Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:53:40
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 19:39:13
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:59:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:36:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:27:02
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 17:58:25
BNLS modules: de groeten uit Berkel door nighttrain1
Vandaag om 17:52:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:49:52
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 17:42:10
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:38:57
NS-1000 in spoor-1 door Eelco Storm
Vandaag om 17:30:54
bruine roco 2400 + zwaailichten door Tedo
Vandaag om 16:36:36
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 16:13:45
Poelitrekker door W.Broere
Vandaag om 15:46:40
Plaatdikte van een rangeerbaan door Kees-Jan
Vandaag om 15:06:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 14:54:20
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:02:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:54:50
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:45
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:33:53
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 11:01:59
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:37
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:55:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:52:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:26:03
Au bord de la Cèze door Frits C
Vandaag om 07:35:08
Gratis On30 Black Sheep sticker. door p-kokkie
Vandaag om 06:28:44
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:31:25
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door FritsT
29 August 2025, 23:00:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
29 August 2025, 22:50:50

Auteur Topic: Zolder stofvrij maken voor bouw modelspoorbaan  (gelezen 4957 keer)

Meppelspoor

• Offline Offline
Zolder stofvrij maken voor bouw modelspoorbaan
« Gepost op: 16 June 2015, 22:33:14 »
Ik ben op zoek naar de beste manier om de zolder stofvrij te maken, maar wat is de beste manier, ik heb o.a. stof allergie dus heb snel rode rand langs de lippen en pijn in mijn ogen. ik dweil de vloer vaak, maar helpt weinig, de zolder heeft een laminaat vloer, is dit wel het beste? Er zit nog geen verwarming op de zolder, maar met de warme dagen is het warm genoeg, maar na het grondig laten stofzuigen dweilen, blijft de last.

Kan iemand de oorzaak en oplossing aanreiken?

Zou zonde zijn de zolder niet te kunnen gebruiken door de allergie.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2015, 22:57:45 door Bert van Gelder. Reden: Titel: taalfoutje »
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
Re: Zolder stofvrij maken voor bouw modelspoornbaan
« Reactie #1 Gepost op: 16 June 2015, 22:44:29 »
Laminaat is prima.
Masr wat voor dak heb je? Pannen of dakplaten of ? ?
Verder: geen gordijnen en zoveel mogelijk achter deurtjes.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2015, 22:53:50 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 June 2015, 22:47:49 »
Een laminaatvloer is uitstekend omdat je die goed schoon kan maken.
De vraag is alleen hoe ziet je dak er uit? Is dat een met planken afgetimmerd dak, dan komt er door de kieren erg veel stof op zolder. Het beste kan je die gaan isoleren en afwerken met b.v. gipsplaat. De kieren tussen de gipsplaten dichtsmeren met b.v. Gipsplaatvuller van Alabastine. Niet vergeten om tussen de isolatie en en gipsplaat een dampremmende laag aan te brengen.
Met de isolatie krijg je ook een aangenamer klimaat op de zolder.

Gerrit

Meppelspoor

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 June 2015, 22:52:52 »
Ik heb een dakpannen dak, verder is het geïsoleerd en hebben ze van die groene platen er tegen aan geplaatst, de zolder is wel erg groot en de CV ketel zit midden in. Tot nu toe heb ik bijna dagelijks gezogen en gedweild , maar na een paar uur zit de hele vloer weer onder een stof en zand laag, laatste komt dat de raam open staat. Nergens in huis heb ik last van de allergie behalve op zolder. Zit nu te denken, is het te koud, te warm, te droog of juist te vochtig.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 June 2015, 22:57:15 »
Groene platen?
Wil je eens een foto maken?

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 16 June 2015, 23:01:35 »
Kan iemand de oorzaak en oplossing aanreiken?

