf nieuwe vragen. Ik ken het koploperforum en zal ook daar nog eens lezen.

Doel van de plaatsing hier was ook om te kijken of mensen met ervaring zoals jij nog rare dingen in mijn ontwerp zagen. Dus als je nog rare dingen ziet hoor ik het graag.

bedankt voor de informatie.
Ik heb weer van alles om te proberen en uit te zoeken.

groeten Remko

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 10 August 2011, 14:59:45 »
Eén opmerking in combinatie met je baanplan.
Het schaduwstation heeft tamelijk krappe bogen en die vormen geen ideaal huwelijk met geduwde treinen. Zeker naarmate je treinen langer worden, zou dat een probleem kunnen worden. Hoeft niet, dus ik zou het gewoon bij jou even testen.
Vrijwel elke trein die in een dynamisch blok komt, moet een stukje teruggeduwd worden om die gezamenlijke stop melder vrij te krijgen. Al gaat dat wel langzaam. Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad, maar de minimum boogstraal die ik daar gebruikte was 70 cm en een vrij lage snelheid. Dus ik zou even proberen hoe je langere treinen dat bij jou doen.

Nou ja, nog een opmerking, al is het een beetje een open deur. Als je een lichtsluis gebruikt, zet die dan niet haaks maar schuin op je sporen. Anders krijg je erg leuke effecten.  ;D

Huub

Remko_H0

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 10 August 2011, 15:55:08 »
Huub,

ik was wel van plan om de kleinste bocht niet voor alle treinen beschikbaar te maken.
Echter jouw R=700 is nogal een groot verschil met mijn gebruikte boogstralen.
testen dus.

Groeten Remko