Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 19:28:12
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 19:13:28
20 jaar BNLS door 1200blauw
Vandaag om 18:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:41
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 18:35:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 18:20:13
Verschil leveranciers DCC decoders? door Bor de Wolf
Vandaag om 18:13:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 18:09:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edsko Hekman
Vandaag om 18:04:53
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Whis
Vandaag om 17:36:40
Vraag iz ballast door Spoor010
Vandaag om 17:28:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:27:31
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 17:18:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 16:57:12
Op YouTube! door Karben
Vandaag om 16:48:59
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door Eenerspoor
Vandaag om 16:19:27
Piko NS1100, materieelbespreking door Sven
Vandaag om 16:10:43
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 15:44:56
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 15:20:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:50:36
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 14:39:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:28
Een nieuw begin door spoorijzer
Vandaag om 13:46:52
City Scape Studio: Inspirerend door tijgernootje
Vandaag om 13:31:51
Bahnstrecke 5867 door Bert V
Vandaag om 13:05:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:48:03
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door astrantia
Vandaag om 12:40:47
lais dcc decoder aan sluiten door Josephes
Vandaag om 12:34:29
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:30:42
Zug-archiv website met samenstellingen door Jeronimos
Vandaag om 12:23:03
  

Auteur Topic: Spud of BB-unt?  (gelezen 9701 keer)

Remco vM

  • Online Online
  • Berichten: 3234
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #15 Gepost op: 19 June 2006, 12:00:40 »
is inderdaad stevig aan de prijs en voor een beetje treinsamenstelling heb je er twee nodig. Voor dat geld heb je extra trein :-|
Het idee is leuk, alleen de prijs is geheel buiten verhouding ::)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #16 Gepost op: 19 June 2006, 22:36:27 »
Specifiek denk ik aan een Stopexpres, maar ook aan een paar metrostellen (in de verre toekomst). Toch maar even kijken wat Modeltorque is.

In ieder geval bedankt, ik weet weer wat meer.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22460
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #17 Gepost op: 19 June 2006, 23:08:56 »
Voor zoiets als de Stopexpress heb je aan één BB'tje genoeg.

Modeltorque is iets geheel anders. Dat is een soort upgrade van de oude Lima draaistelaandrijving. Rijdt daarna een stuk beter, maar het blijft een draaistel met daar bovenop een rondmotor gemonteerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #18 Gepost op: 20 June 2006, 01:05:43 »
Voor zoiets als de Stopexpress heb je aan één BB'tje genoeg.

Ah, moo. Ook op een 3% helling vanuit het scaduwstation?

Modeltorque is iets geheel anders. Dat is een soort upgrade van de oude Lima draaistelaandrijving. Rijdt daarna een stuk beter, maar het blijft een draaistel met daar bovenop een rondmotor gemonteerd.

Dus dat valt wel af, ja.

De prijs zit me dwars. Zijn er misschien draaistellen te koop die aan een cardan-as zitten?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #19 Gepost op: 20 June 2006, 07:49:47 »
... Zijn er misschien draaistellen te koop die aan een cardan-as zitten?...

Hoi Peter,

ik vrees dat je aan het kannibaliseren moet zoals ons onverbeterlijke Floris zijn Anna's slacht.... ;D

Misschien dat je iets kan met zo'n tweedehands Fleischmann O&K MV9 lokje (nummers 4203 en 4204)?
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #20 Gepost op: 20 June 2006, 09:32:03 »
Leuk om te zien dat dezelfde vragen weer terug komen . Ook van Chris ???

Check m'n website eens . Staat een compleet ombouw verhaal betreffende een Mat'46 met onder andere de BB-unit.