Koop een luchtzuiveraar. Zo'n ding dat lucht aanzuigt, door een aantal filters laat gaan en de gefilterde lucht weer uitblaast. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Wij hebben er één van Daikin, een Japans merk, op de slaapkamer. Het maakt een fors verschil. Het ding draait nu al een flink aantal jaren, 24 uur per dag, zonder enig probleem.

Om de paar maanden moet je het ding schoonmaken en een bepaald filter vervangen; misschien dat je dat beter aan iemand anders kunt overlaten.

Samen met desloratadine houd ik het op die manier onder controle.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 June 2015, 23:31:31 »
de zolder heeft een laminaat vloer

Hallo,

Hoe is het plafond van de zolder? Zie je daar de houten dakconstructie of is er enigerlei (isolatie)laag of wellicht zelfs een plafond tussen de kale dakconstructie en de zolderruimte aangebracht? De meeste stof komt namelijk via de naden in het dak (zeker als het een pannendak is) en in mindere mate via de toegangsdeur tot de zolder (of eventueel het luik in de zoldervloer dat toegang tot de zolder geeft). Als er "trek" in de zolder kan ontstaan vanwege een ventilatiegat in de zolderruimte of een geopend of niet goed sluitend zolderraam geeft dat ook opstijgend stof vanaf de onderliggende woonruimte net zoals er "trek" ontstaat staat in vertikale ontluchtingskanalen. En vergeet niet dat stof ook wordt aangetrokken vanwege statische elektriciteit die kan ontstaan als over een "statisch oplaadbare vloer" bijvoorbeeld vanwege kunststof vloerbedekking wordt gelopen. Of laminaat stof aantrekt weet ik niet, maar het zou kunnen als er kunststof in verwerkt zit. Dergelijke statische elektriciteit is ook de reden dat fijn soldeerwerk aan computeronderdelen altijd zodanig moet worden verricht dat de werkplek en de persoon die soldeert "geaard" zijn. Een spoorweginstallatie trekt ook heel veel stof aan vandaar dat rails - zeker als het een twee-railbaan is - regelmatig van die stof, die zich ook zo lekker vermengt met olieresten, moeten worden ontdaan.

Je hebt ongetwijfeld een computerscherm. Heb je je wel eens gerealiseerd hoeveel stof zich daarop verzamelt?

Er zijn dus legio oorzaken aan te wijzen waardoor jouw gestel overlast van stof kan krijgen, zeker in een stedelijke omgeving. Zorg er in ieder geval voor dat de zolder (en zeker de kieren van ramen en deuren) goed zijn gedicht door rubber randen enz. Dat heeft overigens ook zijn nadelen omdat frisse lucht dan moeilijk de zolder bereikt. En ja, ook in frisse lucht zit veel stof. Die zie je zo duidelijk als de zon er op schijnt....

Sterkte met je probleem!,

Gegroet,

Rob van Kooy

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 June 2015, 00:01:46 »
Je hebt ongetwijfeld een computerscherm. Heb je je wel eens gerealiseerd hoeveel stof zich daarop verzamelt?

Stof dat op je beeldscherm zit, zit niet langer in de lucht. Wel passeert het jou op weg naar het beeldscherm.

Computers zijn notoire stofverzamelaars, maar zolang dit stof niet verder wordt verspreid is het niet zo'n punt. Vandaar mijn tip voor een luchtzuiveraar, aangezien die ook stof aanzuigt, maar het vervolgens vasthoudt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
Re: Zolder stofvrij maken voor bouw modelspoorbaan
« Reactie #8 Gepost op: 17 June 2015, 08:12:33 »
Ik zou eens kritisch kijken naar het dak, of dat geen stof afgeeft.
Als dat zo is, zou je het geheel moeten schilderen, of een ander soort platen er overheen.
Nog een flinke klus denk ik. Zeker omdat je schrijft dat je best een grote zolder hebt.

Ook dakplaten in moderne huizen trekken vaak wel (fijn) stof aan. Zeker als daar een witte (melamine) afwerklaag op zit, zie je dat goed.
Ik neem mijn dakplaten en gordingen 2x/jaar met een vochtige doek af.

