Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:27:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:26:27
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
Treinbestuurder
Vandaag
om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
Vandaag
om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc?
door
AdLoc
Vandaag
om 10:28:24
booster vraag
door
Dirk
Vandaag
om 10:28:12
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
Vandaag
om 09:16:22
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:00:12
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Her-(her-)beginnen
door
Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouw rongenwagens Kbs
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ombouw rongenwagens Kbs (gelezen 2894 keer)
Simplex
Offline
Berichten: 7284
Ombouw rongenwagens Kbs
«
Gepost op:
31 December 2010, 15:02:53 »
Door de overstap naar Scandinavisch materieel, bleef er nogal wat Nederlands spul over.
Marktplaats zorgde voor een gestaagde afvoer van materieel.
Maar kon niet voorkomen dat er het één en ander op de plank bleef staan.
Zo ook drie Kbs rongenwagens van Roco (4399D).
Denemarken had ze dmv de EUROP-pool. Maar geen spoor in het Zweedse.
Tot ik een paar foto's tegen kwam van de Zweedse zuster, de Qbv.
De Kbs is niet helemaal correct, maar wel voor het projectje waar ik aan begonnen ben.
Twee Qbv's van Banverket (Zweedse Pro-rail) en één werkplaats Qbv
geladen met twee draaistellen.
Vanmorgen met de dremel eerst maar eens begonnen met zagen.
En dan houd je dit over...
De Banverket Qbv's:
De bodemplaat vervalt helemaal, deze is standaard van ijzer en word vervangen door abs 0.5 mm.
Het onderstel met koppelbomen en het ijzerwerk met kranen blijft bewaard.
word vervolgd......
Steef
Gelogd
Mvh Steef
bollen neus
Offline
Berichten: 4550
Re:Ombouw rongenwagens Kbs
«
Reactie #1 Gepost op:
31 December 2010, 16:12:58 »
Zal gevolgd worden hier, aangezien er nog wat "NOHAB" modellen staan waar een sleep achter moet komen, erg interessant dus.
Eric.
Gelogd
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.
Simplex
Offline
Berichten: 7284
Re:Ombouw rongenwagens Kbs
«
Reactie #2 Gepost op:
01 January 2011, 17:25:28 »
Vandaag begonnen met de makkelijkste.
De werkplaats Qbv, hier heb ik de meest irritante versie gekozen.
Ofwel, veel zaagwerk. Je kunt ervoor kiezen de zijboorden te laten zitten.
Mijn versie vond ik mooier, kwestie van smaak dus (of meer hak en breekwerk).
Dus de Dremel (12v) als eerste gehanteerd
Alle boorden haal je er tussen uit, maar wel het eerste bord met rong laten staan.
Je komt er dan ook meteen achter dat bij het model de bovenste ronggeleiders te hoog zitten.
Daarna moet de onderkant van de wagon helemaal leeg.
Het klopt niet met de werkelijkheid. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om alles te laten zitten.
Ik niet, doe er maar wat langer over...
Als dat gebeurt is moet er nog iets vanaf, maar doe dit wel zeer voorzichtig.
Het dient weer hergebruikt te worden.
De haken op de hoeken van de wagon zitten verkeerd, die horen naast de eerste rong te zitten (gezien vanuit het midden)
Als laatste voor vandaag het ergste gedeelte van foundation van de wagon.
Zeg maar voor je de make-up aan kan brengen.
In beide zijden van de wagon dienen alle gaten dicht gemaakt te worden.
Dit doe ik met abs 1mm, de hoogte van de gaten is 1,5 mm.
De lengte verschilt. Ik lijm ze van binnen. Later gebruik ik een drupje lijm om de eventuele naden te dichten.
Met de details die blijven zitten is het geen doen met plamuur te werken.
En daarbij ben ik te lui om een volledig nieuwe zijkant te maken.
Al ben ik ongeveer 3 uur zoet geweest met het werkje.
Resultaat? Ja!
Ga een hapje eten!
Word vervolgd.....
Steef
Gelogd
Mvh Steef
Simplex
Offline
Berichten: 7284
Re:Ombouw rongenwagens Kbs
«
Reactie #3 Gepost op:
13 March 2011, 20:21:50 »
Vandaag maar weer eens verder gegaan met de ombouw van de Kbs wagens.
Allereerst heb ik onder de werkplaats Qbv twee nieuwe wielstoelen gemonteerd.
De oude hadden geen remschoenen, en dat ziet er niet uit,
Na dit klusje de wagon in zijn eerste grondlaag gezet. Foto volgt later wanneer
er wat meer detailwerk gebeurt is.
Dan ben ik ook verder gegaan met de eerste Banverket Qbv.
De nieuwe bodemplaat is gesneden en geplaatst.
Als eerste heb ik op het frame drie plaatjes abs gelijmt.
De maten zijn 2x 31x14.5 mm en 1x 62x31 mm, deze plaatjes
zijn om het hoogte verschil van de wielstoelen op te vangen.
Daarna is de eigenlijke bodemplaat gesneden. Deze is 33 mm breed.
Zodat je in vergelijk met de onderste aan beide zijden een mm over hebt.
Dit is later weer makkelijk voor de plaatsing van het hekwerk
en het metalenframe met rekken voor gereedschappen.
Eens zien of ik aankomende week nog wat zin kan maken.
Steef
Gelogd
Mvh Steef
Simplex
Offline
Berichten: 7284
Re:Ombouw rongenwagens Kbs
«
Reactie #4 Gepost op:
04 August 2011, 22:21:07 »
Inmiddels ben ik al een paar maanden bezig, maar ach. Een paar module
bakken met alles erop en eraan heb je toch ook nodig om de QBV's te
kunnen laten rijden. Die gingen dus voor.
Afgelopen week twee draaistellen van een B2 wagon geschikt gemaakt
voor vervoer op de werkplaats Qbv. En vanavond eindelijk de juiste verf
in mengverhouding gekregen. Meteen wat rongen geplaatst, de rest volgt
morgen. Dan word de vloer ook meteen meegenomen in kleur.
Van het weekend het eerste deel van de decals plaatsen, de rest volgt
volgende maand pas. Ga eind deze maand in Zweden bij een kleinserie
fabrikant op bezoek. En heb een verlanglijstje (en een dikke portmonee)
vrgr Steef
Gelogd
Mvh Steef
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouw rongenwagens Kbs