Groet Peter :D
Niet iedere kop is een Hondekop

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #21 Gepost op: 20 June 2006, 10:59:52 »
Ik ben vergeet achtig  ;)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #22 Gepost op: 20 June 2006, 22:27:18 »
Bob, ik heb die Fleischmann (in het geel nog wel), maar die ga ik niet slopen omdat ik die ooit wil ombouwen naar de variant die in Born gereden heeft. Bovendien is voor de metro's de kleinste BB-unit al eigenlijk iets te groot: wieldiameter van 9,6 mm (zou 9,0 moeten zijn) en radstand van 25 mm (zou 24,1 moeten zijn). Goed, het is millimeterwerk, maar die Fleischmann zou echt veel te groot zijn.

Peter, hoe trekt die BB-unit in je Mat. '46 nou hellingen? Heb je die op je baan? (Afgezien van het feit dat je op dit moment geen baan hebt.)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #23 Gepost op: 21 June 2006, 00:24:24 »
Dan blijft er natuurlijk ook altijd nog de optie van het slopen van een amerikaanse diesel (die zijn meestal verrassend goedkoop) en de keurige cardanaandrijving daarvan in je loc of trinstel bouwen. Zeker lifelike-spul loopt heel mooi, maar athearn is ook al heel redelijk (en goedkoper). Wel even zorgen dat je een loc met de juiste draaistel-asstanden vindt! Een andere optie is natuurlijk zo'n Roco Pleetimeloc slopen, daar zitten maar 2 aangedreven assen in maar als je de tandwielkastjes uit de draaistellen zaagt houd je 2 erg handige kleine tandwielkastjes over die makkelijk in te bouwen zijn.
grtz
Floris

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #24 Gepost op: 21 June 2006, 00:32:42 »
Zover ik me kan herinneren komt de radafstand van een Br 215 (Roco, Piko, enz) overeen met die van een mat 46.
Als mijn pa zin heeft mag hij mijn Roco 1983 dan toch werkelijk nederlands maken. Ik gebruik hem nu alleen maar als sleep-, duw- en ramloc (als er op het schaduwstation weer eens een loc stilstaat). Of ik kan hem een leuk beiers groen kleurtje geven... Wel met sierlijntjes natuurlijk...
Groeten Henk
K.Bay.Sts.B

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #25 Gepost op: 21 June 2006, 01:00:49 »
Zover ik me kan herinneren komt de radafstand van een Br 215 (Roco, Piko, enz) overeen met die van een mat 46.

klopt, en dan mag jij raden waardoor mijn in aanbouw zijnde mat46 viertje aangedreven gaat worden .... zooooeeem ....
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #26 Gepost op: 21 June 2006, 08:49:29 »
Beste Peter

Citaat
Peter, hoe trekt die BB-unit in je Mat. '46 nou hellingen? Heb je die op je baan? (Afgezien van het feit dat je op dit moment geen baan hebt.)

Je zult zoals op mijn website beschreven staat in ieder geval gewicht aan moeten brengen op het punt waar de BB in zit. Ook zul je er voor moeten zorgen dat de Mat'46 super licht loopt. Dit lukt best wel .
Wat ook een punt is  is dat ik in het motorloze stel geen gewicht meer heb zitten. Een helling van 2% was bij mij geen probleem. :-*

Overigens kun je ook een BB krijgen met ASB'tjes. :D

Groeten Peter
Niet iedere kop is een Hondekop

arjen

  • Gast
Re: Spud of BB-unt?
« Reactie #27 Gepost op: 22 June 2006, 19:15:12 »
Zover ik me kan herinneren komt de radafstand van een Br 215 (Roco, Piko, enz) overeen met die van een mat 46.

Is iets te kort, maar echt opvallen doet het niet. Er zijn overigens twee soorten Roco 215's in omloop. De nieuwste oplage heeft draaistellen met een iets grotere radstand (33 ipv 32 mm). Te herkennen aan de tandwielen die uit het hart van de rails liggen, bij de oude Roco 215 zitten ze precies in het midden. Vraag me niet welke Roco-series welke draaistellen hebben, uit één doos met goedkope beginsets heb ik allebei de versies gevist...


De Lima mat '46-draaistelzijkanten hebben 33,5 mm radstand, iets korter dan de Lima-aandrijving die er van nature in zit.