Heb je een stofzuiger met absoluut-filter? Veel gewone stofzuigers gooien vooral het fijne stof er aan de achterkant meteen weer uit tijdens het zuigen.
Merken als Nilfisk heben zulke speciale stofzuigers.
Je kunt ook overwegen om de vloer alleen met "nat" schoon te maken (vochtige dweil). Dan ben je dat stof écht kwijt van je zolder.

Verder maakt ook de omgeving waar je woont wel iets uit, denk ik.
Op onze eigen zolder hebben we de raampjes vóór en achter 's zomers altijd continu open staan.
Er komt wel wat fijn stof binnen, maar eigenlijk valt het mee. (Wij zitten op kleigrond, op bv. zandgrond kan dat zeker anders zijn...)
Voordeel is wel: altijd frisse lucht, en dat is ook belangrijk.

Mbt. verwarming is het erg persoonlijk.
Als je het snel koud hebt, is verwarming voor de winter wel aan te raden. Ikzelf heb tijdens de bouw van ons huis wel de aansluitingen voor de cv naar de zolder gemaakt, maar deze nooit verder aangelegd.
Ik gebruik een 1000W bouwlamp (op statief) als werklicht, en die geeft al genoeg warmte af rondom de plek waar ik op dat moment bezig ben.

's Zomers is het snel warm en zou je airco willen hebben. Kun je zo'n losse unit voor kopen tegenwoordig.
Tijdens die echt warme periode vermijd ik de zolder zoveel mogelijk, en bouw ik huisjes of treintjes onder de parasol in de tuin...

HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #9 Gepost op: 17 June 2015, 08:32:08 »
Hallo Petra en Eric,

Het geeft wel stof tot nadenken ;)  ;D Stof zit standaard in de lucht, in meer of mindere mate, dus een klein deel zal je altijd wel houden. Het is voor jullie nu zaak om het te verminderen zodat het beheersbaar wordt voor degene die daar zo heftig op reageert.

Ik heb een dakpannen dak, verder is het geïsoleerd en hebben ze van die groene platen er tegen aan geplaatst,

Wil je eens een foto plaatsen? Ik kan mij niet zo voor de geest halen welke platen dat zijn. Meestal werkt men het dak na isoleren af met gipsplaten. En wat voor een huis heb je? Een nieuwbouwhuis of een wat ouder huis? Heb je de wasmachine en droger op de zolder staan?

Zit nu te denken, is het te koud, te warm, te droog of juist te vochtig.

Dat zou niet uit moeten maken. Met isolatie krijg je het een stuk aangenamer op zolder. Onze zolder is zo goed geïsoleerd dat ik er geen radiator nodig heb. Zomers heb ik altijd een raam open om te ventileren. 's Winters ook wel alleen bij hele erge nachtvorst gaat het raam daar dicht. Voor de rest altijd open. Frisse lucht is goed, zeker als je nog wel eens een knikkerbus gebruikt :)

Een spoorweginstallatie trekt ook heel veel stof aan vandaar dat rails - zeker als het een twee-railbaan is - regelmatig van die stof, die zich ook zo lekker vermengt met olieresten, moeten worden ontdaan.

@Rob: Dat is een fabeltje. Of het nu een 3rail of 2rail baan is maakt niet zo heelveel uit. Schoonmaken zal je in meer of mindere mate toch moeten doen. Stof wat in de lucht zit slaat neer op alles in de ruimte. Dus de vloer, (boeken)kast, bureau, plant of andere dingen zoals een modelspoorbaan. Daar maakt het geen onderscheid. Bij het schoonmaken van de kamer zal je dus zo min mogelijk het stof moeten laten op dwarrelen. Dan is dweilen beter dan met de stofzuiger aan de gang.

De tip van Peter Korsten werkt goed om het stof in de lucht te verminderen. Niet een goedkope oplossing maar mogelijk wel een oplossing.

Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rjr

• Offline Offline
Re: Zolder stofvrij maken voor bouw modelspoorbaan
« Reactie #10 Gepost op: 17 June 2015, 09:26:58 »
De groene platen zijn in deze waarschijnlijk water vast spaanplaat.
Die kunnen als losse platen tegen het dak aangemaakt zijn. Met daarachter losse isolatie.
Het kan ook onderdeel zijn van de dakplaten waarbij het met isolatie en bovenlaag 1 geheel is.

Vraag is in deze dan wel, welke isolatie is gebruikt. En hoe strak zitten die platen tegen elkaar?
Als er iets van glaswol achter zit, en de platen hebben kleine kieren dan geeft dit heel veel stof, zeker als de wind met je dak speelt. Het beweegt dan altijd wel iets, en daardoor komt er stof tussen.
Als het vaste dakplaten zijn zal het al minder zijn, maar ook dan kunnen de naden van de platen wel stofnesten zijn.

In dit geval alle naden goed dicht smeren. Afhankelijk van de grote van de kier kun je dit met verschillende producten doen.
Als het kleine kieren zijn dan is ket er tussen misschien al wel genoeg. Daarna alles mooi wit schilderen. Hierdoor zie je in de toekomst ook snel als een kit rand weer open breekt.

Kijk ook hoe het bij de randen met de muur zit? Daar zat bij mij een grote ruimte van enkele centimeters. Het geheel moet wat kunnen werken. En daarover heen een stukje van dat zelfde groene watervaste spaanplaat. Op enkele punten vast gezet. Maar ook dat geeft genoeg ruimte voor stof om er tussen door te komen. Ook hier de randen goed kitten. En wit (of licht van kleur ) schilderen. Ook weer om eventuele kieren in de toekomst weer snel te kunnen zien. Hout werkt toch altijd, dus op den duur scheurt het wel weer open. De ruimte voor stof zal echter ook dan kleiner zijn. En even een nieuwe laag kit er over eens in de zoveel tijd houd het weer dicht.

Daarnaast kun je overwegen om de ruimte waar de CV ketel staat af te timmeren van de rest van de zolder. Wel moet je hierbij natuurlijk zorgen dat de ruimte daar wel kan ventileren en genoeg frisse lucht daarbij kan. Je verbrand daar tenslotte iets, dus daar moet wel zuurstof bij kunnen. Maar de trek die dat met zich mee brengt kun je dan uit de rest van je zolder houden. Ook de afvoer daarvan zal door het dak gaan. En ook dat is dus weer een punt waar stof sneller binnen kan komen.

Kritisch kijken naar het geheel, en echt goed afsluiten van naden. Al lijkt het voor het oog wel goed. stof heeft maar heel weinig ruimte nodig om ergens door te komen.

Groet,
Roelco

henk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 17 June 2015, 09:30:40 »
Stof dat op je beeldscherm zit, zit niet langer in de lucht. Wel passeert het jou op weg naar het beeldscherm.

Computers zijn notoire stofverzamelaars, maar zolang dit stof niet verder wordt verspreid is het niet zo'n punt. Vandaar mijn tip voor een luchtzuiveraar, aangezien die ook stof aanzuigt, maar het vervolgens vasthoudt.

- Peter

Hetzelfde geldt voor gordijnen en vloerbedekking. Het maakt niet zozeer stof, maar verzamelt stof. Is juist handig. Vloerbedekking houdt stof vast, stofzuiger zuigt het eens in de week weg, stof kan niet op baan komen.  Op een gladde vloer zie je stof pas als het zich in nesten heeft verzameld. Ondertussen blijft het opdwarrelen als je de vloer niet voortdurend reinigt.

Maar als er zoveel rotzooi in korte tijd binnenkomt, is de boel gewoon niet voldoende dicht lijkt me. Hier is een klassieke zolder door isolatie en afwerking omgezet in een complete woonlaag waar niet meer stof komt dan in de rest van het huis. Dat kan echt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.